Vandra i Nepal oktober

Jamen hej! En liten fjuttig kommungräns bort bara!
Ja, ibland faller det sig märkligt. Klyschan att världen är liten passar bra in i detta sammanhanget :D
1. Skor, beror väl på vad man menar med "gympaskor", lite styvare sula än en joggingsko skulle jag för egen del vilja ha för att inte bli trött i fötterna. Men det är bara en gissning, jag var nöjd med mina skor, och mina medvandrare hade liknande, inte löparskor alltså. En löparsko blir ju också väldigt snabbt blöt vid regn eller vandring i blöta snår. En lite tätare ovandel, lite styvare sula, men ändå som du tycker är skön att gå hela dagar i. Just Annapurna Trek behöver inget vriststöd, om man inte själv tycker att ens vrister föredrar det. Ta skor som du inte får skav av, var noga med sockar och fotvård. Ska du vara ute och resa länge - vad ska du då ha för skor? Välj något mångsidigt!
(Mina skor, Scarpa Zen, är en nubucköverdel som jag hade impregnerat med vanlig impregneringsspray, jag blev aldrig genomblöt om fötterna en enda dag. Mellantjocka ullstrumpor, och vara uppmärksam på skav och åtgärda direkt isåfall!)
Du har redan svarat på frågan, det var ett par joggingskor som avsågs. Jag råkar ha ett par (dyrköpta) från Löplabbet liggandes i garderoben efter att det visade sig att jogging inte är min grej, jag föredrar att cykla. (Mitt alias är namnet på den cykeln jag köpte senast), men jag misstänkte nog (utifrån vad du framfört) att dessa skodon inte vore lämpliga för det tänkta ändamålet.

Jag får helt enkelt konsultera en lämplig återförsäljare om för ändamålet lämpligt val av skodon, innan avresa. Helst skulle jag vilja ha ett par som jag kan använda mig för alla typer av underlag, (eg. allt från promenader i urbana miljöer, till vandring i nepalesiska Himalaya), då planen är att jag skall vara borta under ett år, och min packning är ytters begränsad vad det gäller möjligheten att ta med mig några kläder, för att inte nämna skodon.

Jag kommer (med ett visst mått av optimism) kunna ta med mig ( utöver de kläder jag kommer att bära på kroppen vid avresa) ett par extra byxor, några kalsonger och strumpor, samt ett par t-shirts, sedan är det (knök) fullt.

Detta p gr av att min ryggsäck som är tänkt att användas inför denna resa, är till 3/4 ockuperad av fotoutrustning och dator, Det gäller att prioritera det mest livsnödvändiga =).
2. Kondition och höjd. Här är det mycket som är individuellt, och nu kan jag bara skriva hur jag och mina vänner hade det, just på Annapurna Trek. 5 pers med ganska "normalkondis" skulle jag tro, 40-50 år var vi. Mest en fråga om uthållighet,
Ja, så är det naturligtvis.
dagsetapperna kan väl få bli en timme längre för att man stannar och vilar, eller vandrar långsammare? Det kommer att ge sig. Du klarar definitivt den vandringen vi gjorde!
Ja, jag litar på dig, men vad "normalkondis" är, är nog ett begrepp med stort spann i tolkningen, skulle jag tro ;-).
Höjden. Uj, här kan det vara extremt individuellt, samt olika mellan olika tillfällen. Vi hade nästan "fuskat" pga att vi hade varit på en resa till Lhasa i Tibet bara någon veckan innan Nepal, så redan där hade vi börjat lite höghöjdsanpassning
Intressant att du nämner Lhasa, jag har också för avsikt att besöka Kina, men med reservation, då dom är rätt jobbiga vad det gäller visum. Som jag förstått det, så skall man inte nämna Tibet öht i samband med visumansökan, för då får man inget visum, men det kanske är en skröna ?.
Men visst, det är jobbigare än på K-dala-höjd över havet!
Näää, vad säger du !? Det hade jag aldrig kunnat tro. Är det högre än Ramberget också, eller :))) ?
Man vet aldrig riktigt! Men för de flesta går det bra, pga att man ju hinner höjdanpassa sig i och med att man stiger med låg hastighet, styrd av att man ju vandrar.
Visst, så är det ju. Jag kommer ev. att komma in med flyg från antingen Kina eller direkt från Sverige, då blir det nog en chock när man kliver ur flygplanet, men det ger sig.
3. Regn. Vi hade absolut några dagar med riktigt regn, men jag kan i alla fall inte i efterhand känna att det var något större problem. Oktober och typ april-maj är väl de typiskt "bra tiderna". Maj ger ju möjlighet till blomstrande växtlighet, och ännu vackrare natur. Oktober ligger rätt i förhållande till regnen på hösten.
Det är i oktober det är aktuellt för mig att besöka Nepal av just de anledningar som du nämner. Mars-April är tanken att jag skall möta våren i Japan =).
. Ja, vi bokade genom en trekkingfirma i Kathmandu, som vi hittat på nätet. För oss var det bra, och vi hade begränsad tid då vi kunde resa, hur många dagar vi kunde vara borta. Trekkingfirman kunde anpassa vandringen efter våra önskemål till viss del, hur lång tid vi hade på oss. Priset var precis vad som stod på deras hemsida, plus dricks som förväntas till guiden och bärarna. All mat (endast vegetariskt, med undantaget tonfisk på burk, men enkelt och jättegott) under vandringen betalade vi själva i teahousen, minns inte just nu om nattlogin var förbetald eller betalades varje morgon? Hm. Kan kolla.
Det är ju kostnader att vandra denna sträcka/i detta naturreservat, en "vandringslicens" typ som man måste köpa, det ingick i vårt "paket" har jag för mig.
Jo, jag är medveten om att det kostar att knalla omkring i Nepalesiska Himalaya, det har jag inga problem med. Vad jag däremot stör mig på, är att dom har ett pris (för entreer till nationalparker, t ex.) för turister, och ett helt annat pris för Nepaleser. Jag är medveten om att Nepal är ett av Asiens fattigaste (fattigaste ?) land, men gör samma sak här i Sverige, så får du se vilka reaktioner det skulle orsaka.

