"Vertical limit"?

Jag såg "vertical limit" härom kvällen. Eftersom jag själv inte klättrar (än, ska börja snart), så vet jag egentligen inte hur verklighetstrogen filmen är. Men med lite sunt bondförnuft, och vetskapen om att det är en hollywoodproduktion, så känns hela filmen minst sagt tvivelaktig.

Nån som har någon intressant analys eller kommentar till filmen?
 
ja du!!

Hej!

ja vad ska man säga?hur skulle man kunna göra en bra klätterfilm som e verklighetstrogen?
Det går inte, d e ju inte mycket i filmen som e verkligt, kanske att d e kallt,men d e nog det ända!
men ändå tycker jag filmen e rolig, kul att hollywood försöker sig på lite då å då!!

mvh/Robban
 
limit

Klätterscenerna i Verticla Limit har, som många redan konstaterat, inte många realistiska inslag, bortsett från delar av inledningsscenen. Men lite spännande är det och Isabellas språngisättning av sin kamsäkring är en höjdare.

Robban har rätt i att det tycks vara omöjligt att göra spännande och samtidigt verklighetstrogna klätterfilmer, i alla fall om de är längre än några minuter. De vidofilmer med klättertema jag sett har varit sanslöst enformiga och/eller pinsamt pretentiösa.

Kortsnuttar, som den med Peter Bosma i Häggsta (finns på www.sasquatch.se) kan vara helt ok, men så snart de blir lite längre verkar producenterna tappa greppet(?).

Kanske är det någon som har tips om bra klätterfilmer och vet var man kan få tag på dem?

Ulf J
 
K2 är en klassiker!

Som sagt, det finns nog egentligen inga bra klätterrullar som samtidigt är "filmer", men K2 (från 1990-1991 tror jag, har bla visats på TV4) tycker åtminstone jag själv är hyfsad. Bra "film" samtidigt som klättertabbarna åtminstone inte är alltför många och alltihopa inte bara är en reklamfilm för TNF, Mountain Hardwear och Marmot :)

Vertical Limit - jag trodde inte att det med en så stor budget gick att göra en så dålig film, men jag hade fel... :)

/Magnus
 
Fotknölarna

Kolla in nummer 212 av Climbing Magazine (Master Betas ruta). Där sågas "Vertical limit" och "Cliffhanger" (+några till) i höjd med fotknölarna.
Kul läsning om inte annat!

/Örjan ;-)
 
hoppa?

Att hoppa över ett stup och samtidigt falla en 10 meter med en FET ryggsäck på ryggen lär väl slita axlarna ur led om något? Men filmen är vacker!
 
En av de sämsta jag sett...

"Vertical Limit" är förmodligen en av de sämsta filmerna jag sett. Handligen är inte bara helt idiotisk de tekniska detaljerna kring klättringen på hög höjd är även de helt absurda. Men jag håller med om att vissa scener är vacka för det fina sceneriet och vissa av skådespelarna gör en hyffsad insats. "K2" är däremot MYCKET bättre. Även om den också har "hottas" upp lite för att bli mer spännande. "Into thin air" är inte heller så tokig, även om boken är 10ggr bättre.

De flesta filmerna som skall skildra ngt "verkligt" blir oftast väldigt dåliga.
Ett annat utmärkt exempel på detta är "Driven" som handlar om ett stall CART-serien (Stallone och Reynolds), som även den når katastrofala bottenrekord.

Hollywood kommer aldrig att klara av att göra en vettig film om klättring eller Formelbilar....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...