ta med sig data, information / iPod nano 3gen

tänkte bolla lite idéer och se vad ni har för tankar runt att ta med sig information & data.


som jag ser det finns det behov att bära med sig information och personlig data när man ska ut på nån utflykt, av tre olika anledningar;

1. enklare kunna återskapa sin vardag när man kommer hem och upptäcker att ens bostad brunnit ner eller liknande.

2. i en riktig krissituation där man pga av någon större samhällshot tvingas fly hals över huvud och under längre tid tvingas bo på annan ort, där det inte finns tillgång till dator.

3. och anledningen till att jag la inlägget just här, kunna få med sig komprimerad (hanterbart format) information ut i skogen för att med hjälp av den kunna lösa situationer som dyker upp på plats.



dom första fallen klarar man ju av med ett usb minne, vilket jag tycker är en stor hit. tanken har dock alltid funnits att det vore fint att kunna ta del av informationen som finns på det utan att behöva sätta det i en dator.

jag köte nyligen en ipod nano 3generationen, i instruktionsboken står det att man också kan spara och läsa anteckningar.

fråga1: är det någon som vet hur man gör för att föra över ett vanligt windows word dokument så att det blir läsbart i ipoden?

fråga2: någon som har nåt tips om var man kan hitta ett tight och smidigt skydd som någorlunda fångar upp och skyddar den mot slitage, väta osv


fråga3: annan idé på hur man kan ta med sig och läsa /titta på data ut i skogen

fråga4; vad är era tankar i stort runt dom här idéerna? någon som delar min syn på saken? andra lösningar, funderingar?

förutom svar på dom specifika frågorna vorde det kul att få igång en diskussion om ämnet.
 
Både USB-minnet och iPoden slås ut direkt när FI kommer bomber som av en elektromagnetisk puls. Du får tatuera in informationen på huden i stället.
 
Vilken information är det du syftar på då? är det recept på en god soppa du vill ha med dej i digital form? jag har svårt att komma på vilken data jag verkligen behöver i någon sådan situation..

Frågor om iPod är nog bättre att ställa i forumet för just iPod på www.mac99.se
 
Det som du har

mellan öronen har du sålänge du har dig själv. Otroligt så mycket man kan lära sig utantill om man bara börjar och repeterar.
EPM är ett hot mot dylika manicker, reellt är en enkel vägspärr med en knarkad 14 åring med vanligaste knallpåken goodby till den pinalen oxså....men överlever du så har du skallen med dig....
För glömska fungerar Klagers förslag utmärkt, tatuera in det spegelvänt i hårbotten så finns det chans att det slinker igenom (fast vissa taskiga metoder har ju tillämpats där det var mindre klokt...)
Nej hela problemet är ett ickeproblem, blyertsanteckningar i pappersnotesbok i vattentätt fodral fungerar utmärkt. Efter ofrivilligt bad bytte jag ut mina kulpennenoater mot blyertsdito och därefter har det inte blivit något ofrivilligt bad....Stentavlor däremot betvilar jag starkt, förresten var de inte tre...;-)
 
tror inte du kan läsa word, pdf etc i en ipod nano. dock kan de lagras i den. i en iphone/ipod touch lär det dock gå bra. även rätt många smartphones har dokumentläsare. en bra mobiltelefon med gps, internet, lagring, radio, telefon (duh), rejält minneskort, etc etc samt en snabbladdare som går på AA-batterier kanske är en bättre krishjälp än en ipod då.
 
överlevnad är ju, i det vida perspektivet, ett stort begrepp. det kan ju handla om att enkelt kunna hävda sin rätt mot ex ett försäkringsbolag, visa dokument som styrker innehavet av olika egendomar, eller en så enkel sak som telefonnummer till anhöriga och därigenom snabbare hjälp.

av era reaktioner att dömma kanske jag också borde vara tydligare med att jag menade som ett komplement. dvs inte ersätta nödvändiga kunskaper och färdigheter utan kanske, om man har tur och allt fungerar, kunna tillföra ytterligare.

jag brukar ställa saker emot dess kostnad, vad man får försaka i förhållande till vad man ev får.

jag tycker ni har vissa poänger i det ni skriver, men samtidigt väger mitt lilla usb-minne något ynka gram, det är tejpat så det är helt hermetiskt tillslutet och känns inte ens när jag har det i den annars tomma bröstfrickan. kort sagt det kostar det mig i princip ingenting att bära med mig, men kan underlätta och bespara mig massor av tid och energi.


när det gäller åtkomligheten av informationen ute i fällt, håller jag helt med om att man bör ha inlärd och väl repeterad kunskap tillräcklig nog för att kunna hantera de situationer som man försätter sig i.

men jag ser inte att det är ett problem att eventuellt också kunna få tillgång till ytterligare information, i princip helt utan ansträngning.

sen finns det ju lägen som gränsar mellan den vanliga planerade turen och en rejäl kritisk överlevnadssituation. eller rättare sagt för mig personligen är dom betydligt vanligare att jag hamnar i. dvs man vill ha information som ligger någonstans mellan sopprecept och hur man tar sig ur en isvak och därefter traskar 10mil i 40grader kall ödemark...



tack för tipset jamo, det var värdefullt, jag står ändå inför byte av telefon och hade faktiskt inte tänkt på att man kan få information tillgänglig den vägen.
 
jag är inte säker, men jag tror att du kan spara texten som .rtf eller .txt och lägga filerna i dokumentmappen som finns i h:/ eller vad ipoden nu heter i utforskaren. det kan vara skillnad på en macformaterad och en windowsformaterad ipod, men testa i första hand att spara som .rtf så kan du ha lite olika fonter och allmänt göra lite snyggare layout än i anteckningar
 
Skydd till IPOD

tänkte bolla lite idéer och se vad ni har för tankar runt att ta med sig information & data.


som jag ser det finns det behov att bära med sig information och personlig data när man ska ut på nån utflykt, av tre olika anledningar;

1. enklare kunna återskapa sin vardag när man kommer hem och upptäcker att ens bostad brunnit ner eller liknande.

2. i en riktig krissituation där man pga av någon större samhällshot tvingas fly hals över huvud och under längre tid tvingas bo på annan ort, där det inte finns tillgång till dator.

3. och anledningen till att jag la inlägget just här, kunna få med sig komprimerad (hanterbart format) information ut i skogen för att med hjälp av den kunna lösa situationer som dyker upp på plats.



dom första fallen klarar man ju av med ett usb minne, vilket jag tycker är en stor hit. tanken har dock alltid funnits att det vore fint att kunna ta del av informationen som finns på det utan att behöva sätta det i en dator.

jag köte nyligen en ipod nano 3generationen, i instruktionsboken står det att man också kan spara och läsa anteckningar.

fråga1: är det någon som vet hur man gör för att föra över ett vanligt windows word dokument så att det blir läsbart i ipoden?

fråga2: någon som har nåt tips om var man kan hitta ett tight och smidigt skydd som någorlunda fångar upp och skyddar den mot slitage, väta osv


fråga3: annan idé på hur man kan ta med sig och läsa /titta på data ut i skogen

fråga4; vad är era tankar i stort runt dom här idéerna? någon som delar min syn på saken? andra lösningar, funderingar?

förutom svar på dom specifika frågorna vorde det kul att få igång en diskussion om ämnet.

Peli har väskor som klarar det mesta. Det finns en liten väska speciellt gjord för Iphone. Det är inte de minsta väskorna men de skyddar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.