Actionfilmer

Nu har jag en riktigt bra fundering. Hur fungerar det egentligen på actionfilmer? Scenen är följande:

Ett tak krossas, ett halvt dussin svartklädda poliser tar sig in uppifrån med pistoler högsta hugg, alla har någon firningsgrej längs ett rep. Jag kommer inte på en film som är så just nu, men alla har vi sett sådana filmer. Används liknande utrustning någonstans? Hur sitter killarna fast? Är det "på riktigt" osv.. Min erfarenhet ifrån skjutvapen är att jag behöver vara ganska fast på handen för att kunna hålla kvar vapnet i den riktningen jag sköt av ifrån, min erfarenhet ifrån firning är att jag påverkas ganska bra av alla krafter i olika riktningar, och att jag i väldigt få firningssituationer skulle klara av att hantera ett vapen.
 
Om man utgår ifrån att "polisarbetet" skildras lika realistiskt på film som klättring brukar skildras, så är det ju rena fantasierna. Tänk dig då kombinationen klättring (firning) OCH polisarbete! Då kan man man ju inte tänka sig att det blir just nånting rätt i en sån scen...
 
Ja det är högst realistiskt och tränas både av militären, förr främst militärpolisen men nu mer utspritt, och av polisens insatsstyrka. Hade förmånen av att vara på samma område som dem vid ett tillfälle under det gångna året och de gjorde ett mycket kompetent intryck.

Svenskar brukar fira först och skjuta sedan i de flesta situationer men norrmännen har en helt brutalt taktik när de firas med huvudet neråt och skjuter samtidigt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...