Vad använder du? Nakdelar/fördelar?

Vill starta en tråd innan inskaffande av GPS alt. mobil med GPS.
Pga för många allternativ till olika kombinationer melan hård/mjukvara
taksam kort info hur funkar det för er.
Uppgifter önskas om:
namn på enhet/laddning via
mjukvara (namn) är förinstalerad/köpes/laddas gratis;
användbarhet för fjäll/stadsvandrind och sjömiljö;
vilka kartor(köpes/gratis) är möjligt att använda;
Tack på förhand!
 
Nu skulle jag vilja veta varför denna tråd skapas...av nyfikenhet eller vill du ha tips inför köp?
Jag vet att det inte är lätt att hitta vad man vill ha men det finns ju trådar om detta redan samt en del recensioner.

Kan ju inte vare meningen att varje gång någon ska köpa en gps så ska det skapas en ny tråd, dock skulle man kunna sammanställa befintliga trådar till mer konkreta tips kanske.
 
Nu skulle jag vilja veta varför denna tråd skapas...av nyfikenhet eller vill du ha tips inför köp?
Jag vet att det inte är lätt att hitta vad man vill ha men det finns ju trådar om detta redan samt en del recensioner.

Kan ju inte vare meningen att varje gång någon ska köpa en gps så ska det skapas en ny tråd, dock skulle man kunna sammanställa befintliga trådar till mer konkreta tips kanske.

Just det! Tänkte få svar i en och samma tråd på dem frågor jag hade kvar efter flera timmars (helst hade varit ute) brevid datorn. Dem trådar jag hittade brukar handla om en eller två (jämförelse) GPS:er eller mobiler. Och just kompatibilitet mellan enhet/programm/kartor är mest intressant information. Och så kommer förstås nya lösningar hela tiden.
Så att om du har något att beskriva i den meningen blir jag mycket glad.
 
Eftersom jag inte vet bättre så skulle jag säga att en Garmin 62 är den som verkar bäst just nu.
För denna bygger ju på Garmin 60, saknar pekskärmar och annat trams.
Garmin funkar nu bra både för PC och Mac (dock finns det inte lika många spännande program till Mac för att trixa med kartor tex.).
Mobiltelefon har jag som ett nödhjälpmedel när jag är i skogen och ligger då ljudlös i en ficka, därför vill jag inte kombinera med en GPS.
 
Rent allmänt

så behöver man träna en del på funktionerna för att ha nytta av enheten i mera skarpa situationer. Fördelen med Garmins produkter är att man kan få bra rådgivning från andra användare här på forumet.

Garmin har både vägkartor, topografiska kartor och sjökort och det börjar komma flera fria kartor till Garmins GPSer. Bl a batteritid talar för att inte förlita sig på mobiltelefoner. Men stor display är bra om det inte var för just frågan om batteritid samt vikt och storlek.

Thure
 
Tack för svaren!
I fråga om mobil-gps:
1. att det gick mycket smidigt att använda (det var Iphone ifs) på en segelbåt i Turkiet (vgs tid. inlägg);
2. laddas via 12V/USB;
3. i fall du har täckning är väderprognos din;
4. och så finns det att köpa solladdare, som jag lyckades göra själv till bl.a en videokamera,
se mina tidigare inlägg.

Jag förstår allas "rena" GPS:re resonemang (har själv en Explorer sedan tidigare) i fråga om battaritid, men fattade ifrån alla trådar att A-GPS funkar ändå snabbare????

Och så blir det allt fler möjligheter att driva på en mobil med en solpanel/handsgenerator, t.ex.

Men återigen viktigaste fråga är: enhet/programm/karta och ev. priser, tack.
 
Senast ändrad:
är, tyvärr, lite efter med alla funderingar:)
Är det möjligt att använda Eniro´s /Hitta´s kartor i olika enhet/programm?
Enligt min mening är dem hellt använbara för att vandra i fjällen.
T.ex hittade jag inte i år ngn karta hos Bokia/Bokhandeln över Okstidine området i Norge
ock fick skriva ut dem från ovannämda www. (Eniro/Google)
Kan man importera de här kartorna i ngn GPS/mobil-gps? Programm?
Alltså ingen skattsökning utan bara att komma undan, dvs behöver inte 3m presision räcker med 100m:)
 
Senast ändrad:
Det finns ett program som heter Mobile Atlas Creator som kan skapa kartor från (blant annat) Eniros. (Och från Google, Open Streetmap och ett gäng andra, den klarar i princip alla webkartor som använder sig av "tiles".)

Det kan skapa flera olika format, jag har använt det till OruxMaps (som är för Android) men det borde gå att använda till andra GPS:er om det bara finns stöd för kartformatet.
 
Är det möjligt att använda Eniro´s /Hitta´s kartor i olika enhet/programm?
Garmin har i sina nyare modeller stöd för "bild"-kartor, Garmin Custom Maps. Du får använda Google Earth eller något annat program som Mobile Atlas Creator för att koordinatsätta bilden men det är hyffsat enkelt att få en skärmdump till en kartbild i GPS:en.

http://www.garmin.com/garmin/cms/site/us/onthetrail/custommaps

De finns ett antal mobil/smartphone/handdator-baserade program som gör samma sak.

Frågan är vad du ska göra med GPS:en. Ska du ut och segla, paddla, cykla eller vandra seriöst så vill du ha något som tål vatten och hantering i alla väder. Köp en riktig GPS. Vill du göra egna kartor från webbkartor, köp Garmin. Om det inte är det du vill så kör på en smartphone och ta risken att den går sönder.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...