?Ännu en klätterskotråd...?

Hej allihopa
Är på jakt efter nya skor då mina La Sportiva Cliff5 har blivit slitna och för stora. Klättrar 100% inomhus och bouldrar och klättrar toprep. Osäker på om jag ska ha med velcro stängning eller snöre. Kanske någon kan berätta för samt nackdelar?
Vill inte ha en nybörjarsko men inte heller någon superteknisk. Nått mitt i mellan då detta kommer vara mitt andra par skor what so ever...

Har varit runt och testat lite random för att få mig en uppfattning om storlek osv men har inte hittat nått som jag fastnat för.

Budget: 1000:- Kan väll stretchas lite men inte upp till 1500 det blir lite för mkt.
Dessa har jag hittat på nätet som jag tänkte prova ut. Som jag tror passar vad jag e ute efter men vill gärna höra om ni har några synpunkter? Tipsa gärna om ni har någon annan modell/ märket i segmentet som jag borde prova.

La Sportiva Tarantula
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORTIVATARANTULA

Lasportiva Python
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=LASPORT_PYTHON

Five Ten Team
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=TEAMFIVETEN

En dum fråga återstår. på recensionerna på Five ten team skriver de om mjuk toffla. Någon som vill förklara det? =)
 
En dum fråga återstår. på recensionerna på Five ten team skriver de om mjuk toffla. Någon som vill förklara det? =)

Det här är ett toffeldjur, det låter likt men det är inte en toffla.
Paramecium.jpg


Fågeln är absolut mjuk, men det är inte en toffla.
101031-angry-birds-mjukisdjur.jpg


Mannen på bilden är ett exempel på en riktig toffel, men han är hårding.
toffel.jpeg


Five Teen Team är ett exempel på en mjuk toffla.
Team5.10.jpg



Så mycket klarare än så här tror jag inte att jag kan göra det för dig.
 
Five Ten Team
http://addnature.com/product.aspx?pf_id=TEAMFIVETEN

En dum fråga återstår. på recensionerna på Five ten team skriver de om mjuk toffla. Någon som vill förklara det? =)

Jag är väldigt nöjd med mina team skor. Dock bör du tänka på att det är en väldigt teknisk sko och att dom är väldigt svåra att få på sig om man har bred vrist. Om jag vore dig så skulle jag satsa på en ren velcro sko typ 5.10 anastasi eller Evolv pontas. Se till att prova skon innan du köper dom!
 
Självklart ska det provas innan jag köper nått.
Tack för tipsen.

:)
Tanken med tråden är att få lite tips och feedback på lite modeller som kittlat mig och lite vad de är lämpade för. Vilka som är lönt att prova och vilka man kan hoppa över :) Har aldrig hört utrycket mjuk toffla och undrade helt kort vilken typ av klättring de funkar bra till och vad som kännetecknar dem.

Har också sneglat lite på scarpa force som jag testat för någon månadsedan. Vill minnas att den satt helt ok... Ska nog testa den igen
 
Se till att testa olika märken. Respektive märke har ofta liknande läster, för mig passar Scarpa alltid bra men däremot inte Five ten, så se ffa till att de stämmer.
Mjuk toffla; klättertofflor är 'alltid' mjuka, och brukar betyda 'slip in'. Jag hade ett par för just inomhus/bouldering, tänkte att de skulle vara snabba att ta på och av, fast resultatet blev skavsår på ovansidan tårna... Och de roterade gärna runt foten också när de blev svettiga o fina.
För inomhusbruk rekommenderar jag nog kardborreknäppning.
 
Ok då är jag med!
Då räknas nog python in i samma grupp då det sägs att den är en vidareutveckling av cobran.

Har väll hunnit med att testa några la sportiva scarpa och evolv. Just evolv optimus prime och den gillade jag inte alls. kändes som om där var massa luft och klämde märkligt på foten. Ingen komfort alls för mig.

Svåra är att hitta en butik som har just de modellerna hemma man vill prova :)

AdamK hur upplever du storlekarna på scarpa? Töjer de sig mkt? De jag har idag töjde sig så mkt att ja nästan kunde haft en storlek mindre till... Å andra sidan fegade jag nog ur lite när ja valde mina första par.
 
