Salt i nödask

Salt och socker kan dock vara bra att ha i ett först hjäpen kit, blanda de både med vatten så har du en väldigt enkel och bra vätskersättning. Smakar bättre än brustabletter och funkis mot bakfylla.
 
Salt behöver kroppen i lagom dos, inte fel att ha i asken.

Det jag satsar på är socker i asken.

Socker i form av hårda karameller, typ Nickel Gammaldags.

Nu vet jag att den inte synts till i hyllerna i affären på länge, jag köpte på mig ett litet lager då jag upptäckte att Nödpackens "matlåda" innehöll bla. en Nickel Gammeldags.

Förklaringen jag fick på jobbet då, jobbade inom flyget som Förrådsman på Mobiliseringsförrådet, var att det var mycket viktigt att en flygförare som hamnat i nödläge, kunde ta kloka beslut, samt ha extra ork i vissa situationer i nödläget, så tydligen är det viktigt att hjärnan inte kan vara utan socker alltför länge, då blir man degig i huvet, vad socker och Nickel Gammeldags innehåller överlämnar jag till experterna.

Den nödpacke jag utgick ifrån kom från Fpl 35,Draken men även Fpl 37, Viggen har liknande sötsaker, Fpl 39, Gripens nödmatlåda känner jag inte till, men kan ta reda på, hár en vän som packar Säkerhetsutrustningen till Gripen.

Jag tror inte att de släppt sötsakerna, blev man trög i huvet på 70-90 talet, så blir man nog det nu med utan socker alltför länge
 
Bara för att Etanol

är ett komplext socker betyder inte att det är bäst att ha i sin nödask....
Nödpackningar kan vara väl så motiverande när man flyger över stora obebodda skogar, öknar och hav men går man på tur verkar det beydligt overkill....
Sannorlikt har fler slagit sig vid fall på sina överlevnadsaskar än som haft praktiskt nytta av sina. Bra förberedelser sitter mest mellan öronen....
 
Självklart ska man ha salt med sig när man beger sig till skogs. Man vet ju aldrig vad för gott man hittar där ute. Allt ifrån svamp till björnar som man dödar med sitt egentillverkade spjut (lång pinne+överlevnadskniv+tejp/snöre). Hur ska du annars få smak på grejerna?
Dessutom är salt praktiskt om du hittar sniglar som du vill ge en kvalfull död.

Buljongtärning är också bra. Fast kanske inte mot sniglar då.

Jag brukar ha saltet på samma ställe jag har maten. Det tycker jag är mest praktiskt.


man har ju inte mat i nödasken!
 
Det finns olika nödaskar, en för vissa människor, och en för oss som vandrar i fjäll o skog, den ska innehålla saker som skärper sinnet, vad ni än kommer fram till så om det handlar om en nödask som ska användas i nödfall, vad är nödfall >? är det när du är godis-sugen, du vet att du har godsaker i burken, öppnar den under en tur, många gör så...
Nödasken för att förhålla sig till nödasken, det är inte så ´tokigt att den innehåller salt, men man ska inte se nödasken som en skojig extra mojäng man tar fram när man är uttråkad, jag har signalraketer som man inte ska skjuta i väg om man är full, lånade ut en laddning grejor till ett gäng som skulle vandra, det blev inte nyår i skogen, de skämdes över att så många engagerade sig att finna "den nödställde", det var för ca 20 år sen, han gör inte om det.

Se mer seriöst på din reserv, jag gillar inte ordet "nöd", där lär vi nästan vara, reservplan 1. använd det du har i asken, med hjälp av vad du kan o vet, innehållet blänger på dig, vet du inte vad du ska göra, så kasta burken åt helvete,du kanske mår bra av en reaktion, sen har du plan 2. , tänk efter, vem, o till vilken värld ska jag rädda mig ifrån ?, hem igen, vill jag det ?, jo, mina barn, min tjej, de har alla sina anhöriga på kort i nödasken, eller hur ?, det ger kraft MOTIVATION O viljan att LEVA, inte nåt flummigt kaffe, eller en en för kort metlina med en krok som inte ens en damp-fisk skulle hugga på, skärp dig, intag socker,m slicka på dina armar/hålor, salt kan du omsätta, om du inte har det i nödasken.........sist 3, då ska du va varm o somna i från allt...innan, skriv det sista du vill säga...

