Torkad vs Rökt Mat

håller inte riktigt med
om det skulle vara så att man inte lyckats hitta till sivilisationen effter ett bra tag, man har gått vilse och försökt tagit sig till sivilisationen men inte lyckats och istället bestämt sig för att stanna så sivilisationen kan hitta en istället, och man vet hur man införskaffar sig föda men det har varit svårt att lyckats hitta föda men rätt som det är så har man haft turen med sig och fått ett bra byte som man vill förvara och leva på

. , ;

!
 
Rökning och torkning är ju konserveringsmetoder.

Torkat kött blir inte dåligt tack vare att det har låg fukthalt. Varför ska man då röka det OCKSÅ?

Rökt kött har sämre hållbarhet än torkat kött. Torkat kött håller i princip hur länge som helst (tills fettet i köttet härsknat).

Saltning brukar ses som en slags torkning (saltet drar ut vatten ur köttet) eller i alla fall ett försteg till torkning.

av svaret jag fick av dig så blir det isåfall att torka köttet = bäst hållbarhet, rökning blir det inte efftersom man ej kan förvara köttet lika länge, och saltning blir det absolut inte efftersom det kan vara rätt svårt när man väl är ute i skogen att få tillgång till salt.
tack så mycket för svaret faktiskt det bästa svaret hittills känner jag, fick som en bra överblick över det hela

mvh / g

någon som vet föresten i vad man kan förvara maten i när man gjort klar köttet, näver askar? sedan nerpackade i en grop man stensatt och satt ett lock på?
 
Senast ändrad:
Problemet är ju att hinna torka köttet innan flugorna lägger ägg i det. Ska man torka kött måste det göras flugfritt. Så det gäller att ha myggnät eller nåt.

Därför kan det kanske vara vettigt att röka först så man får en yta som flugorna inte gillar, och SEN torkar man. Men att röka efter torkningen är tämligen meningslöst.
 
Problemet är ju att hinna torka köttet innan flugorna lägger ägg i det. Ska man torka kött måste det göras flugfritt. Så det gäller att ha myggnät eller nåt.

Därför kan det kanske vara vettigt att röka först så man får en yta som flugorna inte gillar, och SEN torkar man. Men att röka efter torkningen är tämligen meningslöst.

om jag skulle hamna i en överlevnads situation och behöva torka maten så hadde jag tänkt torka köttet inne i en teepee/kåta vid en eld där inne, men det du sa om att röka köttet så att köttet får som en hinna som flugorna inte gillar det visste inte jag om, får tacka så mycket för tipset! :)

mvh / g
 
om jag skulle hamna i en överlevnads situation och behöva torka maten så hadde jag tänkt torka köttet inne i en teepee/kåta vid en eld där inne, men det du sa om att röka köttet så att köttet får som en hinna som flugorna inte gillar det visste inte jag om, får tacka så mycket för tipset! :)

mvh / g

Ja just, det, det är ju bara att stoppa en kåta i överlevnadsasken så är ju problemet löst;-)
Fast sen skall man få kött - stoppar ner med geväret i asken (den börjar bli stor nu).
 
Ja just, det, det är ju bara att stoppa en kåta i överlevnadsasken så är ju problemet löst;-)
Fast sen skall man få kött - stoppar ner med geväret i asken (den börjar bli stor nu).


hehe asg
så här gör man en kåta: bygger up men tall träd och stora näver bitar som man stoppar väggen med sen kött fixar man med snaror eller "4 figure trap" med mera, som är olagligt ja om man inte sitter i nöden vips så hamnar du på 0 grejer att ta med helt plötsligt till just dom ändamålen

mvh / g
 
så här gör man en kåta: bygger up men tall träd och stora näver bitar som man stoppar väggen med sen kött fixar man med snaror eller "4 figure trap" med mera, som är olagligt ja om man inte sitter i nöden vips så hamnar du på 0 grejer att ta med helt plötsligt till just dom ändamålen

Näverbitar? Herregud, du lär behöva avverka en hel björkskog för att få näver till en kåta. Och vad ska du fälla träden med och tillverka snarorna av om du har 0 grejer att ha med? Du kommer ju dessutom behöva skära köttet i tunna skivor för att torka det.

Sånt där gör bara folk som är mer eller mindre bofasta och har tid att ägna mycket tid åt det. På den tid det tar dig att bygga den där kåtan lär du hinna gå till civilisationen.
 
Om man skivar köttet fast inte helt igenom köttbiten, vänder på köttbiten och skivar igen men inte helt igenom och håller på så tills köttbiten är slut får man ett "dragspel" av tunna skivor.

Detta tunna "dragspelsköttstycket" går då snabbt att torka. Vill man sätt till lite extra smak kan man även röka köttet genom att elda enris under torkställningen.

