"Touching the void"

Apropå ingenting.

När man läser boken så slås man av vilken underlig routefinding på väg upp och ner för berget som de har, känns som de knappt rekat alls.
 
Vad lustigt,

Jag lånade boken i sommras av en kompis när vi var i Chamonix, och läste bara ett par sidor. Lustigt nog just de sidor som visas på klippet. Vad handlar boken om, var utspelar den sig? (Jag är inte så inläst på klätterliteratur.)

Ang. bröstsele, jo man borde ha det med ryggsäck, men få använder det eftersom det är så knöligt att ta av och på kläder och att den sitter oskönt. Inte någon Vertical Limit grej altså.
 
NU har man...

äntligen fått SE denna film. På Filmfestivalen i Göteborg idag mitt på dagen bänkade en ganska liten skara människor för att se denna: SUPERFILM!

Svårt att beskriva men måste nog räknas som det bästa jag sett på film, nästan oavsett kategori. Mycket kanske för att jag är ganska petig med detaljer och vurmar för realism, trovärdighet och annat.

Om man ser denna film utan att ha läst boken blir man nog så tagen. Men om man har läst boken blir det om möjligt ÄNNU bättre. Maken till snyggt foto och trevlig blandning mellan spelfilm och dokumentärt berättande har väl inte synts till på mycket länge.

Filmens realistiska inslag får kanske andra avgöra kvalitén på, men för mig som i alla fall har grundläggande kunskap om detta är det MYCKET välgjort och inte speciellt överdrivet alls. Om än något... Historien i sig är ju en "aning" svårsmält men filmen speglar i alla fall kampen på ett mycket bra sätt. För första gången har jag kunnat känna vindens rytande, snöns fallande och den hissnande känslan i magen såsom man kan minnas från sina egna turer. Och för det krävs det en hel del!

Efter en och en halv timme hade jag på ömse sidor om mig högt bölande och snyftande män i 30-40 års ålder. (Som kanske kanske även de haft stegjärn på fötterna eller åtminstone spungit på fjället)

Att stappla ut på ett småkallt Avenyn och dra GT-jackan runt snoken efteråt kändes inte alls speciellt jobbigt... Man är nu medveten om att hur jävligt det än blir blir, kan det alltid bli många gånger värre. Och när man ger upp blir det bara värre och många nya chanser att ge upp kommer ändå komma... :)

Men också att man trots allt kanske inte ger upp i första taget; om man bara har ett litet UNS av Simpsons livsglädje är det nog inget som hindrar en från att skynda hem och planera för nästa tur!
 
Instämmer!

Det är väl bara att instämma om att det var en mycket bra film med superbt foto och även för en som läst boken tre gånger så innehöll filmen faktiskt en del "nytt"!
Idag känns förresten friluftsabstinensen extra svår... ;)

/En som också såg filmen igår och som sträckläst boken tre gånger.

PS. Inte blev abstinensen mycket lindrigare av att Utemagasinet låg och väntade när man kom hem heller...
 
Hörni boys, nu kliar det ordentligt i filmtarmen här i Stockholm. Har ni nån aning om när filmen kommer till Kgl. Hufvudstaden?

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-01-27 kl 11:35]
 
Dessvärre verkar det som om svenska publiken just haft sin chans... Efter lite sökande igår på nätet visade det sig att detta "tyvärr" är en film som valsar runt på div. filmfestivaler men då det är en "smal" independent-film så lär intresset inte vara allt för stort. SYND då filmen faktiskt skulle kunna locka även svårtflörtade icke-naturnissar!

Varför inte försöka få Utsidan Klubb att ordna en specialvisning i Kungliga Huvudstaden???
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.