Överleva som Projektarbete

Dina illustrationer påminner om Kurt Olsson ;-)

Du är en frisk fläkt här Peter så fortsätt köra på, du får mig att skratta och le iaf =)


Tack Johan, jag blev nervös...

Kan ge dig ett litet hemligt tips, det är mycket troligt att du redan kör med det, men ändå...
(lova att inte berätta för någon)

Blanda erfarenhet - teknik o toppa hela kitet med humor, då fixar man det mesta där ute i den mörka kalla skogen, och man kan kosta på sig ett leende när man kommer hem o de närmst anhöriga frågar om man ätit nåt o frusit mycket...
 
Hej,

Bygg en enmansbivack typ förstärkta granen, ensamma vargen första natten.
Fortsätt sedan andra dygnet med bivacken för tre personer. Det är enklare att göra en enmansbivack och det tar inte så mycket energi av er.
Det blir betydligt drygare när ni ska göra tremansbivacken ett dygn senare.
Kolhydraterna är i stort sett slut. All börjar bli lite trögare. Ett rätt intressant fenomen att uppleva.

En stockeld med reflektor som ligger ca 50 cm från era fötter och ni kommer att ha en mysig natt. Helt klart! Torkad tall. Tre rejäla stockar och jag tror att ni klarar natten utan problem.

Den här tiden på året så finns det inte så mycket energi för oss människor. Tallbarrste, skägglavar och om det är fritt från snö även lite rötter.

I mitt tycke så är yxorna ej nödvändiga. De tar mycket kraft att hugga. Risk att ni skadar er.
Sågen är mycket bättre. Den här fällbara s k Bahco Laplander , en mycket bra såg för hyfsade pengar.
 
Om ni får ha tidningar intill kroppen under kläderna så värmer det,
Och om ni får ta med stora sopsäckar i pappersmaterial, de där som fanns förr i tiden så är de utmärkta sovsäckar i värsta fall, de får ju luften att vara s´till o varm runt kroppen, glöm för jösses fanken inte mössa !!!

Nedan en som jag kallar väggkoja, den funkar kanon om man inte har några sovsäckar.

Ju brantare lutning ni kan ha, desto mindre chans för regn att tränga igenom,

Vräk på vass(längsmed) , lövruskor och granris, så att det blir tjocklek på tak o sidoväggar, lämna en öppningsmöjlighet på varje sida (tex om någon börjar brinna av er, kan de va bra)

På varje sida intill bergsväggen, intill Nyingselden, se till att det finns öppningar där så att Nyingen får syre, ha inga öppningar så att den kalla uteluften vandrar över era kroppar för att nå elden, det blir lite dragigt o kallt då.
Förlåt för den ihophafsade skissen...:(

Måste få kommentera bivacken:
Jag skulle undvika att lägga bivacken mot en stenhäll som du gjort.
Har gjort detta vintertid och har aldrig frusit så mycket i hela mitt liv.
Stenen sög otroligt med värme från elden.
Samtidigt så var stenen iskall i de två nätter vi bodde där, och vi kunde inte fårstå varför vi frös så hiskeligt.
Det är i alla fall min erfarenhet från att placera en bivack mot en sten vintertid.
Lars
 
man kan inte reflektera värme med sten.. jag tycker inte heller att man ska elda på bergväggar/hällar om det inte är en verklig situation eftersom man kan göra oförsvarbart mycket skada. varma stenar funkar bättre i teorin än i verkligheten, räkna inte med goda nätter sömn..
 
sten reflekterar inte....hmmm, de va nåt nytt, jag har nog bara haft tur att det var en speciell bergart där jag känt reflektionen från sten...

Det där med kyla från berget, i grottor känns det, men inte när jag har legat i den här typen av skydd som jag ritat, man har ju nyingen utmed, så jag har då inte känt någon kyla...

Och att det skulle plötsligt sprängas bort bitar som flyger omkring har jag inte heller märkt, jag eldar ca 10-20 cm ifrån berget, det har aldrig sprängts loss några bitar, utom då jag eldat mot berget, det var ju så de sprängde förr innan krutet.
 
Tackar för hjälpen

grymt bra tips!
Jag vill bara förtydliga att projektet kommer genomföras inte allt för långt ifrån mänskligheten och alla kommer att ha mobil med sig, känner vi att vi inte kommer klara av det så kan vi hela tiden avbryta.

Måste bara ge lite beröm för den fantastiska skissen! Något sådant ser helt klart frestande ut, men frågan är då bara om stenen suger upp värmen eller reflekterar den? Någon som vet säkert?

Att först bygga en bivack och sen börja på ett annat skydd känns väldigt jobbigt.
Det bästa hade varit om vi kunde få upp någon form av vindskydd redan första dagen så att man skulle kunna ägna så mycket tid som möjligt åt att samla föda och ved.
Är medveten om att tillgången på föda är ganska begränsad så att få tag i den kommer nog att ta mycket tid.

Vi kommer som sagt att vara intill en sjö, som jag vet att det finns fisk i, är det värt energin att meta efter fisk? för i så fall blir ju det en betydande kalorikälla.

Och återigen tack för all hjälp!
 