Jag får googla lite om hur man bör gå tillväga för att planera en trekking i Nepal. har beställt en bok om Nepal (Lonley Planet) som jag väntar på skall trilla ner i brevlådan.
5. Just Annapurna Trek är så enkel att gå, iom att den är tydligt uppmärkt, man kunde absolut gjort som en del andra och vandrat den själv med bara en guidebok. Men då burit mer packning själv, än bara dagspackning. Plus att fördelen med guide var att hen som lokal person kunde kontakta nästa natts teahouse i förväg och boka in oss. Annars är det i mån av plats. På varje "normal" etapp fanns det fler teahouses.
Nja, jag har passerat "odödlighetsåldern" och med det med god marginal, så att knalla omkring i nepalesiska Himalaya utan guide, känns inte aktuellt, nä. Det är inte riktigt samma sak som att knalla omkring i Björndammsområdet, om man säger så =).
Du är självklart välkommen med fler frågor, i tråden eller via PM/email.
Tusen tack ! Jag kommer nog (i den mån det blir aktuellt) att hålla mig till tråden, då den information som kan komma fram, kanske är användbar för andra som är inne på samma linje. Jag tackar dig ändå för erbjudandet.
Finns många fler trådar om både just denna vandringssträcka, men även andra Nepal-turer, om du letar.
Absolut, så är det. Och som jag nämnde, har jag beställt en bok i ämnet "Nepal" så då slipper jag sitta och läsa på nätet, även om det är ett bra komplement, inte minst med tanke på att det (för det mesta) är skrivet på svenska, till skillnad från boken som jag beställde, som är på engelska. Även om jag begriper engelska hyfsat, är det alltid lättare att ta till sig information på det egna språket.
Jag vill som sagt inte "äga sanningen", bara hur det var för oss/mig, viktigt!
Är med på det.
Slutligen: skulle väldigt gärna besöka Nepal och vandra någon fler gång. Det är fantastiskt att få se Himalaya med egna ögon! Även om man bara är en turist bland alla andra. (Jag var för egen del aldrig sugen på Everest Basecamp och är det fortfarande inte, även om jag självklart hade önskat få se Mt Everest!)
Har full förståelse för att du vill åka tillbaka till Himalaya. Själv var jag i pakistan för ~20 år sedan, och då i den pakistanska deen av Himalaya. Som närmast var jag några km/någon mil (fågelvägen) från världens näst högsta berg (K2) och visst är landskapet helt fantastiskt ! Jag vet inte varför, men jag gillar just höga berg. Inte nödvändigtvis för att bestiga dom, utan snarare beundra deras majestät som sträcker sig upp mot himlen.

