Klarar jag Kilimanjaro?

Man är

tyvärr rätt begränsad på Kilimanjaro av logimöjligheterna. Detaljer kan jag inte. Bättre att acklimatisera på annat berg.

Thure
 
Japp, ska def tänka främst på acklimatisering då, har ingen brådska mot toppen. Drömmer mest om själva vandringen, men såklart vore toppen ett plus. Har också tankar på att kombinera med safari. Jag är 31 år och springer milen på 48min (förhoppningsvis 46 i år!) Hur många dagar bör man räkna med om man nu skulle ta den längre rutten Machame som Utter föreslog?
Problemet är som tidigare sagts i tråden att det är helt ointressant hur vältränad du är, höjdsjukan slår till mot "fel" personer. Nu har jag bara varit uppe på 5500 meter en gång och då var det precis som hhhh skrivar. Den som var multisportare och hade bäst kondition mådde sämst och de som var 55+ och inte tränade mådde bäst. Lät intressant den där teorin om att ämnesomsättningen skulle påverka risken för ödem.
All höjd över 3500 meter kan vara direkt farlig och leder i vissa fall till döden, låt dig inte skrämmas men ta det lungt..
 
Japp, ska def tänka främst på acklimatisering då, har ingen brådska mot toppen. Drömmer mest om själva vandringen, men såklart vore toppen ett plus. Har också tankar på att kombinera med safari. Jag är 31 år och springer milen på 48min (förhoppningsvis 46 i år!) Hur många dagar bör man räkna med om man nu skulle ta den längre rutten Machame som Utter föreslog?

Vill minnas att det är 5-6 dagar upp och 2 ner om du tar Machame. Naturskön och trevlig led för övrigt. Kolla med arrangören om du kan köpa till extra dagar. Eller om du gör som några föreslagit redan: bestig ett annat lite lägre berg innan. Då behöver du inte någon extra dag.
 
Okej, det får bli Machame då, om den dessutom är känd för vacker natur!
Vilken var teorin om ämnesomsättningen kopplad till höjdsjuka?
 
Konditionen är inte helt ointressant. Dock blir du inte bättre acklimatiserad vid bättre kondition. Du kommer dock ha andra fördelar. Men 49 minuter på milen duger gott. Vana att fjällvandra är också bra så inte benmusklerna tar slut.
 
Vandringen upp till kratern är lång och svagt uppåtsluttande. Fast det värkar lätt är det viktigt att taga det lugnt. Vi blev passerade av en tysk med hög fart, vi hittade honom senare. Han kom inte längre. Före toppbestigningen finns massor av stugor där man kan övernatta. Har du inte bokat finns en vind där du kan sova. Fanns ingen värme i stugorna vid vårt besök och det blir ordentligt med minusgrader på natten.
Dom flesta stannar där en natt och fortsätter inte. Dom kan då i alla fall säga att dom varit på Kilimanjaro, brukar finnas massor med folk där. Övernatta gärna där en natt och tänker du fortsätta bör du göra det tidigt på morgonen men absolut inte ENSAM. Nu blir det att klättra upp till kratern och till Gilmans Point och här skall du verkligen taga det lugnt. När du kommit upp på kratern kan du på glaciären gå runt till högsta punkten Uhuru Peak. Inte så många som kommer dit. Kom ihåg att inte stanna för länge där uppe även om utsikten är underbar. Solen är extrem stark så se till att du har solglasögon.
Lycka till önskar Koivu
 
Jag var pa Kili 2002. Tips. Ta Machame rutten, langre, dvs storre chans til acklimatisering. Oftast ar de organiserade turerna pa 5 dgr, vilket anda ar lite kort, skulle ta ngra dagar till acklimatisering innan ocksa. Ffa om du kommer fran 0 meter over havet:)
Oftast gar man till 3100 m forsta dagen, sen narmare 4000 andra dagen vilket ar valdigt hogt om man ar helt oacklimatiserad (syrenivan pa 4000m ar 60% av den vid havsytan bara)
Guiderna har oftast 0 koll jfr med tex i Alperna,'pole pole', dvs langsamt ar ungefar vad de kan saga ar min erfarenhet. (nu kanske jag hade otur iofs...)
Sa det galler definitivt att ha koll pa laget sjalv och att vanda om man inte mar bra. En annan skillnad mot tex Alperna ar att det definitivt inte bara ar att ringa efter en helikopter om man skadar sej! Det finns iofs en mobilmast men ingen fjallraddning precis.
Jag har tagit Diamox nar jag var i Bolivia bla men egentligen sa tycker jag inte att man ska laborera med sadant om man inte ar medicinskt kunnig eller valdigt erfaren; och Diamox kan inte ersatta bra acklimatisering!!
Det finns ngn teori om att valtranade personer ar MER benagna att bli hojdsjuka; troligen delvis pga att de pga sin bra kondition orkar ga for snabbt uppfor. Kan vara bra att tanka pa om man ar i bra form..
For ovrigt ar Kili supervackert och en fantastiskt bra tur om man vill bestiga berg utan att vara en teknisk klattrare. Men ha respekt for hojden, och forsok inte komma upp pa toppen till varje pris utan forbered dej mentalt pa att det kanske INTE kommer att ga. 5800 m ar ratt hogt for att vara ens forsta berg :)
LYCKA TILL!
 
Man vet aldrig hur kroppen reagerar

Hej,

Jag har varit uppe på toppen, och ingen känsla slår det! All förberedelse man kan göra är värt mödan. Men jag ändå säga av egen erfarenhet; att det är omöjligt att veta hur kroppen reagerar på den höga höjden, det kan därför vara bra att testa på att vistas på höjder äver 3900 meter innan man ger sig på Killi. Mount Meru ligger i närheten.

Jag vandrade upp på toppen, har ganska god kondition (springer milen på runt 55 minuter), men fick klara symptom på höjdsjuka. Det som jag var minst förberedd på var problem men andningen när jag sov, vilket gjorde att jag blev rädd för att somna...och därmed ganska mentalt trött mot slutet av vandringen. Symptomen kom för mig vid ett läger som låg på 3900 meter, och vandringens tredje natt.

Tror att jag klarat det bättre om jag kunnat förbereda mig mentalt på detta faktum, och läst ,mer om olika symptom som kan uppkomma.

Mvh
Tobias
 
vätska

Hej!
Ser inte någon i tråden som påtalar att vätska är viktigt. Kropen kräver vätska , inte bara för att du svettas och andas ut fuktig luft, utan även för att skapa extra blodkroppar (Thure eller andra medicinare får fylla på med detajer). Så drick, drick och drick och då inte drivande saker som kaffe och the utan plusvätska som vatten.

Mitt tips baserat på några enstaka turer på hög höjd är att gå upp högre än du sover. Slå läger och ta sedan en promenad några hundra höjdmeter till så du inte sover på din "maxhöjd för dagen". Jag har inga vetenskaplig belägg för att det funkar men det har rekommendatsmej och det har funkat bra för mig på Elbrus och Killi.

Lyssna på kroppen och gå ner om du mår dåligt!

Lycka till!

/Patrik, som tog "bajksidesrutten upp och coca-cola-rutten ner" på Killi
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.