Jag hade kardborre på mitt första par skor (La Sportiva Mantis), men har snören på mitt andra par (Evolv Bandit). Längre än så har jag inte hunnit i skokarriären.

När jag hade kardborre tog jag av mig skorna oftare. Om jag skötte mina fötter fanns det egentligen inget behov av att ta av skorna, så det var mest "because I can!!!", inte för att det behövdes.

Man kan sitta och kolla på nätet och läsa och skriva önskelistor hur länge som helst. Min erfarenhet är att butikerna ändå inte har allt man vill prova. Min taktik har blivit att kolla igenom butikerna tills jag hittar något som sitter som det ska, och sen kolla på nätet om den modellen har fått dåliga recensioner. Har den inte det så köper jag. Taktiken fungerar för mig eftersom det är så få skor som sitter som de ska.

När jag köpte mina första skor hade jag provat typ 10 modeller, varav 5 satt "okej". Åkte till nästa ställe, drog på mig en Mantis och kände att "jaha, det är så här skor ska sitta" och köpte. När jag köpte andra paret hade jag provat 7 par varav 2 satt bra. Det ena paret kostade 750 kr och det andra 1499 kr, så plånboken fick bestämma.
 
Lyckegard är ju bäst, ha ha!!!

Angående La Sportiva Tarantula dojjan så kan jag dela med mig av mina erfaringer efter att ha haft mina ett par månader och nu slitit ut dem:

Den passade min fot väldigt väl och är inte en superaggresiv sko utan en sko som jag brukt mest inne eller på längre turer ute eller uppvärmning/kaffeklættring. En relativt bekväm sko som är ofodrad (bara typ ett lager läder och gummi) vilket jag föredrar...men enligt min erfarenhet också töyer sig något mer än en fodrad/halvfodrad. Vill minnas att dom har 5mm tjockt gummi, standard är väl 4 mm..? Inget som påverkat min klättring men visst, det är inga superkänsliga skor..

OBS: de är extremt stora i storlekarna, jag fick gå ner till storlek 38..! (min fotlängd är 265mm)(Jag køper normal klätterskor som är så små att de gör lite ont de första veckorna) I normala "streetskor" har jag 41-42 och i normala klätterskor brukar det bli 39-39.5-40

OBS nr2: Ikke jamklättra med dem...mosar du in foten i en fet härlig spricka så pajar velcron på nolltid pga. en ogynnsamt plaserad metalløgla som velcron går genom.


Du skriver att du "inte vill ha en nybörjarsko men inte heller någon superteknisk. Nått mitt i mellan" då funkar Tarantualan bra menar jag...
 
Det är så länge sen jag köpte klätterskor (bunkrade upp dominator, speciella indoor/bekväm-skor och klättrar alldeles för lite 'these days') men det sista paret dominators jag köpte var en storlek mindre än de tidigare så de har väl ändrat under åren.
Alla mina par har varit i enkelt skinn så röjer sig en del, men å andra sidan har de passat så bra att de *inte* har det!
 
Silenhag, tack för feedback på just den skon.

Hittade nu Scarpa Vapour till bra pris. Minns inte om det var just den ja testade men har testat ett eller två par Scarpa innan och gillade dem.

Får bli att kolla upp den igen. Annars ligger ju Tarantulan nära.

Tackar även alla andra för era svar. Framförallt lyckegard som fylleskrivit mitt i natta ;P
 
Även jag har numera Tarantulan. Nöjd eftersom den passar min fot mycket väl, och det är nästan det viktigaste tycker jag. Skon är inte känslig som beskrivit ovan och sulan är rätt styv. Ie agresiv och rätt symmetrisk. Bra stöd att stå på små kanter med och bekväm. Jamma, nej det skulle inte heller jag med den och brant bouldering tror jag inte heller den är ideell för. Jag kommer garanterat njuta utomhussäsongen med dom och långturer ser jag mera fram emot numera ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.