Garmin etrex 35 max avstånd att logga?

Passar på att fråga er som har en etrex 35 hur länge era batterier räcker?
Läst på engelska forum och verkar vara allt från 8h och uppåt men vet inte vad man ska tro..
Antar att det påverkar en del om man kör med typ kadenssensor osv?
 
Min etrex30x kör jag oftast på laddbara NiMh 2450 mAh och då snålar jag inte utan har fullt ljus och inget batterispar. Då räcker de runt 6 timmar.
Med alkaliska och inget ljus och glesare loggning skulle jag uppskatta tiden till 20 timmar. Med lithium a 20 kr/st ännu längre.
Mest uppskattningar dock då jag aldrig kör den på det sättet. Vid fjällvandring slår jag av så fort jag är framme för dagen så det är svårt att veta hur länge den varit igång. Mest erfarenhet har jag av min 60CSx men räknar med att etrexen inte drar mer.
 
Jag har erfarenheter från Etrex 30 som har av Garmin uppgiven batteritid upp till 25h och touchmodellen Oregon 600 som har av Garmin uppgiven batteritid upp till 16h precis som Etrex 35x som också är en touchmodell.

Det stämmer rätt bra med skillnaden i batteritid mellan mina modeller. I kyla går det mer batteri. Och sedan spelar det roll hur mkt man visar skärmen på touchmodellen.

Å andra sidan är touchmodellen smidigare att zooma med och flytta kartbilden.

Skall du komma upp i 16h måste du sannolikt ha dyra engångs litium batterier. Men NiMH-ackar funkar också bra och räcker längre än engångs alkaliska

Thure
 
Angående kadenssensor. Är det en blåtandskoppling? I så fall så drar det sannolikt rätt mkt extra batterikräm. Jag avstår BT i alla friluftssammanhang då det brukar dränera mobilbatteriet rätt snabbt.

Sladdar är bättre därvidlag.

Thure
 
Låter som att man kan vänta sig klen batteritid.
Kanske ska överväga en 30 ändå.
Jag kommer använda den som cykeldator med navigation så kommer behöva skärmen igång hela tiden.
Kommer oftast köra efter rutter jag har lagt in i förväg så förhoppningsvis inte så mycket att låta den navigera efter ett mål.
Dock är jag rädd att jag kommer finna den värdelös utan touch.
Du skriver att det är smidigare att zooma med touch men borde inte det vara ganska lätt med zoomknapparna och sen bara flytta med markören på de utan touch?
Är det främst det som är jobbigare utan touch eller är det mer?

Ang sensorerna så är ANT+ något motsvarande bluetooth.
 
Har etrex35 och 64, en liten jämförelse

64;an har knappar och den gillar jag bättre, har samma storlek på skärmen, finns knapp för enkelt in och ut zoom

Det som jag märkt nu när det varit lite väl varmt och händerna är våta av svett, så blir ju skärmen på 35;an relativt grisig

Vissa gps;er kan man ladda med sladd ex, via navgenerator/solceller under tiden du cyklar och då blir batteritiden inte så avgörande

Kanske en viktigare valfråga vid köp av gps?

Men allt beror på vad man själv gillar
 
Har 60Csx, 64s och etrex30x, alla med knappar.
Min cykelkompis har montana med touch.
Så fort det kommer regn är det bara jag som kan manövrera gpserna, det räcker med svettdroppar för att det ska bli problem med montanan som annars är en utmärkt gps med stor och bra skärm fast med kort batteritid.
Touchskärmar är för inomhusbruk i bilar t.ex. medans knappar är för utomhusbruk enligt min mening.
Zoomning funkar bra med knappar, panorering sämre men där är det ofta cpukapacitet som ställer till det. Touchskärm är där något bättre men risken finns att det "feluppfattar" och något helt annat händer...
 
Viktig synpunkt från smulan49 och touchskärm

Nu har jag inte använt min etrex 35 i regn, men googlade lite grand innan köp och det kan vara ett "bekymmer", som kan störa
Och som jag minns det, så skall man låsa skärmen och även stänga av ljudet, vid regn eller om den ligger i ryggsäcken (någon hade råkat ut för att inställningar/spår hade ändrats/försvunnit)

Däremot har jag märkt om jag är riktigt torr på fingrarna, så fungerar inte alltid touchskärmen, fast den är inställd på "känsligare"

(därför använder jag 64;an med knappar, för aktivt användande och 35;an får följa med som en spårloggare, liggandes i väska/ryggsäck)
 
Största anledningen att jag går ifrån enbart mobil för navigering + cykeldator för trip är pga av att det är sånt meck att navigera och skydda mobilen i regnet.

Kollade youtube videor och läste på om problemen med touchen i regnet efter jag läst era svar och det är inte hållbart för min tillämpning.

Lägger in en beställning på etrex 30x!
Med er hjälp så slapp jag köpa fel, tusen tack!!

En annan sak som höll mig från att köpa 30 var att 25 & 35 hade aktivitets profilerna och jag trodde det var enda sättet att kunna visa både kartan och datafält (tex fart och klocka) i samma vy.
Info till er andra cyklister (eller liknande aktiviteter) som står i valet och kvalet så kan man lätt ställa in detta på 20 & 30 också (karta och datafält i samma vy, inte aktivitetsprofiler)!
 
Jodå, på 30x går det att "skräddarsy" skärmarna m a p datafältens antal och storlek. Man kan ju också välja vilka skärmar man vill kunna rotera mellan i varje profil.
Gränssnittet är väl inte helt intuitivt och modernt utan snarare så som gamla Garmin gpser alltid har sett ut men det är kraftfullt och när man en gång lärt sig det är det bra. Min gamla 276c som jag använder på MC är på samma sätt och är än idag suverän för sitt bruk.

Kapar tråden lite här och går nog OT:
Någon som har koll på hur profilerna hanteras? Varje profil har ju en .gpf fil som är en textfil. Jag monterade min 30x på kajaken och använde profilen Marine och vips så syntes inte höjdkurvorna i FriPro v5 (eller v4). Borde ju gå att editera .gpf filen för att få önskade egenskaper. Kan visserligen skapa en ny profil med önskade egenskaper men blev lite nyfiken...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
peter1955 garmin etrex linjal Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
rothman Säljes: Garmin eTrex Legend Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...