Köpa överlevnadsfilt, var?

Jag behöver snabbt få tag i en enkel överlevnadfilt. Bor i Göteborg.

Skall snart tävla i lång multisporttävling där detta är ett krav. Så mitt behov är egentligen bara en så billig och lätt modell som möjligt som jag helst kan köpa i butik i Göteborg.

Har apoteket kvar sin modell eller har ni andra tips?

Tack på förhand.
 
Apoteket är som du skriver en bra början att kolla på (där skulle jag börja leta).

Även om jag i många fall är kritisk till det dom säljer på Biltema så har dom en Första hjälpen-kudde, MC som innehåller Första hjälpen-filt

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-217_l.jpg


Per
 
Tack för alla tips. Det blev Apotektes för 42 kr. Man bör i så fall ringa dem innan för att se i vilken butik det finns i, ofta bara de stora tydligen.
 
Sökfunktionen är rätt bra (det tog mig sådär 10 s att hitta länken ovan)

Jag började söka på "filt" men fick mer än en sida träffar och den fanns inte på första. Då försökte jag med "räddningsfilt" (men fick bara träff på en förbandssats innehållande en sådant).

Om man inte vet vad de kallar den så är det lite svårt att söka:)
 
Vad ska du ha den till?

De sk överlevnadsfiltarna är ju endast en slags större ugnsaluminiumfolie! De fungerar enligt många undersökningar inte alls bra. De avleder ju kyla istället (Al = metall) och reflekterar enbart en mindre del värme och behåller fukten =våtvärmande omslag). En svart sopsäck fungerar lika bra!

Varför inte en fleecefilt och plus ett tunnt regntätt material?
 
Om man ska vara med i en tävling där det är krav på att ha med en räddningsfilt så vore det nog dumt att komma med nåt annat än just en räddningsfilt, oavsett vad man anser om funktionen...

/M
 
Filten är inte gjord i aluminum - den är belagd med ett tunt alu sikt - resten är plast.

Det ultimata vore om den var guldbelagd ur reflektionshänseende - men det kan bli dyrt.

Filten är överlägsen en svart soppåse hundra gånger om - den som snackar om alu filtar och metall har inte nån aning om mycket.

Kombinationen gtex ytterställ och aluplastfilt är överlägsen som nödtält.

En svart sopsäck ger liknande egenskaper - fast ingen värme stannar kvar.

Bara kondens.

Men det blir enklare för fonus när dom skall hämta resterna av ett darwin award i sopsäcksfallet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
superc0ntra Köpa H-Överlevnad Överlevnad 6
myospinae Så kallad överlevnadsfilt? Överlevnad 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.