Tändstålets förträfflighet!

Det finns säkert en massa trådar här som redan behandlar detta, men jag kände att jag på nåt sätt ska försöka bidra med mina tankar och erfarenhet av överlevnad, och i detta fall tändstålet.

Jag har under ett antal år, haft överlevnad som en del av mitt arbete, vid sidan av att vara mestadels ute i skogen som huvudtjänst (ja, jag arbetar i försvaret...), och haft förmånen att träffa överlevnadsinstruktörer från andra länder, samt har genomfört utbildning utanför sverige. Givetvis får jag inte nog av "frisk luft" i jobbet utan håller mig helst utomhus annars också... Nog om det...

Saken är den att jag inte förstår varför man ska envisas med att släpa med sig tändstickor och tändare i allaehanda sorter och förpackningar, när det enda som krävs är ett litet snedsteg, och vipps så dröjer det väldigt lång tid, innan du kan använda din tändare igen, oj, du trillade, tändaren du hade i fickan (för att hålla den torr) är numera knäckt... så det finns inget bränsle.... du hamnar i en situation där du måste få upp eld, du är blöt, det regnar som bara den, du har ditt eldkit, eller har lyckats samla ihop lite hyfsat torr näver, eller vad du nu hittat.... du öppnar ditt extremt vattentäta tändsticksfodral, och vips, så tack vare att du fryser, eller bara är blöt och kall om fingrarna, så lyckas du tappa ut alla tändstickorna, oj, nu har jag bara två torra, så bara två försök... i spöregn....

Jag har sett och upplevt detta, och sedan ett par år tillbaka så använder de jag utbildar aldrig tändstickor eller tändare annat än till att bränna av nylonliner med... i sina förberedelser... och de använder eldstålet till sina flerbränslekök, och givetvis för att göra upp eld, och annat när de behöver eldfunktionen. Givetvis innebär det att man måste lägga tid på att bli duktig på att använda sitt eldstål, ha det på en plats där oavsett om jag trillar i en sjö, ramlar eller bara är dålig på att stänga mina fickor... så tappar jag den inte, ha det i ett snöre som är ordentligt låst, och ha det i dina byxhällor, eller i din livrem, svettas du mycket så kommer eldstålet inte påverkas så mycket som om det gång på gång, eller under lång tid utsätts för svett... som de flesta säkert vet så är salt i kombination med vatten ingen bra lösning för att behålla eldstålets funktion...

Jo, det är ännu svårare att använda eldstålet än kanske en tändare eller tändstickor när du är frusen och kall, men fördelen är att för att nyttja det, så krävs bara grovmotoriska rörelser, kontra att med en frusen tumme hantera en tändare, eller frusna händer hantera en tändsticksask...

MEN, övning ger färdighet, och vill man inte öva... nej, då står man där med neddragna byxor, och med stora problem att få lite värme....

Jag hoppas att jag genom detta, åtminstone kan väcka en tanke, och öppna upp till andra människors åsikt i detta ämne, och i förlägningen hoppas att det finns fler människor som rör sig i vår vacka natur, som är förberedda, och om inte annat medvetna!!
 
Hade varit kul om du med din erfarenhet kan beskriva hur du gör för att tända en brasa i en genomvåt skog mha tändstål. Själv har jag väldigt begränsad erfarenhet av tändstål.
 
Tändstålet är bra med det ställer helt klart högre krav på tändmaterialet än vad en stormtändare gör. Har själv gjort lumpen som Jägare och aldrig haft problem med tändstickorna under hela utbildningen.Tändstickorna i en snusdosa och sunsdosan i en plastpåse har fungerat kanon för mig.

För militärt bruk behöver du dessutom tändstickorna för att kunna tända krutstubin =)

Nu har jag nästan helt gått över till att använda tändare, (silva el. primus) dock med tändstål eller tändstickor som reserv.
 
Det är lite konstigt att varje gång detta ämne kommer upp är det allehanda överlevnadsexperter som förespråkar eldstål medan vanliga lufsare som kanske varit med om väldigt hårda situationer helgarderar sig.
Har själv levt med eskimåer under väldigt hårda omständigheter och en gång tog vi upp ämnet med tändstål. En av eskimåerna tog utan ett ord upp sin pipa stoppade den omsorgsfullt och tände den med en TÄNDSTICKA. Han behövde inte säga något, jag förstod.
Koivu
 
Vad roligt att det redan var så många som svarade!! Det var otydligt av mig, att inte beskriva att det jag menar med ett eldstål, är Jukkastickan motsv, ....
Det roliga är att ingen verkar lägga vikt på det jag skriver, utan att motbevisa, och framhäva att jag har fel....

Givetvis så länge du KAN hålla tändstickor och tändare torra, så är det ju smidigt, enkelt... och ställer lite eller i alla fall begränsade krav hos dig som brukare..... för att göra upp eld... och har en indian i amazonas, likväl som en eskimo (som jag får generalisera som naturmänniskor).. tillgång till tändare eller tändstickor så använder denne det, för att det gör deras liv lite enklare.... precis som att samerna numera använder helikoptrar, fyrhjulingar, snöskotrar... eller att indianerna i amazonas använder motorer till sina båtar istället för att paddla.... det gör deras liv i en annars så hård miljö enklare.... Jag tror aldrig att vi i våra liv i ett extremt moderniserat samhälle... kan förstå hur dessa "uppfinningar" förenklar deras liv.....

