2 klättarare döda i lavin

Tragiskt

Tråkigt att sådant ska hända varje år. Laviner är dock oberäkneliga.
Jag upplevde inte Vistasdalen som ett område med särskilt branta bergssidor i somras, åtminstone inte närmre Nikka.
Närmare Nallostugan var det däremot brantare... Torde ha inträffat i de trakterna?

Trådurspårning: Sedan så tyckte jag nog att stugan var lite felritad på Expressens förenklade karta, ligger inte stugan närmare Vistasätno (var det så älven hette nu igen)?
 
hmm efter det jag läste i aftonbladet hade de gått på en klassisk topp tabbe. kommer upp på toppen och skall bara titta på de fina vyerne. båda samtidig forstås utan rep . Sänn går hängdrivan när de kommer längst ut... end of story..

min brorsa gjorde precis samma grej. han rök rätt genom och landfade på en avsats 5 meter under toppen. TUUUUUR
 
Banjo69; sa:
min brorsa gjorde precis samma grej. han rök rätt genom och landfade på en avsats 5 meter under toppen. TUUUUUR

Ursäkta mig men hur är man funtad om man gör något så oförhastat. Tur har man bara någon gång, sedan tar slumpen över. Mem det har bror din nog förstått vid det här laget. :)
[Ändrat av crazy 2004-04-15 kl 16:15]
 
Kammar + hängdrivor

Det är vanligt med incidenter och olyckor vid kamvandringar. Rasrisken kan vara mycket stor och för att minska riskerna bör man ibland traversera långt under själva kammen.

Vad som hände igår är det naturligtvis svårt att uttala sig om på de knapphändiga uppgifterna i länkarna ovan.

Har för mig att det skrevs om en liknande incident i Sarek i Fjällklubbens tidning häromåret.

Thure
 
Hur denna olycka gått till vet vi inte riktigt. Ingen kommer heller att veta vad de egentligen gjorde och vad de tänkte är ren spekulation. Givetvis kan man disskutera det inträffade med lite självdistans går det att se detta utan att komma med nedsättande kommentarer. Det handlar i alla fall om två människor som dött, deras anhöriga, vänner och bekanta. \/+ RJ
 
walk_alone; sa:
Hur denna olycka gått till vet vi inte riktigt. Ingen kommer heller att veta vad de egentligen gjorde och vad de tänkte är ren spekulation. Givetvis kan man disskutera det inträffade med lite självdistans går det att se detta utan att komma med nedsättande kommentarer. Det handlar i alla fall om två människor som dött, deras anhöriga, vänner och bekanta. \/+ RJ

hmm inte meningen och komma med nedsättande kommentarer. är helt enig med dig, men det där har man jo varit med om själv oxå, men då har inte toppkammen rasat. Det är bara djupt tragisk att 2 personer omkommer när de är på tur unsett vad som har forårsakad det hela. som du säger vi kan bara spekulera.

när det gäller min brorsa.. japp han hade jävlig tur och han gör nog inte det igen. Lite ungdomlig dumheter kan man säge (tror han var runt 20 när det hände)
 
Militärens regelverk (SäkI) säger väl att man ska gå minst 10 meter nedanför kammen om det är snö. Kanske en bra regel att följa...

/Patrik
 
SORG

Var kompis med de omkomna. Känns otroligt tungt att de inte längre finns kvar. De levde livet och tog dagen som den kommer.
Åtminstone en var aktiv medlem här på sidan.

Vila i frid vänner.
 
Re: SORG

Tanman1; sa:
Var kompis med de omkomna. Känns otroligt tungt att de inte längre finns kvar. De levde livet och tog dagen som den kommer.
Åtminstone en var aktiv medlem här på sidan.

Vila i frid vänner.

Beklagar.

När jag läste inlägget så funderade jag på om det var någon som var aktiv här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klattring Döda träd i Häggsta Klättring allmänt 5
johnliungman Andreas Fransson omkom i lavin Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.