K2- Dödsdramat på ett av världens mest fruktade berg

Tänkte tipsa om en föreläsning och filmvisning som bör kunna vara intressant.


"Sommaren 2008 begav sig Fredrik Sträng till K2 i Pakistan, ett av de farligaste och mest skoningslösa bergen på vår jord. Och det började bra, vädret var vackrare än på flera månader. Men situationen förändrades snart och klättringen mot toppen slutade i kaos och bråd död. Fredrik pratar om vad som hände på berget och vilka öden som människorna gick till mötes. Det är en gripande berättelse om liv och död. Första timmen föreläser Fredrik om K2 och om vad som hände på K2. Den andra timmen visar Fredrik dokumentären ”A Cry from the Top of the World”. "


Länk till mer info: http://gd.se/kontaktaoss/tidningskortet/erbjudanden/1.1471467
 
Hans bok; K2 - på liv och död, är klart läsvärd även för oss som inte har 8.000-metersambitioner. Det skulle vara kul att läsa fler skildringar från samma tillfälle. Vet någon om det finns fler böcker om K2 - 2008?
 
Det är ju väl känt att Sträng inte är så Super populär här inne.

Själv har jag fått intrycket att han är en skrytpelle som är väldigt mediakåt.
 
Javisst, för att inte tala om de som föreläser om tex andra världskriget, alla andra krig, olyckor inom polarforskningen mm

Det är inte ämnet det är fel på. Det är anslaget. Så här va: Om man föreläser för en grupp blivande fjällräddare exempelvis, så kan säkert en genomgång av K2-spektaklet vara på sin plats. Där finns säkert ett och annat som någon kan lära sig något av. Om man använder 2:a världskriget för att visa poänger inom samhällsvetenskap så är det fine.

Historien om Amundsen och Scott och kapplöpningen till Sydpolen är intressant, inte för att någon dog, utan för att den illustrerar kulturskillnaderna mellan Norge och dåtidens England (och av en massa andra skäl också).

Men "jag var där"-grejen är bara osmaklig. Det är snaskigt.

Tycker jag.
 
Nu var du kul, men du gör tolkningen att han göra detta endast för att tjäna pengar på "jag var där". att han kan vilja delge sin syn av det hela, just för att han faktist (till skillnad från ca 6 miljarder av oss) var där ser jag inget konstigt med.
 
Men shit...

...vad är det här?? Varför klanka ner på killen. Det är mycket snack här alltså men tydligen så är ju folk intresserade av att lyssna på honom. Det är ju säkert 100 gånger roligare att tjäna sitt levebröd på att föreläsa en att jobba 7-4 på fabriken varje dag.
Dessutom så är det ju ett faktum att död och olycka säljer ju. Inget snack om den saken. Det har garanterat inte varit lika många som gått och lyssnat på honom om han föreläst om "Sveriges flora och fauna" eller något...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trädlav Tips på händelser i V-Götaland Andra regioner 0
frisbeetjej Behöver tips på paddeltur i Umeå. Andra regioner 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...