8A Choppar borrbult!

Den var väntad. Det samma tycks kunna sägas om dig... Men visst, fortsätt tro att det är bara klättrare som tjafsar om det gör livet enklare för dig.
Jo, jag har lite småtråkigt, lättar upp en smula att småtjafsa på internet ;). Ta mig inte på alltför stort allvar är du snäll :).

Hur som, jag har väl mig veterligt aldrig sagt att jag tror att endast klättrare tjafsar? Det jag ville få fram var att det sannolikt var lite mer infekterat, av det enkla skälet att på en kajak kan jag glatt luta mig tillbaks och använda min skädda och högaktningsfullt skita i vad du gör. Att du har ett roder på din kajak påverkar inte min paddelupplevelse, att du bultar/choppar min favoritled påverkar i allra högsta grad min klätterupplevelse.

Så, ja, jag tror kanske att klättrare tjafsar mer än kajakister(?), men jag anser också att klättrarna har större skäl.
 
Jag är av åsikten att det som avgör hur infekterat en debatt blir är hur parterna bemöter varandra. Jag tror att choppningen och annat som förekommit är resultatet av ett infekterat situation, inte orsaken. Men jag får erkänna, jag käkar mest popcorn och löst tittar på, är inte särskild insatt i exakt vad som hänt.

Jag har sett ganska infekterade bebatter om så småaktiga saker som om ficklampor borde ha blinkande lägen eller inte. Det hela urartade på grund av hur några som valde att uttrycka sig, inte på grund av deras åsikter om själva ämnet. Jag tror inte klättrare skiljer sig från någon annan, utrycker man sig väldigt illa till "fel" person så kan vad som helst hända.
 
Pajkastning och kladd.

En liten reflektion.

JOGranit inleder den här tråden med påståendet att (han säger vem utan namns nämnande) Alla Vet Vem, ljuger och intrigererar om bultarna på en led i Bohuslän. Det är fullkomligt uppenbart att någon gör det. I det här fallet, antingen JOGranit eller Alla Vet Vem. Är det av något som helst intresse för oss klättrare att reda ut saken? Det tycker jag nog att det är, men vem vill kladda ned sig? I svensk klättring är vi ju så förbannat konflikträdda att om någon, med rätta, påstår att en annan ljuger, så kallar vi det för pajkastning och båda(!) blir kladdiga. Resultatet kan bli att flagranta serielögnare går fria och kan fortsätta. Det har redan slagits fast att det här inte är ett forum för att reda ut hur saker faktiskt förhåller sig när någon ljuger - för då kan någon (med rätta) bli anklagad för lögn. Vad är då ett sådan forum? I det här fallet, något av BKK;s fora (FB-grupp eller websida)? Borde BKK göra en utredning? Borde de publicera resultatet?

I vanliga diskussioner med olika meningar om ett eller annat förhåller det sig annorlunda. Då bör man respektera varandras olika meningar och formulera sakliga argument.

Här har jag väl redan passerat gränsen för det som kan tillåtas på Utsidan ... . Ha en fortsatt fin klättersommar!!!

Jappe Pålsgård (i decenniets bästa Bohusklättersommar (kyligt, torrt, men tyvärr halvdålig form))
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jaketoad Borrbult... Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.