Brrr Kallt

Någon som har erfarenhet av att sova utomhus vid minusgrader utan sovsäck?
Skulle vara trevligt att veta hur ni då löste det med skydd, eld, kläder m.m, också hur länge ni stannade ute och lite övriga erfarenheter!

Underskatta inte kyla!(?)
 
Ett tips är att läsa boken Eld av Yngve Ryd. Han har intervjuat äldre samer i Jokkmokk som berättar hur man får eld på olika sorters trä, hur man eldar beroende på väder och syfte med elden och mycket annat. De samer som följde renflocken i skogslandet på vintern hade inga sovsäckar eller tält utan låg på ett renskinn på snön intill en brasa. Inte vilken brasa som helst utan en som var gjord för att brinna länge och med jämn värme.

En mycket bra bok med massor av intressanta fakta från tiden då folk vistades ute mycket mer än idag och med mycket mindre utrustning än idag!
 
Utö fyra nätter i februari för ett antal år sedan. Har för mig att temperaturen låg under -10 grader.

Vi byggde ett vindskydd av slanor och granris med ännu mer granris mot markkylan. Att samla så mkt granris som möjligt är kanske ett bra tips, du kan omöjligen ha för mycket :) Vi hade även en eld samt en bergssida som reflektor mitt emot vindskyddet. Ett misstag vi gjorde var att ha elden något ovanför vindskyddet (marken sluttade ganska kraftigt) och detta ledde till att vi fick sova i något av en köldhåla. Vi värmde även stenar kring elden som man sedan kunde placera på väl valda ställen på kroppen (gärna i närheten av stora blodkärl). Se dock upp så du inte bränner dig, jag lyckades fixa ett stenformat hål rakt igenom min värmerock.

Kort och gott kan jag väl säga att det inte direkt var en angenäm upplevelse och att den sammanlagda nattsömnen under veckan var mycket låg. Lycka till!
 
I brist på renar...

Tja, eftersom jag inte äger några renar (eller fördenskull har orkat ta mig igenom Ryds lunta om eld, som annars verkar trevlig!) så delar jag med mig av min enda erfarenhet. Har försökt två gånger och "lyckats" den ena (dvs sovit, iaf bitvis).

Principerna är ju inte så konstiga: Isolation, vindskydd och gärna en värmekälla. En sovsäck ger ju ffa isolation och ett visst vindskydd, och i brist på sådant kan man ju elda, även om sömnen då lätt blir lite intervallartad..

Min "bästa" natt utan sovsäck tillbringade jag hopkurad iförd dunjacka, på ett liggunderlag och med en massa granris under mig, under en snötyngd gran där jag huggit ut sittutrymme. Det var väl några minus, tre till sju grader kanske. Som längst sov jag tre timmar i sträck, men totalt fick jag nog ihop ca sex timmar sömn. Mössa, underställ, tumvantar och buff till halsduk hade jag förstås också.

En dunjacka och varma (dun-)byxor fyller ju nästan samma funktion som en sovsäck, sen avgör bara tjockleken. Det man oftast kan improvisera ute är ju isolation underifrån (granris, vass, gräs, whatnot) samt vindskydd.

Nackdelen med känsliga (dun-)kläder är att man knappast vill elda där man sitter. Hellre en sömnlös natt än en uppbränd tretusenkronorsjacka. Visst kan man roa sig med att värma stenar i elden och sen ligga på dem etc etc, men så gott om tid (och sten!) hade inte jag.
 
Utö fyra nätter i februari för ett antal år sedan. Har för mig att temperaturen låg under -10 grader.

Vi byggde ett vindskydd av slanor och granris med ännu mer granris mot markkylan. Att samla så mkt granris som möjligt är kanske ett bra tips, du kan omöjligen ha för mycket :) Vi hade även en eld samt en bergssida som reflektor mitt emot vindskyddet. Ett misstag vi gjorde var att ha elden något ovanför vindskyddet (marken sluttade ganska kraftigt) och detta ledde till att vi fick sova i något av en köldhåla. Vi värmde även stenar kring elden som man sedan kunde placera på väl valda ställen på kroppen (gärna i närheten av stora blodkärl). Se dock upp så du inte bränner dig, jag lyckades fixa ett stenformat hål rakt igenom min värmerock.

Kort och gott kan jag väl säga att det inte direkt var en angenäm upplevelse och att den sammanlagda nattsömnen under veckan var mycket låg. Lycka till!


Okej! precis så vi har tänkt göra faktiskt, men ni tycker i alla fall att det fungerade hyfsat för er,? (angenämt lär det ju inte bli förstås:p)
 
Varför sova ute utan sovsäck???

Det är tanken att det skall vara en del av utmaningen, tänk dig till exempel att du är ute och vandrar (av någon anledning) i kylan när du plötsligt kommer på "å fan, jag är visst vilse och måste övernatta här...". Vi vil bara se lite hur man påverkas och dylikt.
 
Med en stor avfallssäck och mycket granris under och runtom gick det någorlunda, med nying bredvid, ca -15° den natten.
Sovsäck och barrdublett definitivt bättre....
 
Undvik att sova.

Det är tanken att det skall vara en del av utmaningen, tänk dig till exempel att du är ute och vandrar (av någon anledning) i kylan när du plötsligt kommer på "å fan, jag är visst vilse och måste övernatta här...". Vi vil bara se lite hur man påverkas och dylikt.

Till en oerfaren spatserare (som nog är 90% av de som finner sig i denna situationen) skulle jag bara rekommendera en sak; håll dig aktiv och somna för bövulen inte vad du än gör för då är du rökt!
Om du är borta natten igenom kommer du eftersökas dagen därpå senast (sä länge du inte bor ensam och är pensionär och ingen saknar dig dvs.) och antagligen bli funnen.

För någon som behöver sova (dvs befarar att den kommer sitta i skiten mer än 3 dygn) skulle jag rekommendera att hitta rätt plats (sluttning; inget kallhål, gott om ved i närheten) och sedan samla granris...och sedan samlar du mer granris...och sedan dubbelt så mycket till.
Ska man ha det ok utan andra kläder än vad man prommenerade i måste man nog närma sig en kubik per person.
Om det innebär att det inte blir någon sömn första natten så får det vara så, hellre sova någorlunda säkert nästa natt isf än riskera att frysa ihjäl första natten bar för att man har nån fix ide om att man ska sova för att det är natt.

Och se till att försöka få i er vätska, kallt väder drar mer vätska än man tror, speciellt om man ska hålla sig varm innifrån.

Vinternatten (och passiviteten som kylan för med sig) skall inte underskattas!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.