Navigering GPS, karta och kompass

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-02, 19:53
tecken tecken är inte uppkopplad

Använda utan abonnemang?

Letar efter en lite GPS som kan spara spår när man vandrar en vecka i fjällen.

Kan man använda loggning av positionen med ~5 minuters intervall utan att ha ett satellit-abonnemang?
Eller kan man stänga av att loggningen skickas som sms via Iridium?
Svara med citat
Gammal 2019-05-02, 20:04
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av tecken Visa inlägg
Letar efter en lite GPS som kan spara spår när man vandrar en vecka i fjällen.

Kan man använda loggning av positionen med ~5 minuters intervall utan att ha ett satellit-abonnemang?
Eller kan man stänga av att loggningen skickas som sms via Iridium?
Nej.

Du kan bara logga om du har ett abonnemang. Jag tror den sparar spåret i enheten också, men du måste ha ett abonnemang för att starta loggningen.
Det billigaste abonnemanget har inte fri loggning (en dryg krona per punkt), så det är recreation-abonnemanget som gäller om du vill nyttja den funktionen mer än ibland.
Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 08:38
tecken tecken är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skogsbaronen Visa inlägg
Nej.

Du kan bara logga om du har ett abonnemang. Jag tror den sparar spåret i enheten också, men du måste ha ett abonnemang för att starta loggningen.
Det billigaste abonnemanget har inte fri loggning (en dryg krona per punkt), så det är recreation-abonnemanget som gäller om du vill nyttja den funktionen mer än ibland.
Så man kan inte ens spara ett spår i enheten utan ett abonnemang?
Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 09:30

Citat:
Ursprungligen postat av tecken Visa inlägg
Så man kan inte ens spara ett spår i enheten utan ett abonnemang?
Nej du kan i stort sett inte göra något med den utan abonnemang.

Om jag inte minns fel så kan du starta den och få ut din position, men det är allt du kan göra.

Möjligen kan du göra det du söker med inreach explorer, men då är det en betydligt större mackapär.
Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 10:50
Polar300 Polar300 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skogsbaronen Visa inlägg
Möjligen kan du göra det du söker med inreach explorer, men då är det en betydligt större mackapär.
Nej där också.
Det står till och med på första sidan (som tänds när du initialt startar upp mackapären) att:
"Varning: meddelanden, mätning och SOS kräver en aktiv prenumeration."

(Och det är en rätt överkomlig kostnad för de fördelar man får med en fungerande Explorer. Vad skulle man annars hiva iväg inköpssumman för [tänk resväska], om man inte tänkte inordna sig i ledet och lösa biljetten till själva resan?)
Svara med citat
Gammal 2019-07-20, 17:06
fowwe fowwe är inte uppkopplad

Skicka sms till satellittelefon?

Använder tråden för ett par frågor.

1. Om jag förstått det rätt ska det kunna gå att skicka sms från InReach MIni till en vanlig satellittelefon. Praktiskt om man t ex vill nå en båtförare i fjällen som har en sådan. Är det rätt uppfattat? Och har någon prövat detta?

2. Men, men - nya kontakter (t ex telefonnummer) kan inte läggas in enbart med hjälp av Minin. Det tycks bara gå att göra från det webbkonto man får från Garmin. Alltså måste man befinna sig inom datatäckning och ha en dator eller mobil för att göra detta samt köra en synkronisering med Minin?

Hans
Svara med citat
Gammal 2019-07-27, 15:50

Citat:
Ursprungligen postat av fowwe Visa inlägg
Använder tråden för ett par frågor.

1. Om jag förstått det rätt ska det kunna gå att skicka sms från InReach MIni till en vanlig satellittelefon. Praktiskt om man t ex vill nå en båtförare i fjällen som har en sådan. Är det rätt uppfattat? Och har någon prövat detta?

2. Men, men - nya kontakter (t ex telefonnummer) kan inte läggas in enbart med hjälp av Minin. Det tycks bara gå att göra från det webbkonto man får från Garmin. Alltså måste man befinna sig inom datatäckning och ha en dator eller mobil för att göra detta samt köra en synkronisering med Minin?

Hans
1.
Vet ej. Antar att det beror på hur satellittelefonen fungerar. Inreachen skickar ju bara ett meddelande till ett nummer eller en e-post. Det borde fungera, men jag har inte testat.
Kan man skicka ett sms från en vanlig mobil till satellittelefonen så borde det ju rimligtvis fungera.

Att svara från satellittelefonen till Inreachen är dock en annan historia. Man kan bara skicka till Inreachen genom att svara på ett sms eller genom den kartlänk som bifogas. Att svara på smset är en osäker metod (iPhone kan strula pga imessage).

2.
Du kan bara skicka till befintliga kontakter direkt från enheten. Dessa kontakter måste, helt riktigt, läggas in via webbsidan och synas till enheten.
Men om du parar ihop mobilen med enheten kan du skriva in mottagare helt manuellt, eller välja en kontakt ur din mobils kontaktlista. Det kräver ingen mobiltäckning.
Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 16:07
Stallo Stallo är inte uppkopplad

Inmarsat

Det vinglar m sms mellan dessa två. Provat hemma och då har det funkat. I veckan var vi ute och delade på oss jag och sonen. Besviken konstaterade jag att d inte funkade när vi var ute. Ska rodda i det lite och återkomma. Dock kunde jag ringa hem och låta någon titta på spårningen på garmins hemsa och fick rapport vart sonen höll hus
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.