För min del är målet att ta mig till just Mount Everest Basecamp, det vore en milstolpe i mitt liv att faktisk ha fått vara på foten till världens högsta berg, så det är ett (del) mål inför mitt besök i Nepal
 
Efter detta ska jag avbryta, säkert finns det många andra som kan dela med sig av det du funderar på, från sina sidor!

1. Skor, känsligt ämne, men de ska ju vara bra för just dig. En del väljer kängor, en del lågskor, en del skor obetydligt styvare i sulan än dina löparskor, och det funkar för dem. Det finns ju bärare i Nepal som går i flipflops! Du väljer en lösning som är så allsidig som möjligt, för hela ditt äventyr, så blir det nog bra - för dig!

2. Tibet och Lhasa: som icke-kines kävs ett separat visum dit, och man måste resa med guide i grupp som utlänning, man sätts ihop i sällskap. Iaf var det så när jag bodde i Kina, eller iaf just då när vi reste till Lhasa om jag ska vara mer exakt. Ja, Tibet är känsligt att diskutera i officiella sammanhang i Kina. Men visst kan man få resa dit, om man följer de regler som finns. Fascinerande. (Det finns lite på min gamla blogg även därifrån.)

3. Höghöjd: vi flög till Kathmandu, och sen ett inrikesplan, sen minibuss och sen började vandringen.Som sagt vet man aldrig ens själv från en gång till annan exakt hur man reagerar, det är tid för höjdanpassning som behövs och i värsta fall att man får inse att det inte fungerar och gå ner i höjd. (Mötte höjdsjuka både i Nepal och på Borneo/Kota Kinabalu, men även gjort det på skidresa i Val Thorens. Odiskutabla effekter, det är farligt helt enkelt.)

4. Kostnader i Nepal: ja, det är på deras villkor, turism är en inkomstkälla, jag kan bara acceptera det. Med guide, reser du själv kommer ju denne även att bli ditt resesällskap under vandringen, och kan berätta saker om landet, kulturen, bergen, ...

5. Hösten i Japan är nog inte så dum den heller, med höstfärgerna istället för blommorna! ;)

6. Mt Everest basecamp, förutom delen med att verkligen vara vid just det bergets fot: läs på så du kan se om det stämmer med dina förväntningar. (Jag hade egna åsikter och har därefter några bekanta som varit där och jag fått del av deras versioner, och vissa delar hade jag personligen inte uppskattat.)

Spännande planeringsarbete du har framför dig, även det är en del av det hela! Lycka till!
Och jo... det finns många toppar är högre än Ramberget! ;)
 
Efter detta ska jag avbryta, säkert finns det många andra som kan dela med sig av det du funderar på, från sina sidor!

1. Skor, känsligt ämne, men de ska ju vara bra för just dig. En del väljer kängor, en del lågskor, en del skor obetydligt styvare i sulan än dina löparskor, och det funkar för dem. Det finns ju bärare i Nepal som går i flipflops! Du väljer en lösning som är så allsidig som möjligt, för hela ditt äventyr, så blir det nog bra - för dig!

2. Tibet och Lhasa: som icke-kines kävs ett separat visum dit, och man måste resa med guide i grupp som utlänning, man sätts ihop i sällskap. Iaf var det så när jag bodde i Kina, eller iaf just då när vi reste till Lhasa om jag ska vara mer exakt. Ja, Tibet är känsligt att diskutera i officiella sammanhang i Kina. Men visst kan man få resa dit, om man följer de regler som finns. Fascinerande. (Det finns lite på min gamla blogg även därifrån.)

3. Höghöjd: vi flög till Kathmandu, och sen ett inrikesplan, sen minibuss och sen började vandringen.Som sagt vet man aldrig ens själv från en gång till annan exakt hur man reagerar, det är tid för höjdanpassning som behövs och i värsta fall att man får inse att det inte fungerar och gå ner i höjd. (Mötte höjdsjuka både i Nepal och på Borneo/Kota Kinabalu, men även gjort det på skidresa i Val Thorens. Odiskutabla effekter, det är farligt helt enkelt.)

4. Kostnader i Nepal: ja, det är på deras villkor, turism är en inkomstkälla, jag kan bara acceptera det. Med guide, reser du själv kommer ju denne även att bli ditt resesällskap under vandringen, och kan berätta saker om landet, kulturen, bergen, ...

