Konvertera mellan olika koordinatsystem

Hej!
Har RT90 koordinater som jag vill konvertera till WGS84. Använder mig av Lantmäteriets omvandlare. Konverterar sedan tillbaka till RT90 för att kontrollera. Får då fram annorlunda RT90 koordinater än ursprungskoordinaterna.

Är detta ok? Varför blir det så? Finns det bättre omvandlare än Lantmäteriets? [http://www.lantmateriet.com/]

//Anders
 
Flyttal

För att göra en komplicerad förklaring enkel. Det berör på avrundningsfel. Vid räkning med flyttal (decimaltal) beror noggrannheten på hur många databitar som används, samt hur algoritmen är.
Om du tar fram papper och penna och utför beräkningen 10/3 så ger du så småningom upp. Tag resultatet 3,333 och multiplicera sedan med 3 och du får 9.999. Detta en förenklad förklaring, men hoppas den duger, annars rekommenderas några högskolekurser i numeriska metoder och programmering ;)

Skulle det skilja mer än någon enstaka siffra i sista decimalen så skicka värdena till mig så ska jag försöka analysera orsaken.

Per
 
Annorlunda RT90 koordinater

Som Per Brune var inne på är skillnaden förmodligen orsakad av avrundning. Själva programvaran på Lantmäteriets hemsida räknar skarpt ner bättre än 0.1 millimeter. De lat/long-värden som du får i WGS 84 måste ges med tillräckligt många siffror när du räknar i andra riktningen. Matar du in bågsekunder krävs minst 5 decimaler för att det skall stämma inom en millimeter. Använder du enbart grader krävs 8-9 decimaler. Ett annat sätt att få in en skillnad är att t ex gå in med en stor höjd i ena riktningen men sätta den till noll i den andra.

Jag är ändå nyfiken på hur du gjorde och vad du fick för resultat, så jag är tacksam om du kontaktar mig på bo-gunnar.reit@lm.se.

Bo-Gunnar
 
Matematik...

är säkert bra om man kan det. Visst är det avrundningen som spökar. Lantmäteriets omvandlare är ju för bra. I mitt förra inlägg borde det egentligen stå " Finns det nån sämre omvandlare än Lantmäteriets?"

Såhär gick jag iaf tillväga:

1. Tar mina RT90 koordinater
N 671795 O 144417 H 251 och petar in dem i omvandlaren. Eftersom GPS´en "bara" klarar jämna tiometrar, blir det en massa nollor ner mot den exakta millimetern, så dessa låter jag vara.

2. Får WGS84 koordinaterna:
LAT 60 34 30,29655 LONG 14 47 12,58270 H 281,540.

3. Jämnar av "sekunderna" till
LAT 60 34 30 LONG 14 47 13 H 282

4. Konverterar tillbaks till RT90 och får
N 6717940,724 O 1444176,213 H 251,460.

När jag skall peta in dessa koordinater i GPS´en antar jag att jag även här skall göra en avrundning. Det blir då:
N 671794 O 144418 H 251

Originalkoordinaterna var:
N 671795 O 144417 H 251

Visst måste det vara avrundningarna som spökar, men hur avrundar man på rätt sätt för att slippa avvikelser?
 
Avrundning

Jag antar att ditt syfte inte var att kontrollera Lantmäteriets omvandlare (för i så fall är det ju bara att stoppa in de oavrundade koordinaterna från steg 2).

Dina ursprungliga koordinater är avrundade till närmaste 10-tal meter. Detta ökar osäkerheten i positionen med högst 5 meter.

Efter omvandling till WGS 84 avrundar du till jämna sekunder vilket kan ge ett fel som i olyckliga fall kan gå upp till drygt 15 m i nord-syd och 7-8 m i ost-väst (på 60 graders latitud). Avrundningen innebär att du kastar bort information som du därmed inte kan få tillbaka. Det hjälper alltså inte att ha en mindre noggrann omvandlare. Om det är möjligt att hantera ditt problem så att du slipper avvikelser kan jag inte besvara utan att i detalj veta vad du egentligen vill göra. En enkel slutsats man trots allt kan dra, är att man skall lägga upp sin koordinathantering så att man så långt det är möjligt undviker koordinatomvandlingar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
Fjällkjell Konvertera .kap-fil Navigering 2
blavattnet Konvertera World-fil Navigering 7
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
henry99 Konvertera ecw till jpg el motsv Navigering 2
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
N.N. Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder Navigering 14
polxlt Konvertera olika GPS format Navigering 6
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
sotter Konvertera RT90 till WGS-84 Navigering 4
RedBreather Konvertera format Navigering 6
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
redtop Konvertera Garmin tracklog till NMEA ??? Navigering 0
ekis Konvertera LatLong till meter Navigering 2
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
brandmansmicke Kartblad saknas - vitt område mellan fjäll och kust? Navigering 10
storskogen Synka information mellan eXplorist XL och dator Navigering 3
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Mpetts Föra över kalenderdata mellan 2 gps:er? Navigering 2
The Lapp Mottagning mellan Nikka och Keb... Navigering 6
Niclas S Avståndet mellan Kilsmo och Kiruna Navigering 1
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
laser2 Skillnader mellan Garmins nya x-modeller och de gamla Navigering 0
bennys Strul att överf tracks mellan etrex Venture och Kartex Navigering 0
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
ajn Diff mellan trippmätare och spårlängd Navigering 20
bruse Filkompabilitet mellan kartprogram. Navigering 8
jonasolof Fugawi: Växla mellan gröna kartan och fast.kartan Navigering 0
jonasolof Skillnaden mellan Kartex 5 och Kartex 4? Navigering 7
Mackan3972 Smidigare övergång mellan kartorna? Navigering 1
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
baja_maja Skillnad mellan olika koordinatsystem? Navigering 13
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
bengtberg Skillnad mellan MetroGuide och Roads&Recreation? Navigering 21
mfn Sladd mellan eTrex och datorn Navigering 1
HMR Hur tydlig är Fri Pro på olika GPS:er? Navigering 2
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
fabola skaffa en universal GPS eller flera olika GSPer som kompletterar varandra? Navigering 8
Metallaren Olika ikoner i 60CSx och Mapsourde Navigering 6
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader , v2 Navigering 7
Store Fakta om Garmin GPS på olika marknader Navigering 8
Metallaren Olika kartor samtidigt Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.