Ju tunnare man lyckas skära desto snabbare torkar köttet vilket kan vara bra ur insektssynpunkt.
Det är inte kul med flugor som invaderar köttet vilket kan hända under sommaren om man ska torka tjockare bitar som tar längre tid.

Bra peter !
Det där , dragspelsskivning, hade jag inte hört förut, kanon !:)
 
hehe asg
så här gör man en kåta: bygger up men tall träd och stora näver bitar som man stoppar väggen med sen kött fixar man med snaror eller "4 figure trap" med mera, som är olagligt ja om man inte sitter i nöden vips så hamnar du på 0 grejer att ta med helt plötsligt till just dom ändamålen

mvh / g

Visst att man ska vara optimistisk men det får inte gå till överdrift!!! Att lära sig tillverka fällor är inget svårt men att placera ut fällor kräver att man känner till djuren och deras beteende och det är inget man lär sig i en handvändning, det tar lång tid. Att täcka en kåta med näver här i Sverige kommer att tära hårt på tålamodet, milt sagt! Har du tagit näver från björk någon gång? Ar det på våren kan man täcka med tallbark men då får man hitta vindfällen eller fälla trädet. Då kan man få loss stora sjok och täcka med. Fast det är långt ifrån lika hållbart som näver.

/mattias
 
Näverbitar? Herregud, du lär behöva avverka en hel björkskog för att få näver till en kåta. Och vad ska du fälla träden med och tillverka snarorna av om du har 0 grejer att ha med? Du kommer ju dessutom behöva skära köttet i tunna skivor för att torka det.

Sånt där gör bara folk som är mer eller mindre bofasta och har tid att ägna mycket tid åt det. På den tid det tar dig att bygga den där kåtan lär du hinna gå till civilisationen.

*Näverbitar? Herregud, du lär behöva avverka en hel björkskog för att få näver till en kåta:
nej behövs inte mycket näver.

*Och vad ska du fälla träden med:
Björkträden behövs ej fällas för att ta av nävern, näver från döda björkar går rätt lätt att ta lös, går att ta lös näver från levande björkar också men det är svårare.
tallträden behövs fällas men dom är typ lika grova som en arm så de kan nästan brytas av,
filinta verktyg kan man använda om man vill istället för kniv/yxa men tar längre tid.

*Tillverka snarorna av om du har 0 grejer att ha med?:
Linan/repet går att tillvärka på olika sätt och vissa tillvärknings sätt är bättre/sämmre än andra, några sätt är tex av näslor,rötter,innerbark kokat i aska,men inge redskap... man kan göra en bowl att koka i.

*Du kommer ju dessutom behöva skära köttet i tunna skivor för att torka det:
återigen filinta verktyg om man inte har kniv/yxa, troligtvis har man antignen kniv/yxa om man är till skogs.

*Sånt där gör bara folk som är mer eller mindre bofasta och har tid att ägna mycket tid åt det:
sant, men om man försökt tagit sig till civilisationen länge och bestämmt sig att stanna i stället för man inte hittat till civilisationen och istället bestämt sig för att civilisationen hittar en istället så kanske man har tid. och jag vet det finns andra sorters kojor att bygga istället för teepee/kåtor.

mvh / g
 
Visst att man ska vara optimistisk men det får inte gå till överdrift!!! Att lära sig tillverka fällor är inget svårt men att placera ut fällor kräver att man känner till djuren och deras beteende och det är inget man lär sig i en handvändning, det tar lång tid. Att täcka en kåta med näver här i Sverige kommer att tära hårt på tålamodet, milt sagt! Har du tagit näver från björk någon gång? Ar det på våren kan man täcka med tallbark men då får man hitta vindfällen eller fälla trädet. Då kan man få loss stora sjok och täcka med. Fast det är långt ifrån lika hållbart som näver.

/mattias


*Att lära sig tillverka fällor är inget svårt:
håller med

*att placera ut fällor kräver att man känner till djuren och deras beteende och det är inget man lär sig i en handvändning, det tar lång tid:
that i know

*Att täcka en kåta med näver här i Sverige kommer att tära hårt på tålamodet, milt sagt! Har du tagit näver från björk någon gång?:
har tagit näver från björkar många gånger

*Är det på våren kan man täcka med tallbark men då får man hitta vindfällen eller fälla trädet. Då kan man få loss stora sjok och täcka med. Fast det är långt ifrån lika hållbart som näver:
håller mig till näver, sorry om jag svarar med korta svar men hinner inte skriva mer just nu.

mvh / g
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
wolfheat 1kg mat för överlevnad? Överlevnad 41
realout 7 dygn utan mat Överlevnad 53
Cremytos 100 timmar utan medhavd mat Överlevnad 56
J-man Värma mat i bilen Överlevnad 13
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52
Kristian24 Mat? Överlevnad 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.