Bukfylla - Mättnadskänsla

Hejsan
Tänkte köra en matkurs i höst. Gjorde den
första delen förra året, värme-skydd-säkerhet.
Vad för naturmat ger en ordentlig bukfylla,mättnadskänsla ?
Utesluter fisk,groda,orm etc.
(Te på olika saker vet jag flera, men ger inte mättnadskänslan lika bra som någon fast föda)
Det är inte så lätt att hitta, men vad har ni för tips ?
Jag tänkte bladvassrötter,kirskål,vildpersiljrot,kaveldunskolvar och svamp.

Vad missar jag ?

Det jag är ute efter mest är väl något som är lätt att samla in i skogsmiljö med sjöar i mellansverige.
 

Bilagor

  • ryiuy.jpg
    ryiuy.jpg
    72.5 KB · Visningar: 1,212
Det finns betydligt mera lavar, bark och barr, än vad det finns t ex kaveldunsrötter i större delen av Sverige.
 
Blåbär är en bra tanke, men inte som bukfylla utan kanske smaksättare.
Äter man störemängder blåbär börjar magen protestera, och då du kanske saknar toa papper så kan det bli lite jobigt.

Svamp är också en tanke som jag ser på första bilden tyvärr är det en god men jobbig råvara för magen att köra igenom och näringsinnehållet är lågt...

Vad jag skulle sikta på är någon sorts soppa av vad man har hittat under dagen. Bär som efterrätt.
Kan någon ägna lite tid åt fiske så kan man få lite extra gott i soppan, filéa fiskarna, koka buljong på benen, använd den till soppan. Tänk på att i en nödsituation är ALL fisk matfisk...
Och kolla upp vilka örter som du lätt kan hitta som går att använda till kryddor.

Kolla på vad försvaret har mer om överlevnad. Hittar du något om vad indianerna i gränstrakterna Canada och USA åt för grönt så kan det finnas samma örter/växter här.

Lycka till
 
I fråga om specifika svampsorter, så skulle jag rekommendera fårticka. Denna svamp har faktiskt använts som "köttersättning" under magerår, så den är ganska matig.

Det är ju ganska säsongsbetonat med vad som finns att tillgå, men tidigt på sommaren finns det (utöver andra tips du fått) maskrosblad, granskott och nässlor vilka utgör ganska bra bukfylla.

På sensommaren, hösten blir det ju mest svamp och bär. Annars finns ju alltid olika lavar.

Mvh /Joel
 
Förberedelser är vägen till goda resultat!

Rötter ör nog basen, fisk grädden på moset och bär (alla nästan) deserten. På hösten hittar ni inte ägg. Fällor kräver tillstånd och det krävs väldigt många. Elddon, knivar och nät behövs i varje grupp.
Kjellmans och Fälts böcker räcker länge som faktadelar.
Insamlingstid ca 4-5 timmar per dag.....
Har man inventerat tidigare så att det finns tillräckligt stora vassvikar, bra med torra och våta backar med stor artvariation, borde det gå utmärkt, tänk på att varje grupp behöver en vik och en kulle minst.....bra om instruktören hinner nå alla samma kväll. Instruktören(erna)måste äta medförd mat oxså annars kroknar de! (Från en som gick runt på pannbenet) Lycka till!
 
vätska

Den enklaste bukfyllaren, må så vara näringsfattig, måste väl vara vatten, eller kanske barr-the.

/Patrik
 
Mjo,

Hasselnötter och Ekollon. Nypon?

Maskros, Kärleksört och Kvanne.

Kaveldun är väl ätbar hela den, även stam och rot (märgen).


valdemar
 
Bukfylla !!

VARNING, du har nämnt vildpersiljerot! Antingen är det en slamkrypare eller om det är riktigt så se upp. Vildpersilja är nämligen vädligt giftigt och påverkar nervsystemet. Förlamningen börjar i benens nedre delar och går upp mot bålen och inre organen.
Då behöver du inte längre fundera på nån mättnadskänsla!
;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.