SÖS Överlevnadskurs

SÖS har en väldigt bred och lång erfarenhet av överlevnadskurser och många av dem har det som ett genuint fritidsintresse med mycket praktiskt experimenterande där man provar vad som funkar bra. Och jag kan väl säga att mer än en gång har vi inte varit överens med böckerna.

Ok, nu har jag aldrig sagt att SÖS är dåliga, bara att de är dyra. Men om du nu vill ge dig in i en sådan diskussion så ok. På "min" sida har jag Lars Fält och Harry Sepp... vilka internationellt erkända överlevnadsikoner har ni på SÖS sida att stoltsera med?
 
Det här med överlevnad är ju

ingen tävling mellan olika delar, i själva verket är överströmningen ganska total. Har själv mött de tre stora i Sverige både i Uniformerade och civila sammanhang.....även om det var några år sen senast...roligare är att lära ut...
 
Ok, nu har jag aldrig sagt att SÖS är dåliga, bara att de är dyra. Men om du nu vill ge dig in i en sådan diskussion så ok. På "min" sida har jag Lars Fält och Harry Sepp... vilka internationellt erkända överlevnadsikoner har ni på SÖS sida att stoltsera med?

Nu var det ett tag sedan jag var på SÖSkurs men om inte minnet sviker helt, var det inte dessa två herrar och Stefan Källman som startade SÖS en gång på 80-talet?

Hittar tyvärr ingen historia på www.overleva.se

och är det så polariserat att man kan tala om sidor?

/Patrik, som överlevt hitills
 
Ok, nu har jag aldrig sagt att SÖS är dåliga, bara att de är dyra. Men om du nu vill ge dig in i en sådan diskussion så ok. På "min" sida har jag Lars Fält och Harry Sepp... vilka internationellt erkända överlevnadsikoner har ni på SÖS sida att stoltsera med?

Det finns inga sidor mer än i fantasin hos vissa, själv har jag gått en överlevnadskurs hos SÖS med Harry Sepp som instruktör. Den stora skillnaden vid överlevnad civilt, gentemot den som försvaret lär ut är att för den civila överlevaren så är det en fördel att bli funnen så snart som möjligt, för den militära överlevaren är det naturligtvis ofta tvärtom.
Den skillnaden blir uppenbar om man läser armens handbok Överlevnad och jämför med Harry Sepps och Källmans bok Överleva på naturens villkor.

Finns det eventuellt ett krav att man är involverad i någon specifik organisation för att få gå en utbildning hos Försvarsutbildarna, och kan det vara så att deras utbildningar finansieras med skattepengar? Är det då riktigt lämpligt att jämföra deltagaravgifter?

Jag tror inte det.....
 
Lite kul att folk börjar prata om olika sidor, det fanns en tid då alla överlevare hjälpte ås och delade med sig av den kunskap de hade. Många av de äldre överlevnadsexperterna var med på den tiden och är en av anledningarna till att man ofta finner samma saker i olika böcker.

Tycker inte riktigt att det går att jämföra en militär nödsituation med en civil sådan. Var på en föreläsning för ett tag sedan om vad som händer om en pilot blir nedskjuten och hamnar i en s.k. överlevnads situation. Det är en stor process och en massa människor som bli inblandade väldigt snabbt med målet att få hem piloten så fort som möjligt, detta är vad som nu så populärt kallas CSAR (Combat Searc And Rescue).

I en civil nödsituation så får man hoppas att någon letar efter och då handlar det mycket om att underlätta för de som söker efter en. En nödsignal gör inte mycket nytta om ingen söker efter en. Tyvärr så reagerar inte många om de ser en nödsignal för de vet inte vad det är, men man kan alltid gör som en gjorde och sätta eld på hela ön, han fick hjälp ganska omgående =)

Sen tycker jag SÖS gör ett jättebra jobb, det är en ideel förening som driver utvecklinge av överlevnad vidare.
 
själv har jag gått en överlevnadskurs hos SÖS med Harry Sepp som instruktör.