Skall ni fiska så rekommeneras nätfiske, annars blir ekvationen garanterat minus.... det behövs tillstånd....
Sten suger värme även om skissen var kärleksfyllt gjord, tack Peter! Spräng och skjutrisken skall man inte bortse från heller......trevligt att kunna se och läsa sin egen utvärdering mm.
Årstiden bjuder låt oss säga det rejält motstånd, korta dagar, långa nätter och frusen mark, kanske t o m is på sjön....
Jag hade med hänsyn till tid och årstid bett någon med erfarenhet och kunskap, ibringa er lite praktisk kunskap i skogen i 3 dagar, bo itält och ha mat med till frukost och middag, så att ni inte blir alldeles snömosiga i bollen oxså, men jag är ju en gammaldags pedagoisk typ...och ni mår säkert inte illa av tre sömnlösa nätter och 2 5/6 dagars svält.....ni kommer att hämta er snabbt. Gör inte illa er med knivar eld och sågar.
Har någon övelevnadskunig inventerat området där ni avser öva? Anser denne att där går att hitta bygg, ved och mat ämnen?
Eller tror ni att det är bara att gå ut med gröngölingshandboken i benfickan och fixa det?
 
grymt bra tips!
...
Måste bara ge lite beröm för den fantastiska skissen! Något sådant ser helt klart frestande ut, men frågan är då bara om stenen suger upp värmen eller reflekterar den? Någon som vet säkert?
...
!

Jag skulle absolut avråda från att använda stenhäll som reflektor, stenen kyler mycket mer än en reflektor av stockar eller liknande. Dessutom är det risk att hällen spricker så ni får ett stenblock på er (och kanske förstör en fin häll).
Det finns nog en gammal tråd om några Scouter som skadade sig när en häll sprack och släppte ett flak på dem efter att de eldat på detta sättet.

/M
 
Gör som överlevnadsböckerna föreskriver: Ägna den ljusa tiden till att samla material till skyddet och ved, och bygg sen skyddet i skenet från elden när det blivit mörkt.
 
Jag skulle absolut avråda från att använda stenhäll som reflektor, stenen kyler mycket mer än en reflektor av stockar eller liknande. Dessutom är det risk att hällen spricker så ni får ett stenblock på er (och kanske förstör en fin häll).
Det finns nog en gammal tråd om några Scouter som skadade sig när en häll sprack och släppte ett flak på dem efter att de eldat på detta sättet.

/M

Jag kan ju inte svara för de tre projektdeltagarnas förnuft, jag kanske är dum som förutsätter att de tänker i de banor jag försöker illustrera med min skiss nedan.

Beträffande att förstöra berghällen, så har jag noterat att det inte blir stora skador om man eldar en bit i från hällen.

Å andra sidan fattar jag inte varför vi inte accepterar spår efter ett sunt friluftsliv, om det syns att någon eldat mot en bergvägg är väl inte hela världen?, givetvis ska man sträva efter att inte lämna spår, men om det händer enstaka gånger på ett minimalt sätt så är det väl inget att oja sig över?

Ingen säger något om nya vägar, broar och andra företeelser som sker dagligen i naturen, det borras o sprängs hejvilt över hela sverige..., var är protesterna?

Jag vet "natuvänner" i föreningsverksamheter som gladeligen anlitar schaktföretag för att spränga fram en körbar väg till deras klubbstuga, där de sedan sitter med allvarliga miner o rynkad panna o föraktar de som gör "märken" på stenar ute i skogen...det känns som lite dubbel....

Men om tre killar ska övernatta i skogen tre nätter då ska det helst inte syns ett spår efter det?, konstigt resonemang...
Om arkeologerna 100.000 år i framtiden eller ännu längre fram,ser att det syns spår efter lägereld mot en bergvägg, antar jag inte ger dem synen på att vi var naturförstörare på den tiden, det finns nog andra "spår" efter oss då...

Sedan om det är olagligt att lämna något som helst spår efter eldandet, vet jag inte, men jag skulle vilja se den som kan dölja det helt o hållet...

Nu vet jag att ämnet är jättekänsligt, det där att lämna spår, en del vill inte se något spår alls efter människor... så vindskydd,vandringsleder,kojor,klätterleder med bultar,stigaretc ska inte finnas alls i skogen, men .....
det tillhör nog en annan tråd, inte denna.
 

Bilagor

  • lutninberg.jpg
    lutninberg.jpg
    34.5 KB · Visningar: 2,519
Jag hade med hänsyn till tid och årstid bett någon med erfarenhet och kunskap, ibringa er lite praktisk kunskap i skogen i 3 dagar, bo itält och ha mat med till frukost och middag, så att ni inte blir alldeles snömosiga i bollen oxså, men jag är ju en gammaldags pedagoisk typ...
Har någon övelevnadskunig inventerat området där ni avser öva? Anser denne att där går att hitta bygg, ved och mat ämnen?
Eller tror ni att det är bara att gå ut med gröngölingshandboken i benfickan och fixa det?

Tycker ditt förslag låter väldigt sunt och vettigt, det de flesta inte vet är att det är precis så det funkar med alla dessa överlevnadsprogram på tv funkar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.