Sajberjohan skrev...Mobiltäckning ?

sajberjohan (Johan Forsberg)
antal inlägg: 669
profil |email|hemsida|andra inlägg
2004-03-17 14:19 rapportera | redigera


Tycker att s.k. nödaskar är rätt onödigt. Bättre att sprida ut sakerna på kroppen. Ha kniven på sig istället för ryggsäcken, några klortabletter och eldstål, näver alt tändpapp i en vattentätbehållare, mini kompass samt lite godis. Det är ungefär allt man behöver och dessa småsaker går lätt att fördela i fickorna i kläderna man har på sig.

För vad är det som kan hända ute i mörka skogen?
Man trillar i vattnet och behöver då torka och värma sig eller man kanske går vilse.

Men som Lars Fält förevisade en gång, bästa nödsaken man kan ta med sig är en mobiltelefon. Den funkar nästan överallt i sverige och skulle något hända så kan man bara ringa efter hjälp =)
svara på detta inlägg svara med citat


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har vi mobiltäckning nu, 2009, så det här kan gälla ?, detta inlägg skrevs ju för ett tag sedan, men nu borde väl nätet täcka hela sverige utom däruppe i norr förståss...
Men jag vet flera ställen i Östergötland som man får gå en bra bit för att få täckning, då menar jag platser utan naturliga hinder... det är det ingen teleoperatör som erkänner, de skyller på fel tfn, fel operatör osv, som vanligt, vet ni var man kan finna en "sann" täckningskarta ?

Det kan ju va så illa att man inte kan förflytta sig en endaste meter...
 
Senast ändrad:
Visst

finns det en hel del platser utan mobiltäckning även i södra Sverige. Nödsamtal är i varje fall inte operatörslåsta. Det kan vara bra att känna till att det ofta går att få fram ett SMS även när det inte går att prata.

Min erfarenhet är att täckningskartorna i allmänhet är rätt bra.

Thure
 
2004 var väll det gamla NMT nätet fortfarande i bruk... NMT var nog den bästa nödsaken

Jag har hört att majoriteten av skogsarbetarna hade en tegelsten till mobil åliggandes i skotaren så länge som NMT fans, de vägra gå över till GSM eller 3G, deras liv kunde hänga på det.

NMT skulle återupplivas i en nyare upphottad version, samma täckning men med SMS och sånt, men tror att det gick i stöpet. Synd på en så bra nödsak.
 
2004 var väll det gamla NMT nätet fortfarande i bruk... NMT var nog den bästa nödsaken

Jag har hört att majoriteten av skogsarbetarna hade en tegelsten till mobil åliggandes i skotaren så länge som NMT fans, de vägra gå över till GSM eller 3G, deras liv kunde hänga på det.

NMT skulle återupplivas i en nyare upphottad version, samma täckning men med SMS och sånt, men tror att det gick i stöpet. Synd på en så bra nödsak.

Så typiskt ! När något ska bli bättre så blir det sämre....
 
Jag litar aldrig på att jag ska förvänta mig att ha täckning så därför är mobilen oftast kvar hemma. Jag utsätter mig inte för såna risker som jag inte kan gå iland med själv om det skulle gå åt pipsvängen. Dessutom har jag dubbel uppsättning av vissa grejer och gott om mat med mig, så att bli fast i dimma ett par dar på nåt ensligt skär är ingen katastrof och det kan vara ganska skönt att bli bortkopplad från omvärlden på det sättet.
 
Jag litar aldrig på att jag ska förvänta mig att ha täckning så därför är mobilen oftast kvar hemma. Jag utsätter mig inte för såna risker som jag inte kan gå iland med själv om det skulle gå åt pipsvängen. Dessutom har jag dubbel uppsättning av vissa grejer och gott om mat med mig, så att bli fast i dimma ett par dar på nåt ensligt skär är ingen katastrof och det kan vara ganska skönt att bli bortkopplad från omvärlden på det sättet.

Samma här, tfn ligger nedpackad, med avstängt ljud, har aldrig ljudet på om jag inte vet i förväg att någon ska ringa, tittar på den om någon ringt/smsat en gång per dygn.

Nödask i all ära, men jag har nödvändiga pryttlar utspridda o dubbla av en del i kläderna,som sajberjohan, jag hoppas jag inte är naken då jag är nödställd...Hmmm, kanske ska fixa en vattentätt nödkit som jag har runt halsen när jag badar i sjön ?........................skämta bara...;)
 
Torrdräktens välsignelse

Jag har ju nästan alltid torrdräkt på eftersom jag mestadels paddlar och bara gör skogspromenader i samband med paddlingen och den funkar alldeles utmärkt som ytterskal iom. att den andas. Jag har aldrig något ombyte med och på dagsturer drar jag på mig torrisen hemma om det är skitväder och tar inte av mig den förräns jag kommer hem igen. Den går tom. att sova i i nödfall om det blir oplanerad övernattning utan tält, det regnade på natten men jag var torr och varm iallafall. (Man måste ju hårdtesta grejerna.)

Det är bara om jag planerar för längre vistelse än 2-3 dar jag tar med ombyte.
 
Det kan definitivt vara lite lurigt med mobiltäckning fortfarande, härute vid kusten norr om Gävle står det en helt ny telekom-mast ute i skogen ca 5 km från mitt hus. I skogarna kring den masten har jag alltid 5 av 5 streck men just här där jag bor, i och kring huset, går det i princip aldrig att hålla ett normalt samtal på mobil. Det hackar och knastrar och bryts hela tiden och man har tur om man har ett enda streck som signalstyrka (dock så går det förstås som någon skrev ändå att skicka SMS utan problem). Men så länge jag inte går vilse i nån djup mörk skrubb här hemma och bryter både ben och armar och bara har mobilen med mig efter att dörren gått i baklås så ska jag väl klara mig.

Annars tycker jag alltid att det är värt besväret / vikten att stoppa mobilen i fickan så fort jag lämnar tomten. Har inte så mycket att göra med säkerhetstänk dock utan mer bara att det känns praktiskt att kunna meddela sig med folk om man skulle komma på nåt man vill säga. Plus att den ju funkar som enkelt anteckningsblock, kamera och mycket mer också. Sen att den också finns där även om en nödsituation skulle uppstå är ju en trevlig bonus. :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.