kokkärl

Har snart letat ihjäl mej efter ett litet bra kokkärl med handtag som man lätt kan packa med sig.
har ett stormkök men vill ha bara ett mindre för att koka vatten eller smälta snö i.

Hade jhu planerat en överlevnadstur i vinter men eftersom jag så smidigt bröt båtbenet på en taekwondo tävling å får gå i gips fram tills i mars så får jag ställa in den å finslipa utrustningen hemma istället.
 
Senast ändrad:
Trangias mindre är väl bra...eller tänker du storlek "kopp"?


Annars är fiskbulleburkar fina, små och av alu, lätta och billiga som fan.
 
Du får troligtvis fler tips om du specificerar dina krav på kokkärlet. Tex. vilken volym kärlet ska ha eller vilka mått som du önskar.

Lycka till!
 
Kaffepannor är utmärkta att ha med sig och går att tillaga det mesta med eller smälta snö. Om man vill ha något mindre är t.ex. Brittiska armens crusader mugg, har använt min till all min matlagning under perioder och vill man hänga den över elden kan detta lätt ordnas med en pinne som på bilden.

crusader_hanger.jpg
 
Storlek större (3 liter tror jag): Primus "Gourmet"-gryta i rostfritt stål. Har handtag som är lätt att hänga i (rymmer även Primus alla andra kokkärl så att man kan packa allt i ett med ett lock som passar alla kärlen dessutom).

Storlek mindre: Kaffepanna som Johan sa ovan, Triangas i alu är perfekta, funkar till allt. Förr kokade jag aldrig kaffe i mina kaffepannor, blev alltid käk.

Storlek ännu mindre: Kaffepanna från Primus i anodiserad alu (Litech?), rymmer inte så mycket, men väldigt användbar.

Det finns även en kaffepanna i rostfritt som är betydligt tyngre av svenskt fabrikat (kommer ej ihåg vad de heter). Den har två "handtag" som man fäller ihop, mer till för vedspis men funkar även utmärkt över eld.

Blev mycket primus-sponsring här, men men...

/Michel
 
Eftersom du skrev smälta snö, bör IMHO kärlet vara minst Trangias Lägerkittel 2,5l.
Små kokkärl är tex Sveas bägare, locket till snuskburken m fl.
 
brukar finnas gamla kaffepannor på second hand, jag hittade en i alu på runt 2.5 liter (de gillade förmodligen mer kaffe förr :)) för 20 spänn.
 
Har en sådan hemma i köket å kokar kaffe i.vi fick den av svärföräldrarna och de har haft den i säkert 30år så det är jhu bra kvalitet på dem.får kika om det finns å få tag på.tradera kanske har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iqbad Litet kokkärl i survival-kit? Överlevnad 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.