Nödasken ska vara i nödfall, nödaskar som bryts, är inga nödaskar, de är en extra kul grej.
P-S- glöm inte tvålen, upprätthåll din värdighet, o du lever längre..
.
Bifogar bild på mig vid Fjällmossen norra delen ca 1976- Östergötland, man hittade inte ett skit i säcken, utställning blev det på marken, efteråt skäms man, men bara lite, jag är likadan än, hittar inget i säcken....
Förlåt , jag va inte i bästa skick när jag skrev detta inlägg, så sänk mig inte, det är inget personligt...
mvh
 

Bilagor

  • skanna0008.jpg
    skanna0008.jpg
    44.7 KB · Visningar: 527
man har ju inte mat i nödasken!

Vaddå? Med lite mat i asken skulle det ju till och med vara trevligt att vara i nöd. :)

Äh ... Så här är det. Jag har ingen nödask med mig. Jag har en kniv i bältet och någon form av elddon i fickan. Resten har jag i ryggsäcken.
Salt är bra att ha med sig, men för mig är det främst förknippat med mat.

Men det kan vara bra att ha i medicinalt syfte också. Tillsammans med socker som i tipset ovan (det har jag använt flera gånger vid magsjuka hemma), men också om man får för sig att bara dricka vatten, vilket efter tid kan urlaka kroppen på salter. (Har jag hört.)
Tror du att du har nytta av att lägga salt i en ask och ta med dig så gör det.

Personligen älskar jag lakrits, turkisk peppar är fint. Det är ju salt, så en sån kanske jag alltid ska ha nära till hands. Ifall jag känner mig nödig. Eller hur det nu var.
 
Jag tror inte så mycket på nödasken men desto mer på bra-att-ha-asken! En ask som kan vara bra att ha för oväntade "problem" men som ändå är enkel att ha med, en ask som skapar handlingsberedskap. Min hemkunskapslärare sa att man aldrig skulle gå ut i skogen utan salt och peppar. Inte var hon en survival rambo utan hon ville bara äta gott.
 
Men salt & peppar, curry mm jämte serviett och stearinljus ligger redan en gång i matpaketet. Som vandrare bär jag ogärna på 2 av något som jag inte behöver, sen må det väga 5 g eller 3 kg.
 
Salt

efterlängtad diskussion om nödask...

jag tillhör de som växt upp med tron att en nödask var nödvändig. min mest seriösa nödask har jag fortfarande kvar som kuriosa i en låda på vinden, typ. Den innehåller allt jag trodde jag beövde. bl.a. en slangbit, rakblad och även kaliumpermanganatpulver.
då nödasken var just hård och otrevlig i benfickan reviderade jag innehållslistan och packade i mjukt vadderat fodral; pennkniv, kompass, visselpipa och tänddon.

nu har jag skippat även det mjuka fodralet men har gärna just pennkniv, kompass, visselpipa och tänddon på mig i skogen, även på kortare turer. i ryggsäcken har jag också ett förbandskit packat och klart. Olycker inträffar tack & lov sällan men när det sker är det bra att ha.

för att ge min syn på salt så ska man vara rejält magsjuk eller svettas ut mycket salt innan man hamnar i nöd, men visst kan det hända. har själv sett några bli riktigt dåliga av salt/vätskebrist efter en dags fysisk aktivitet i stekande solsken. alltså, gör som du vill.

den mest intressant diskussionen är väl egentligen när man ska ha med sitt nödkit/bra-att-ha-paket. inför en planerad vandring är du ofta rätt rustad redan. när riskerar man annars att hamna i nöd egentligen?
 
Man kan få brist på salt, men man kan även få för mycket salt i kroppen. Pratade med en killei Nijmegen som hade fått i swig för mycket salt och han kunde inte pissa, trots att han drack mängder av vatten. Slutade med en vistelse på sjukan, men det krävs rätt stora mängder salt för att detta skall hända dock.

Nödasken har sin funktion, men den gör ingen nytta för de som är på tur och bär en ryggsäck full med utrustning. Den passar mer de som är ute i lokala skogen och plockar svamp, jagar eller bara tar en promend. Det är dessa människor som oftast går vilse och som kan ha nytta va en nödsats med kompass (så de kan gå ut), möjlighet att göra upp eld (om man blir blöt eller om man skulle behöva spendera en natt ute), sen underlättar det om man inte är klädd i camogröna kläder så ett ev eftersök kan hitta en.

Men de flesta bär med sig en ryggsäck med lite mackor, kniv i bältet, eldstål/tändstickor och kompass i fickan. Skulle det skita sig så får de en oväntad natt i det fria och det är inte så farligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.