5. Hösten i Japan är nog inte så dum den heller, med höstfärgerna istället för blommorna! ;)

6. Mt Everest basecamp, förutom delen med att verkligen vara vid just det bergets fot: läs på så du kan se om det stämmer med dina förväntningar. (Jag hade egna åsikter och har därefter några bekanta som varit där och jag fått del av deras versioner, och vissa delar hade jag personligen inte uppskattat.)

Spännande planeringsarbete du har framför dig, även det är en del av det hela! Lycka till!
Och jo... det finns många toppar är högre än Ramberget! ;)
Jag vill bara tala om att jag tagit del av vad du skriver. Naturligtvis har jag några andra funderingar i ämnet, men eftersom du valt att avsluta (ett beslut som jag till fullo respekterar), så lämnar jag dessa därhän.

Sedan kan man konstatera att trafiken i denna tråden inte är direkt överväldigande,men det är en annan sak. Tackar i vart fall för dina synpunkter och dina svar.
Mvh.
 
Jag vill bara tala om att jag tagit del av vad du skriver. Naturligtvis har jag några andra funderingar i ämnet, men eftersom du valt att avsluta (ett beslut som jag till fullo respekterar), så lämnar jag dessa därhän.

Sedan kan man konstatera att trafiken i denna tråden inte är direkt överväldigande,men det är en annan sak. Tackar i vart fall för dina synpunkter och dina svar.
Mvh.

Alltså nej, det var inte så jag menade. Jag kände det som om det var jag som höll låda hela tiden, att det borde finnas många andras erfarenheter/intryck som borde få komma till tals och ge input, min bild är ju inte den enda sanningen.
Har du fler frågor, välkommen, jag svarar på det jag kan! Med lite tur ser ju fler tråden och deltar!
 
EBC april 2018

Hej verkar finnas mycket erfarenhet här på forumet. Tänkte vandra tre pass eller delar därav under våren. Räknar med att vara borta ca 1 mån. Har läst tråden och förstår att man kan klara sig på ca 200 kr/dag för mat och boende, stämmer detta?. Billiga flygresor till Kathmandu hittar jag på nätet. Svårare då från Kathmandu till Lukla. Löser man detta enklast på plats? Fullbokat och väntetider? Det dyker säkert upp fler frågor allteftersom planeringen fortskrider./lasse
 
Alltså nej, det var inte så jag menade. Jag kände det som om det var jag som höll låda hela tiden, att det borde finnas många andras erfarenheter/intryck som borde få komma till tals och ge input, min bild är ju inte den enda sanningen.
Har du fler frågor, välkommen, jag svarar på det jag kan! Med lite tur ser ju fler tråden och deltar!
Tänk inte så mycket, utan kör på bara ! Det finns säkert andra som är mer än intresserade av att ta del av dina erfarenheter av att vandra i Nepal !!
 
Då jag inför kommande äventyr i Asien kommer att ha väldigt begränsat med utrymme med kläder i packningen p gr av att säcken som är tänkt att användas i sammanhanget redan är ockuperad till 3/4 av laptop och fotorelaterade prylar, funderar jag i banorna av att skaffa ett par zip-off byxor, som är lämpade att användas i de flesta sammanhang (och inte bara begränsade till) att användas för att knalla omkring med i Himalaya.

Det samma gäller fotbeklädnad som är lämpade för att kunna användas i Himalaya, Khatmandu såväl som i Dheli eller Tokyo.

Tar tacksamt emot förslag och tips på kläder som är så mycket allround som möjligt.
 
Beror på vad du ska göra i Himalaya, eller snarare hur högt upp, eller snarare hur härdad du är. Jag har sett folk i flipflops på 4000 meters höjd i snö och då funkar ju även dom i Delhi. Men ska du inte göra något där det är för kallt eller för extremt i Himalaya så hade jag nog tagit ett par lätta midkängor det funkar ju även i Delhi även om det blir varmt. Ska du vara mycket i varma städer så kanske du skulle prioritera så du kan få med dig ett par packbara lågskor/sandaler också eller så köper du ett par där.

Vad gäller zip-off är det väl bara att köpa ett par du tycker är bekväma om du vill köra med det. Annars ta ett par vanliga byxor och stoppa ned ett par joggingshorts/badshorts eller nått de väger ju minimalt så slipper du köpa nytt.

Mvh Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...