Bear Grylls i fjällen

Någon som såg Bear Grylls i fjällen på Discovery igår?

Blev lite nyfiken på var han befann sig.

Men hur han fick granris till sin koja mitt bland fjällbjörken och hur lämpligt det var att han hittade ett renkadaver med skinnet färdigt flått.

/Ulf
 
Jag tittade och tänkte ställa samma fråga här. :)

Associerade stundtals till abisko, stundtals till stora sjöfallet, stundtals till vistasdalen.. men utan att säkert känna igen platserna.


Och visst är det tur att "samiska jägare" så snällt lämnar färdigflådda renar åt oss på fjället.
Och visst var det tur att de hade så snällt fjällväder.
Och visst var det tur att de inte var där under "riktiga" vintern, utan hade åtminstone 12 timmars dagsljus.


Annars var min favoritscen när Will skulle spexa och tog kniven mellan tänderna. Han kunde fått en rejäl minnesbeta av att sätta tungan mot en fulltångekniv i vinterkyla...
 
Äsch o tvi, ni är bara avundssjuka för att ni inte är lika duktiga !

Han är verkligen fantastisk, han hade med sig ett komplett elstängsel med ett stort batteri en gång när han hade två hästar med sig på överlevnadsturen för att de inte skulle smita ifrån honom när han sov, det är just sådana detaljer som folk inte begriper sig på när de ska överleva i vildmarken, detaljer som, flådda djur,helikopter,kamera-team, och att klara av att hitta granris där det inte finns, det är just de detaljerna som gör honom till den bäste överlevaren anser jag.

Om man överlever i vildmarken eller inte,beror ju på vad du har med dig o vad du i förväg ordnat, annars funkar ju givetvis inte överlevnad i vilmarken, det begriper t.o.m. med jag !

Så se hans program o lär er lite !
 
Nu är ju detta inte enda exemplet på tillrättalagda miljöer och händelser där allt är designat för programmets syfte och mål. Minns den engelska dokumentärfilmaren som för några år sedan blev avslöjad. Hans dokumentärer om bla knarkhandel och gerillakrig var inspelade på skottska höglandet med familj och vänner som aktörer. Avslöjades av en tittare som kände igen ett ansikte från en tidigare dokumentär gjord av samme man. Betrakta alltid nyheter, dokumentärer och liknande med stor skepsism. Det är sällan vad det är...

Roland
 

avslutad210712

Gäst
Det var ett jäkla tjat hela tiden om hur kallt det var och samtidigt sprang han omkring utan något på huvudet, Fast det är klart att i en överlevnadssituation kanske man inte alltid har en mössa med sig. Menar att det är mer naturligt att springa omkring med ryggsäcken full av rep i fall man måste fira ner sig någonstans. Händer mig hela tiden.
 
Och allt Extra man måste ha i pulkan bara för att överleva...........rep är manligt se bara på Malbororeklamen...alla har visst hostat ihjäl sig men reklamen funkar.....
Trist på barmarkssäsongen när man inte pallar att dra pulkan i stenskramlet....
 
Haha

Såg också det senaste avsnittet av allsmäktige Bear Grylls och det hela påminner mycket om när jag själv är ute på överlevnadstur och filmar mina skills. Sist jag var i fjällen tex, byggde också en liten koja, sen konverterade jag bara fjällbjörken till en lummig gran, ignorerar helt i att skaffa ved som ska räcka hela natten, för så länge man har en näve skägglav som Grylls hade så klarar man sig ju, uppenbarligen.

Sedan som grädden på moset så väljer jag helt enkelt att låta bli att släppa ut rök ur munnen när jag pratar och andas i dessa påstådda 20 minus som det var under hela avsnittet. Men det är inte nog, jag vet att jag skulle bli hånad om jag la ut något dylikt på youtube så jag försöker rädda avsnittet genom att hänga under en helikopter medens eftertexterna rullar. Det enda som jag saknade i det avsnittet var diverse spontana explosioner lite här och vart medens helikoptern lyfte där i slutet.

Och skulle man få tråkigt under turen kan man ju alltid slösa energi på att göra dysfunktionella snöskor eller klättra upp i en tall där man kan konstatera att man ser berg...och snö.
 
Jag hoppas bara att ingen tror att man ska bete sig som han om man hamnar i en riktig överlevnadsituation. Självsvådligare hattifnatt får man leta efter =)
 
Tv programmet LOST är en mycket värdefull kunskapskälla att ösa ur för den överlevnadkunskaps-törstande äventyraren...Lost blev så populärt, alla vill visst överleva nuförtiden, så de har permanentat den på Hawaii där den spelades in, där har visst Bear Grylls fått sina överlevnadskunskaper sägs det....

Svårast är nog i alla fall att överleva livet, har för mig att ingen klarat det än..trots att en del vill finnas evigt och lämnar "jag-har-funnits-ikoner" efter sig,
typ byggen,musik,böcker,statyer,konst o sån skit...


äsch o tvi...
 
Senast ändrad:
Da er det altså ikke bare jeg som har lagt merke til hvor mye flaks han har. Han er nyrakad også, selv om han er ute i villmarken i flere dager. Snikreklame for Gilette rakhyvel ?

Har også merket meg at det er viktig å löpe og generelt holde högt tempo på utilgjengelige steder i Sibir og Nord-Amerika, ellers risikerer man sikkert forfrysning?

Interessant om vekster og planter, dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Bear Grylls wannabe funnen död i Skottland Överlevnad 20
hassex Bear och Les Överlevnad 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.