Hur man tänder en eld i en genomvåt skog... genom att bara använda eldstål.... jag förutsätter att du avser en svensk skog... och att det är själva tändningen du avser?
Förberedelser är a och o... hittar du björkar... samla näver, hinner du torka det i fickan gör det, men det går att tända blöt/fuktig näver ändå... bara skaka av den värsta fukten, förberedd den och sen tänd på,.... förberedelserna brukar vara enklast om man med en kniv eller annat vasst föremål... ruggar upp ytan ordentligt.... sen får man som steg 2 använda det jag kallar "kråkris" det som växer närmast stammen på täta granar... håller sig hyfsat torrt väldigt länge....
Hittar du ingen björk, leta efter en gammal murken tall, eller tallstubbar.... försök bryta dig in i den, och hitta törved/tjärved.... den luktar väldigt starkt och speciellt.... när du väl hittat det.... skär eller hugg loss småflisor av den.... och jag brukar rugga upp småflisor i handen tills dess att det är ganska finfördelat... sen är det bara att tända....samla så mycket av den du kan... det är det bästa bränslet..
Hittar man inte det... leta efter kåda... brukar vara jättesvårt att tända direkt.... men kan du med hjälp av väldigt finfördelat uppruggat kråkris, få en gnista att fastna... så kan du använda kådan som bränsle.... brinner länge och bra....
Hittar du varken gran, tall eller björkar.... ja då får du leta mer... eller inse att du inte är i en skog... :), sen kan man använda kaveldun som tändmedel, hänglavar, torra löv... oftast jättedåligt men kan fungera.... hoppas detta svar var till nån hjälp....

Jo, att tända krutstubin kan ju vara knepigt, med eldstål om man inte vet vad man gör.... skär av en bit krutstubin.... skrapa ur krutet som finns där.... tänd på med ditt eldstål... och med den avsedda krutstubinen som ska tända din sprängladdning.... i högen med krut eller sätt ner den där... så lyckas du med det också.... sen får jag väl säga att förband som har sprängtjänst som huvudtjänst.... de har oftast andra tändlösningar än krutstubin....

Som avslutning i mitt resonemang.... lite inne på det här med förberedelser.... kan du tända en eld med ditt eldstål..... ja då kommer du aldrig ha problem med tändstickor eller tändare.... men träna på det svåra.... så blir allt enklare när det blir allvar......
 
Hur tänder man sitt bensinkök med Jukkasticka? Måste man antända något "mellansteg" eller räcker gnistorna?

/Mikael
 
Snälla Fredrik, du motsäger dig när du i ditt första inlägg skriver ......jag inte förstår varför man skall envisas med att släpa med sig tändstickor och tändare...
Sen erkänner du att tändstål och tändare gör livet enklare för naturfolk. Gäller inte samma regler för alla. Många av oss vanliga naturmänniskor lever väldigt nära och på naturens villkor.
Sen tror jag nog att dom flesta vet hur man håller tändare och tändstickor torra.
koivu
 
Optimera packning för de extremaste situationen

Hej,
Detta är inte första gången denna diskusion är uppe...

Utan att gå in på tändstål specifikt utan friluftspackning generellt så har jag väldigt svårt att förstå varför man ska optimera packningen för situationer som uppkommer högst 0.1% av turerna???

Är det inte bättre att välja den bekvämaste och enklaste packningen / metoden för 99.9% av gångerna?
Detta gäller tändstål, supervindstabila tält, expeditionsjackor mm.

Jag tror det är lite unikt för friluftsliv i Sverige där vi tror det är så extremt. Åker man över gränsen till Norge så tar de sin Thermos och gamla skolryggsäck och går en sväng. Oavsett 5 eller 85 år. Samma i alperna där flertalet är njutningsvandrare 50+.

Kan det vara för att svensken i sin eviga strävan efter trygghet alltid tror dom dör omedelbart om man inte täckt in alla eventualiteter?

I fallet tändstålet är det väl bättre att vara lite hungrig den gången det blev ösregn samtidigt som man trillade i, ryggsäcken flöt iväg och en älg åt upp all mat reservchoklad....

//david
 
Hur tänder man sitt bensinkök med Jukkasticka? Måste man antända något "mellansteg" eller räcker gnistorna?

/Mikael

Tändstål räcker för bensin och för t-sprit (t-sprit bara om det inte är kallt).

Men...tändstål och fotogen har jag aldrig klarat, där blir det förvärmning med t-dojja som förvaras i fickan på vintern, alltså ett "mellansteg".

Håller annars med om tändstålets förträfflighet! Använder det dock bara som kökständare, tändstickor i snusdosa brukar jag använda för vanlig eld och har funkat bra under ganska tuffa prövningar ;)...

Men jag drar ibland upp en eld med stålet bara för att inte tappa greppet, det skadar ju inte och är riktigt kul :)!

//J
 
Hej,
(klipp)

I fallet tändstålet är det väl bättre att vara lite hungrig den gången det blev ösregn samtidigt som man trillade i, ryggsäcken flöt iväg och en älg åt upp all mat reservchoklad....

//david


Det är väl inte bättre att vara hungrig, i så fall skulle man ju av uppenbara skäl lämnat sin ryggsäck, choklad och sina tändstickor hemma..? :)

//J
 
Det är väl inte bättre att vara hungrig, i så fall skulle man ju av uppenbara skäl lämnat sin ryggsäck, choklad och sina tändstickor hemma..? :)

//J

Jo, för hela grejen är att den extrema grejen inträffar så otroligt sällan så då är det bara att gilla läget.

Istället så optimerar man så det blir så enkelt för dig alla de andra 99.9% av turerna. Det är själva grunden i resonemanget. Svensken optimerar för en händelse som i stort sett aldrig inträffar.

//D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.