Testa på livet på en öde ö...

Efter att blivit utskälld för att ens komma med idén på andra forum tänkte jag göra ett försök här. Jag och en kompis har börjat planera en resa till en öde ö någonstans i södra asien, någon som vart med och planerat eller t.o.m varit på en sådan resa? Letar mest efter förslag på länder där det inte är allt för svårt att få tillstånd för en sån här resa, men även sånt som är bra och tänka på som man annars lätt glömmer bort, eller till och med nån bra ö med sötvattenkälla på osv... Själva boendet är planerat till 1-2 månader och med minimal inverkan på miljön! Detta betyder dock inte att vi hade tänkt att åka dit med endast en yxa eller nått sånt, grundläggande utrustning är tanken. Tack på förhand! =)
 
Senast ändrad:
Ja robinsonliv blir inte enklare för att man väljer okänd terräng och nya problem......långt bort. Snarare är det väl så att de problem man har, tar man med sig och förstorar.........De som inte klarade av en 1/2-1 års utlandskommendering hade minst en sak som mgn, problem i bagaget....
Men lycka till! Ni kommer att behöva det.
Min ringa erfarenhet av SO asien är det inte mycket med. Men klarar ni föreslagna tiden kommer ni att ha massvis att bidraga med.......
 
Först och främst måste ni ju hitta en obebodd ö... Det lär inte vara det lättaste.

Antagligen är det också nån som äger den där ön, som ni måste ha tillstånd av för att få vara där.


Kom igen när du har hittat en ö.
 
Robinson.

Efter att blivit utskälld för att ens komma med idén på andra forum tänkte jag göra ett försök här. Jag och en kompis har börjat planera en resa till en öde ö någonstans i södra asien, någon som vart med och planerat eller t.o.m varit på en sådan resa? Letar mest efter förslag på länder där det inte är allt för svårt att få tillstånd för en sån här resa, men även sånt som är bra och tänka på som man annars lätt glömmer bort, eller till och med nån bra ö med sötvattenkälla på osv... Själva boendet är planerat till 1-2 månader och med minimal inverkan på miljön! Detta betyder dock inte att vi hade tänkt att åka dit med endast en yxa eller nått sånt, grundläggande utrustning är tanken. Tack på förhand! =)

Kan rekomendera boken "Strandsatta" av Lucy Irvine. Hon levde ett år på en öde ö med sin man mellan Australien och Nya Guinea. Inte helt lätt, men det verkade vara otroligt intressant. Det är några år sedan jag läste boken men vill minnas att det inte var helt lätt att hitta en passande ö samt att få de tillstånd som krävdes.
Lycka Till!

Erik.
 
Det roliga var att det var ju egentligen inte hennes man från början. Dom blev däremot tvungna att gifta sig för att få bo på den öde ön tillsammans. Sandflugor, vattenbrist, matbrist, osämja och annat otrevligt är det jag minns från boken. Dom hade tur och blev "räddade" av infödingar som hjälpte dom till rätta när dom höll på att gå under. Men en bra bok är det i alla fall.

Det som jag ser som största problem är att hitta en obebodd ö med tillgång till färskvatten samt att få tillstånd att bo där. Men försöker man inte så lyckas man ju inte heller.

Lycka till!
 
Spännande ideer, försök förverkliga dem !
Det första som nämnst är ju att finna denna ö, plan B kan va en annan del av en bebodd ö.

Säkerheten om något går snett, olycka, plötslig allvarlig sjukdom som inte varken går att förstå eller häva måste ni ha en plan för, jämte utförliga beskrivningar på var ni är exakt, som lämnas till ett flertal lämpliga myndigheter och privatpersoner i er omgivning som kan titta till er och som ni kan kontakta för råd eller akut hjälp.

Medicinförrådet, serum?, bör innehålla lämplig mix av medikamenter för detta ändamål samt en ordentlig utbildning på densamma.

Så en säkerhetslåda med några mobiler med ett gäng batterier som funkar så länge ni ska va ute kanske kompletterad med solpanelsladdning ?

Usch, vilken tråkig trygghetsnarkoman jag är....helst så skulle ju ni bara hamna där, så slapp ni alla sådana här idiotråd....de bara sabbar era drömmar....
 
tack så mycket för allt än så länge! jag har hittat en ögrupp i Asien nu som verkar lovande, Tonga. Drog iväg ett mail, i brist på bättre idéer så blev det till någon turist information, men bättre än inget=) nu hoppas jag bara att de ska svara med någon vettig info inom de närmaste dagarna...
 
Man bör ju tänka på att även om en ö kanske är obebodd så kan det ju dyka upp folk.

Robinson-inspelningen råkade ju ut för knarksmugglare och tillslag mitt under inspelningen.

Och befolkning från kringliggande öar kanske nyttjar ön för jakt eller liknande grejer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Testa kyleffekten Överlevnad 22
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Grötintresserad Överleva på vilda växter Överlevnad 79
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.