"Bäst före"-datum på utrustning

Hehe, eller som Achtminus antyder; betänka att man kanske gjort en och annan placering som passerat bäst-före-datumet långt innan man klättrat förbi den...

Bytte min sele som fyllde ungefär fem år för en tid sedan. Den var ju å andra sidan en aning luddig och nött också, samt att jag spanat in en sele som så lockande ut.

Att oroa sig är förstås inte heller helt fel (om det nu leder till vettiga åtgärder), det trillade en rätt känd amerikan i backen för nåt år sen p g a han hade för sliten belay-loop när han firade om jag minns rätt. Hans högst avsevärda erfarenhet som klättrare hjälpte förstås inte i det läget.

Nackdelen med erfarenhet i samband med risker är naturligtvis att det går hand i hand med avtrubbning och nonchalans.
 
Har slingorna legat i garderoben i 10 år skulle jag utan tvekan använda dem.
:
Gamla rep är däremot ingen höjdare, de får sämre dynamiska egenskaper och slits hysteriskt fort om de legat länge.

Intressant!
Så ett rep gjort i nylon åldras men en slinga av nylon åldras inte? Finns det nån enkel förklaring till detta?

Får rep sin dynamiska egenskap av en annan typ av nylonmaterial, eller är nylonfibrerna av samma material och dynamiken kommer från hur de tvinnas till ett rep? Om det senare är sant, så skulle ju rep inte heller åldras när de inte används.

Om gamla rep slits fort, beror det på åldring eller beror det på att man är van vid dagens rep som kanske har bättre 'slitkvalitet' än vad rep hade förr? Dvs, om man jämför slitaget idag på ett tio år gammalt rep med hur det skulle ha slitits för tio år sedan, är slitaget samma?
 
Intressant!
Så ett rep gjort i nylon åldras men en slinga av nylon åldras inte? Finns det nån enkel förklaring till detta?

Förmodligen.

Ren gissning: oxidation och avdunstning av mjukgörande ämnen.

(Alla som tagit många långa fall både på nya och gamla rep vet hur skillnaden känns.)

Jag skulle aldrig någonsin gå på en långtur med ett 15 år gammalt rep, men skulle utan problem gå på en långtur med 15 år gamla slingor som ser fräsha ut (och har gjort det också).

15 år gamla slingor är en infinitesimal risk jämfört med dåligt placerade säkringar, onödiga förstemansfall, dålig säkringsarbete, stenfall och andra vanliga olycksorsaker.

Vill man klättra säkert så skall man fokusera på att lägga solida säkringar i solid klippa undvika mark och hyllfall och se till att repet löper säkert.
 
15 år gamla slingor är en infinitesimal risk jämfört med dåligt placerade säkringar, onödiga förstemansfall, dålig säkringsarbete, stenfall och andra vanliga olycksorsaker.

Vill man klättra säkert så skall man fokusera på att lägga solida säkringar i solid klippa undvika mark och hyllfall och se till att repet löper säkert.

Jag gillar inte heller att man kasserar allt man har liten känndom om, utan att värdera risken mot andra risker.
Men, 15 år gamla slingor finns det ju rätt tydliga rekommendationer om att man ska undvika och de KAN man lätt undvika om man bara vill. "Dåligt placerade säkringar, onödiga förstemansfall, dålig säkringsarbete, stenfall" är däremot något som jag tänker mig att alla försöker undvika så långt de kan, och när det ändå tas sådana risker så är de inte frivilliga.
Sen kan man förstås anse att man kan ha lite olika ambitionsnivå, samt att det nästan är omöjligt att aldrig råka göra en dålig placering.

Personligen tror jag vidare att gamla nylonslingor är bättre än gamla Dyneema/Spectra-slingor. De senare tycker jag faktiskt är lite obehagliga - men har väl ändå nån kvar i racket som är bra förvarad, osliten men ca 5 år. Slingor i kamsäkringar är väl kanske det som de flesta "syndar" mest med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.