GPS?????

  • Trådstartare peter.j@arjang.mail.telia.com (peter)
  • Start datum

peter.j@arjang.mail.telia.com (peter)

Gäst
GPS Hur bra fungerar dom på att visa höjd. Och hur är det med nogrannheten i x- och y-ledd ??
 

Per Brune

Gäst
Drygt 2 års användning av Garmin GPS II

Användning
Jag har använt min Garmin GPSII sommartid som logg vid segling, kanotturer och inlineåkning, och vintetid som logg vid långfärdsskridskoturer.

Strömförbrukning
Jag använder mig av uppladdningsbara NiMH batterier 1200 mAh. Vintertid krävs dubbla uppsättningar batterier då en laddning bara räcker 4-6 timmar. Sommartid räcker batterierna avsevärt längre.

Noggrannhet
Noggrannheten bättre än för de flesta kartor, men det är knappast någon på lantmäteriverket som vet efter vilket kartdatum den topografiska kartan är gjord. Betydligt lättare med sjökort.
Dock hoppar positionen då man står still, Garmin lär dock ha en bättre algoritm i nyare modeller.
Kollat noggrannheten på trippmätaren jämnfört med cykel med cykeldator, där hjuldiametern mätts upp noggrant. Noggrannheten är mycket bra även vid rundåkning. Åksträckan på långfärdsskridskoturer har dock blivit 10-20 % kortare än med mätning/gissning med hjälp av kartan.

Höjdmätning
Eftersom det är lätt att jämföra höjden över havet i verkligheten med vad GPSen visar när man befinner sig till sjöss är det lätt att kolla att GPSen ibland visar 40-100 m fel, om det beror på att algoritm förutsätter att jorden är en sfär eller beror på SA-koden vet jag inte. Jag har tagit bort fältet för höjd till förmån för stoppuret.

Svensk manual
Den svenska manualen är försedd med flera hundra översättningsfel, stavfel, skrivfel, faktafel och glömda översättningar. Sportmanship har Ni något korrekturläsarjobb åt mig ?

Displayen
Den horisontella displayen som finns på Garmin GPS II, GPS II Plus och GPS III är oanvändbar om man har polariserande solglasögon.


Inomhusanvändning
För att slippa det irriterande meddelandet "MESSAGE PRESS PAGE" vid inom-hus-användning (inmatning av "waypont") ställ in GPSen i läge simulator.

Västindien
Efter flygning till Västindien tog det inte mer än ett par minuter GPSen att hitta rätt position sedan jag ställt in "select country from list" och ändrat kartdatum.
Dessutom vet GPSen att det är 12 grader missvisning i Västindien och räknar ut den kompasskurs man ska hålla när man lagt in en "waypoint". Här hemma med en missvisning på 1  spelar det ingen större betydelse om man inte tar hänsyn missvisningen eller inte, men med en miss-visning 12 grader har det en väldig betydelse, och ännu värre blir det om man tänker fel och korrigerar åt fel håll (12+12=24 grader).
En dag visade GPSen fullständigt vansinniga värden på kursen, hoppade mellan 45 grader, 270 grader, 15 grader, 320 grader osv. flera gånger per minut. Övriga GPSer ombord visade lika taskiga kurser denna dag, så det var nog den amerikanska militären som medvetet eller omedvetet skickade ut taskiga signaler denna dag.

Extern kommunikation
Jag har ej anslutit min GPSII till vare sig autopilot, eller dator. Garmin har valt att göra en egen anslutningskontakt för att man ska vara tvungen att köpa deras dyra anslutnings-kablar. Är det någon som "hittat" kontakten någon annanstans ?

Per Brune
Tel 021-180106 (ring gärna, men före 22:30)
 

g.djerf@swipnet.se (Gunnar)

Gäst
Utmärkt redogörelse

Vill bara tillägga att höjdfelet till stor del beror på att mottagaren ej kan tillgodogöra sig satelliter under horisonten,
och därför blir geometrin dålig för höjdberäkningar.


I nyare Garmin mottagare finns det en möjlighet att medelvärdesbilda sin pos, om man har tid att stå still ett par minuter så blir noggrannheten betydligt bättre på sparade fixar.
MVh
Gunnar
 

Per Brune

Gäst
Förtydligande om Garmin GPS

Självklart kan en GPS bara utnyttja satelliter som finns över horisonten.

Nyare modeller av Garmin har en 12 kanalig parallellmottagare till skillnad mot GPS II, GPS 38, GPS 45, GPS 45XL som har en 8 kanalig sekventiell mottagare.

Rimligtvis borde en 12 kanalig parallellmottagare kunna räkna bättre (noggrannare, snabbare) än en 8 kanalig sekventiell mottagare.

Per Brune
 

clindh@utsidan.se (Christer Lindh)

Gäst
Kontakter

Clover distribuerar "piratkontakten" med vilken man lätt löder egna sladdar. http://www.clover.se - kolla under "GPS Info" någonstans eller maila dem.


Clover distribuerar också OziExplorer, billigt men duktigt moving-map-program för PC:n som jag varmt kan rekommendera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.