Gissa position

Jag gissar att de här mer eller mindre trädlösa höjderna är serpentinberg med ultrabasiska egenskaper. Sådana finns på flera platser i landet, bl. a. vid Kittelfjäll och i västra Padjelanta. Men var dessa finns vet jag inte. Björkskog med inslag av gran så långt man ser ger mig ändå intrycket av Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?
 
Jag gissar att de här mer eller mindre trädlösa höjderna är serpentinberg med ultrabasiska egenskaper. Sådana finns på flera platser i landet, bl. a. vid Kittelfjäll och i västra Padjelanta. Men var dessa finns vet jag inte. Björkskog med inslag av gran så långt man ser ger mig ändå intrycket av Västerbottenfjällen. Kanske vi kan få en ledtråd?

Jag var inne och tittade på SGUs berggrundskarta, och där indikeras det att området består av sur vulkanisk bergart. Den bryter definitivt av mot omgivningen i vilket fall. Formationerna fortsätter i varierande grad många mil norröver och kan där till viss del beskådas från en av våra större skidorter.

Vrider vi huvudet åt höger från samma fotoplats så ser vi en sjö och ett fjäll som är populärt för dagsutflykter:
 

Bilagor

  • asdafdsfdsa.JPG
    asdafdsfdsa.JPG
    22.3 KB · Visningar: 560
Jämtland?
I så fall du kanske befinner dig på Skårrvalen och har fotat andra bilden mot Ottsjön och Ottfjället?
Tycker att sjön ser ut att vara väl förenligt med denna gissning, fjället däremot känns inte brant och högt nog för att jag skulle ligga rätt.
 
Jämtland?
I så fall du kanske befinner dig på Skårrvalen och har fotat andra bilden mot Ottsjön och Ottfjället?
Tycker att sjön ser ut att vara väl förenligt med denna gissning, fjället däremot känns inte brant och högt nog för att jag skulle ligga rätt.

Det stämmer bra det! Jag står strax öster om sjön 768 på sydändan av Skårrvalen.

Jag tyckte att de där bergsformationerna i dalen var fascinerande. Tittar man på Lantmäteriets terrängskuggningskarta över området så ser man att det går någon form av förkastningsspricka norrut härifrån som fortsätter, med några avbrott, upp till Mullfjället vid Duved, där den syns tydligt på fjällets östsida. SGUs berggrundskarta visar ett lager av vulkaniskt berg inträngt mellan Seve- och Köli-skollorna som sträcker sig nästan upp till Anjan. Jag kan lite för lite geologi för att ge mig in djupare i det här, men nog känns det intressant...
 
Skårrvalen har länge lockat, men jag har inte hunnit dit än. Däremot är inte perspektivet inte så olikt det från Hållfjället och dess mysiga turiststation.
Kul att blanda in geologin i gissningsleken också, medför ytterligare och för mig nya aspekter.

Nästa bild kan möjligen vara en något svår nöt att knäcka. Men här Utsidan vet man ju aldrig.
Vad kallas den mindre fristående topp i förgrunden av det större fjället?
 

Bilagor

  • IMG_2690.jpg
    IMG_2690.jpg
    81.8 KB · Visningar: 500
Dåligt med gissningar även nu. I bästa fall beror det på att folk är i fjällen. Den här bilden tror jag är tagen i Jämtland.
 
Nej, vi ska längre norrut. Ett fjällområde som ligger lite "offside".

Jag har lite dåligt med fler bilder som ledtrådar, men om man står nedanför den sökta toppen och vänder man blicken åt andra håll, så ser det ut så här en sen julikväll:
 

Bilagor

  • IMG_2729.jpg
    IMG_2729.jpg
    54.1 KB · Visningar: 342
Fint ljus i den bilden, men inte mycket hjälp för min del. Om solen står i nordväst så borde väl bilden vara tagen mot söder? Vi är tydligen vid sidan de vanligaste fjällområdena, kanske i Arjeplogfjällen?
 
Då är vi i rätt område i alla fall. Första bilden är tagen åt nordost, andra åt sydväst.
För att underlätta, så kan jag avslöja att toppen finns med i årets upplaga av "Top of Arjeplog".
 
Det var en bra ledtråd, även om där finns några toppar att välja mellan. Jag tror du har fotograferat Jurunvárátj, 890 meter över havet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.