Då bör ju i alla fall den kursen förhoppningsvis varit ganska enig med vad Sepp själv skriver i sina böcker. Kanske Norpan haft någon egensinnig instruktör som inte höll med de instruktörer som sammanfattat sina kunskaper i bokform, som Sepp, Källman, Fält etc. Men många håller nog med mig om att de författande instruktörerna har stor tyngd i sitt kunskapsområde och som instruktör säga emot dem är för att hitta ett snällt ord... vågat.

Sedan har det blivit någon konstig uppföljning av många där man framhåller att SÖS verksamhet är bra... och absolut. Det är positivt med fler aktörer inom överlevnad och SÖS kurser håller sig jättebra nivå ... men tror fortfarande att de enkelt skulle kunna skära bort en tusing på att bli lite administrativt smartare.
 
Kanske Norpan haft någon egensinnig instruktör som inte höll med de instruktörer som sammanfattat sina kunskaper i bokform, som Sepp, Källman, Fält etc.

Om inte jag minns fel så ÄR Norpan instruktör i SÖS.


Men en gissning från min sida är att de skilda åsikterna om vad som fungerar bra och inte kan bero på skillnader i miljö. Vissa saker fungerar bra på vissa ställen i landet medans de fungerar mindre bra på andra ställen.

Sen är det ju kanske också så att det varit nån redaktör och petat i texterna i böckerna. Det är tyvärr inte helt ovanligt.
 
Det var inte min mening att få det att låta som om du tyckte SÖS var dåliga Cremytos. Men jag tycker att man måste också se vad man får för pengarna också. Försvarsutbildarnas kurs är rent militärisk och kanske inte passar alla. Om man gör en prisjämförelse på ett urplock mellan olika aktörer (utan att ha en aning om hur deras kurser är) ser man följande.

W.E.I.S.S sommar 1 vecka 7500:-
Vildmarksguiden 3 dagar 2750:-
Nordic Bushcraft 3 dagar 1500:-
Konsten att Överleva 1 vecka 8900:-

Detta är alla civila kurser. Därför tycker jag nog inte SÖS grundkurs på 7 dagar för 3500:- är så blodigt. Om man är scout har nog de billiga kurser för sina medlemmar.

Jodå Lars Fält, Harry Sepp, Stefan Källman och Arne Groth startade SÖS 1982. De tre första känner jag och Stefan har jag hållt flera kurser tillsammans. Deras böcker håller mycket hög klass tycker jag. De tre första skrevs på 80 talet och det är klart att saker och ting förändras man finner ny information, nya tekniker och andra material mm. Så enligt mig skulle jag nog kunna dra ifrån och lägga till lite information. Det handlar inte om några stora grejor m.a.o.

/mattias
 
Ok, nu har jag aldrig sagt att SÖS är dåliga, bara att de är dyra. Men om du nu vill ge dig in i en sådan diskussion så ok. På "min" sida har jag Lars Fält och Harry Sepp... vilka internationellt erkända överlevnadsikoner har ni på SÖS sida att stoltsera med?
PÅ DIN SIDA ? Jag sitter nu på en sös kurs och jag ser Harry Sepp rakt framför mig. och dom kurser som lars håller kostar minst över 10 000 kr som jag har sett.

om du nu kan hålla en kurs som är biligare så håll den. Men jag kan lova att vi har kunskaper som inte finns på något annat håll och dom står inte i böckerna.

Jonas Marjamaa Utbildningsansvarig i Överlevnadssällskapet
 
Nu skriver han ju "min" sida, d.v.s. inom citationstecken. Eftersom diskussionen handlade om att (nån) SÖS:are påstod att de gamla böckerna är "dåliga".

Så med "min" sida menar han alltså böckerna.
 
Nu skriver han ju "min" sida, d.v.s. inom citationstecken. Eftersom diskussionen handlade om att (nån) SÖS:are påstod att de gamla böckerna är "dåliga".

Så med "min" sida menar han alltså böckerna.
är på min 4 dag med svält så jag kan vara lite seg i skallen men han frågade också vilka profiler vi hade i SÖS
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.