Torkad vs Rökt Mat

*Att lära sig tillverka fällor är inget svårt:
håller med

*att placera ut fällor kräver att man känner till djuren och deras beteende och det är inget man lär sig i en handvändning, det tar lång tid:
that i know

*Att täcka en kåta med näver här i Sverige kommer att tära hårt på tålamodet, milt sagt! Har du tagit näver från björk någon gång?:
har tagit näver från björkar många gånger

*Är det på våren kan man täcka med tallbark men då får man hitta vindfällen eller fälla trädet. Då kan man få loss stora sjok och täcka med. Fast det är långt ifrån lika hållbart som näver:
håller mig till näver, sorry om jag svarar med korta svar men hinner inte skriva mer just nu.

mvh / g

Vet man hur en djurstig ser ut så löser sig det mesta.

Gör skyddet i formen som ett kupoltält fast med en öppning upptill, har för mig att det finns en filmsnutt på nätet med Ray Mears där han visar hur man gör.


peter
 
Flinta

"filinta verktyg om man inte har kniv/yxa"
Har du provat att göra flinta verktyg, det är INTE enkelt, om man inte vill tillverka små flisor som fastnar i fötterna, för det kan nästan vem som helst göra;-)

Sedan är det enklare att hitta en kniv i de flesta delarna av skogarna i sverige än bra flinta, vilket inte gör kniv/yx-tillverkningen lättare!

"tallträden behövs fällas men dom är typ lika grova som en arm så de kan nästan brytas av"

Norrlandsfuror bryter man inte av om dom är grova som en arm (fast det beror ju på armens grovlek förstås;-)

Överlevnad är oftast lättare i teorin än i verkligheten;-)
 
Vad som är effektivast gällande torkning/rökning beror på typ av livsmedel. Båda metoderna har använts under mycket lång tid. Antagligen har människan haft kunskaper om torkning av mat längre än de kunnat röka (måste ju ha kunskap om hur man bemästrar eld för att torka). Det är väl till och med så att flera andra djurarter nyttjar möjlighet till konservering genom torkning. Dessutom är frysning ett bra alternativ. Många har ju sett filmen "Alive" som baseras på en sann berättelse. Där nyttjar man ju att människokropparna är djupfrysta så att inte köttet blivit dåligt när de äter upp de döda passagerarna.

Hemma tycker jag torkning är smidigast eftersom det kan göras i ugnen. Dessutom får man bättre hållbarhet, dock blir tillagningen mer komplicerad.

Det går åt väldigt mycket tid om du verkligen ska behöva torka eller röka köttet. Först ska du hamna i en överlevnadssituation, sedan ska du vara i den situationen så länge att du behöver fundera på mat och hur du ska kunna jaga. Därefter ska du få tillgång till så mycket mat att du inte äter upp den inom några dagar och att du tror att du verkligen behöver äta fler gånger innan du kommer tillbaka till civilisationen.

Man kommer nästan alltid tillbaka till det faktum att man hamnar nästan aldrig i en situation där den här typen av överlevnadskunskaper verkligen behövs. Frågan har varit uppe förr och svaret är antagligen att ingen i Sverige har behövt använda fina färdigheter i överlevnad efter andra världskriget.
 
Man kommer nästan alltid tillbaka till det faktum att man hamnar nästan aldrig i en situation där den här typen av överlevnadskunskaper verkligen behövs. Frågan har varit uppe förr och svaret är antagligen att ingen i Sverige har behövt använda fina färdigheter i överlevnad efter andra världskriget.

Det är sant, först ska det överhuvudtaget ske en olycka eller nåt där det finns överlevande, och sen ska det hända just dig. Oddsen inbjuder inte direkt till ett vad...

Men om man ser det som en 'buschcraft-grej' så handlar det ju om helt andra aspekter. Lite 'Rasmus på luffen' i vildmarken.


peter
 
Ja som en bushcraft-grej är det ju inget konstigt. Men där har man ju helt andra förutsättningar när det gäller tid och utrustning.
 
Jag skulle nog satsa på kylning. Ta med en vattentät påse och sänk köttet i ett vattendrag eller annars gräv en kylgrop. Funkar ju bra när man har ett "basläger" och under ganska begränsad tid. Annars röstar jag på torkning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
realout 7 dygn utan mat Överlevnad 53
Cremytos 100 timmar utan medhavd mat Överlevnad 56
J-man Värma mat i bilen Överlevnad 13
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52
Kristian24 Mat? Överlevnad 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.