Gå utan papperskartor?

prospicientia sa:
Ett litet sidospår: Jag planerar att skaffa en Samsung Xperia Z-5 Compact. Med energisparläge på och solcellsladdare (och vanlig) med så hoppas jag kunna hålla liv i den.
(Antar att du menar en Sony xperia z5 compact och skriver utifrån det)

Energisparläge (antar att du menar deras Stamina) ökar inte batteritiden nåt enormt. Flygplansläge däremot (d.v.s. radion avstängd) gör att telefonen i princip inte drar nåt batteri alls när skärmen är släckt (jag har provat detta på scoutläger med min Z1 compact).

Men när du använder telefonen så är det skärmen som drar mest ström. Tittar jag på vad som förbrukar ström på min telefon så står skärmen nästan alltid för runt 50% av förbrukningen. Så det enda sättet att få mobilens batteri att räcka "jättelänge" är att inte använda skärmen... och det gör mobilen oanvändbar för navigering:)

Sony har även ett läge som heter Ultra Stamina. På nästan full laddning får jag ut drygt 20 dygn då. Precis som du säger är det dock i viloläge, vid användning av skärmen minskar det. I Ultra Stamina kan man ringa, skicka sms och använda kameran. Det går inte att surfa eller använda några appar (förutom några få förutbestämda). Eftersom kameran fungerar så gör även fotoalbumet det och om kartorna läggs in som bilder så kan man komma runt det begränsade användningsområdet.
 
(Antar att du menar en Sony xperia z5 compact och skriver utifrån det)



Sony har även ett läge som heter Ultra Stamina. På nästan full laddning får jag ut drygt 20 dygn då. Precis som du säger är det dock i viloläge, vid användning av skärmen minskar det. I Ultra Stamina kan man ringa, skicka sms och använda kameran. Det går inte att surfa eller använda några appar (förutom några få förutbestämda). Eftersom kameran fungerar så gör även fotoalbumet det och om kartorna läggs in som bilder så kan man komma runt det begränsade användningsområdet.

Okej, tack för info och idéer. Ja, Sony. Vet inte varför jag skrev Samsung.

Men vid genomsnittlig användning här hemma så skickar jag och tar emot ca 15 sms per dygn, Jag går kanske ut hastigt och kollar en sak på nätet innan jag ska sova. Tittar vad klockan är med jämna mellanrum. På den användningen klarar sig min begagnade Samsung (energisparläge,står det bara) i ca ett och ett halvt dygn. Hur länge är din Sony igång på en sådan användning, enligt din bedömning?
 
Jag har sedan ett antal år gått med gps - numera som en app i telefonen.
Fördelarna är uppenbara- hela Sveriges kartor med mig vart jag än är. Dessutom är gps-kartorna gratis sedan den 1:a januari och kan laddas ner via nätet i kmz-format. Batterifrågan är naturligtvis det mest kritiska men ordentligt stor solcellsladdare ingår numera. En styrka är ju att du kan lägga in rutter, och köra spårning. Det betyder att du vet var du kommer ifrån, vart du befinner dig och åt vilket håll du skall gå i varje ögonblick. Till sommaren blir det en "padda" och då blir storleken på kartan acceptabel. Givetvis förpackad i vattensäkert "kartfodral". Total vikt på hela utrustningen ca 6 hg.

Jag ser nog snarast papperskartor och kompass som reservutrustning om tekniken skulle krångla. Jag går gärna ensam utanför lederna och med den här utrustningen så går jag inte vilse.


Intressant. Jag vägde mina kartor. De väger 317 g hitintills. Men jag använder baksidan också, vilket innebär att jag nog kommer upp till trakten kring Skövde eller så på nästan samma vikt. Därtill kommer naturligtvis lite kartfordral och/eller mappar.

Men kostnaden då? Hamnar det inte på telefonräkningen om man använder GPS-tjänster?
 
Intressant. Jag vägde mina kartor. De väger 317 g hitintills. Men jag använder baksidan också, vilket innebär att jag nog kommer upp till trakten kring Skövde eller så på nästan samma vikt. Därtill kommer naturligtvis lite kartfordral och/eller mappar.

Mina kartor Smygehuk - Treriksröset väger 354 g totalt, utskrivet på vanligt dubbelsidigt A4 (dock 2 tyvekkartor över Kungsleden). Vad använder du för tungt papper egentligen?
 
Skulle lätt köra översiktskartor utskrivna och sedan ha rubbet som backup på mobilen.
Givetvis en liten kompass nedstoppad någonstans ifall... Iofs sitter det en på jackan och den tar mig vid nödfall till närmaste civilisation.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
2 buntar med 24 ark vardera plus ett med lite färre och lite tyvekkartor. Så motsvarande 72 ark. Kör Terrängkartan upp till Lofsdalen (1:50000) och Fjällkartan därifrån (1:100000).

Det förklarar saken. :) Jag föredrar att ha betydligt mer detaljerade kartor på många sträckor så att jag kan se vilket traktorsspår jag vill gå på i skogen osv. Men det är inte nödvändigt. Det är bara jag som tycker det är "lyxigt" med detaljerade kartor, helt enkelt. :)
 
Ingen kostnad

Intressant. Jag vägde mina kartor. De väger 317 g hitintills. Men jag använder baksidan också, vilket innebär att jag nog kommer upp till trakten kring Skövde eller så på nästan samma vikt. Därtill kommer naturligtvis lite kartfordral och/eller mappar.

Men kostnaden då? Hamnar det inte på telefonräkningen om man använder GPS-tjänster?

GPS-appen kostar inget att köra, den går inte på mobilnätet utan använder de satelliter som ligger i bana uppe rymden. (För att spara batteri så slår jag på "flygläge" i telefonen annars tar det slut illa kvickt.)
Kartorna laddar jag ner på hemmaplan vi mitt WiFi -direkt i mobilen så det kostar inget det heller. Det finns ett flertal GPS-appar som är gratis varav Locus troligen är bland de bästa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
avslut Garmin 60SCx "gå till" Navigering 26
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
uler41 Papperskartor Navigering 2
Johan es Papperskartor till GPS och GPS i bil Navigering 13
ADO Papperskartor och GPS Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...