Aktivitet för bushliv såhär års?

Hej.
Är helt ny på forumet och själva uteliv/överlevnad grejen.
Var ute i skogen i Halland i helgen för att njuta och avsluta med övernattning och testa på utelivet. Men blev uttråkad och gick hem innan natten. (inte lärt mig hantera ensamheten eller lugnet?)

Jag stack ut kl 08.00 på morgonen. Det småregnade men jag ville ut. Fixade vindskydd med regnkappan för fanns inget granris och lyckades få upp en eld med grankvistaroch ett träd som stod mellan grannarna som var torrt som jag högg ner ( vet inte om man får det, men enda virke som var torrt efter att jag letat i 2 timmar). Det blev mörkt vid 16.00 och därefter visste jag inte vad jag skulle göra. Är van att lägga mig vid 23.00, så 7 timmar och bara ligga innan jag ens kunde börja fundera på att sova kändes alldeles för länge, och bestämde mig för att dra hem istället.

Min fråga är då, vad kan man göra såhär års när det blir mörkt så tidigt och ljust så sent, vad kan man sysselsätta sig med? Kunde inte fiska då sjön var frusen och jaga har jag inte lärt mig än.
 
Elda eller sova är väl det enda tidsfördrivet under mörka kvällar.

Jag var ute före jul dvs när dagarna är som kortast och klockan fem var det omöjligt att göra annat än sitta vid elden. Det blev mycket eldande och sovande, först klockan sju på morgonen var det såpass ljust att man hjälpligt kunde se.

Det är en jobbig tid, rent mentalt, att vara ute när nätterna är så långa men att sänka tempot och sova mycket är aldrig fel. Ibland är det skönt med att bara göra ingenting.
 
Det händer mig ibland när jag gör kortare dagsetapper och jag förstår ditt problem.

Min första åtgärd är att få ner död-tiden så mycket som möjligt. Om jag tex går en kort sträcka eller startar tidigt så tar jag det lugnt. Min midagspaus brukar bli på runt 2 timmar, och jag gör gärna avstickare längs vägen när det dyker upp något intressant mål avsides. På så sätt brukar jag kunna skjuta upp famkomsten till lägerplatsen ganska mycket.
Genom att vandra på sommaren får man långa dagar och behöver inte komma till lägret förän ganska sent.

Men hur det än är så kommer man inte undan situationen. Vad jag brukar göra då är att fördriva tiden. Lägersyslor av diverse slag. Då jag ofta vandrar längs leder och går där andra vandrat förut finns det alltid sopor runt hörnet. Så jag brukar göra upp en eld och elda skräp. Då ser det dessutom bättre ut efteråt. Eller kan man experimentera med olika tekniker för eldning. Senast slog jag läger under en sorts tallar med kottar stora som tennisbollar. De var roliga att elda med. Som sagt, eldandet är en stor syssla.

En annan lägersyssla är vatten. Om du har dåligt vatten som du måste rena på något sätt eller andra vatenproblem kan det ta en del tid att ordna med. Att sköta sin personliga hygien, eller pula med lägerplatsen kan ta ytterligare tid. Och så kan man ta med sig en bok, eller skriva i sin vandringsdagbok.

Men det viktigaste av allt är ändå att vänja sig. Att vara i naturen är att följa naturens egen rytm. Du kan inte bryta upp tiden i bitar som vi gör hemma. Se på TV lite, skriva inlägg på utsidan lite, ta en dush, gå och handla. Du är liksom där hela tiden, och det måste du "bli ett med". Det tar ett par försök. Jag har också legat i en sovsäck och stirrat i taket och väntat på att John Blund ska komma på besök snart så att man får ge sig ut och vandra igen.
 
Glögg eller single malt och en stor kanna kaffe och en bok med vildmarkskoppling och hålla elden igång. Den mörka årstiden är hur skön som helst därute och man kan inte gör annat än koppla av och njuta.
 
Annars kan man ju alltid tälja sig en sked eller smörkniv eller vad som helst i skenet från elden. Äta lite, koka te och bara ta det lugnt och lyssna på tystnaden.

/mattias
 
tackar för alla goda råd. Det låter bra, börja sent, sen bara ta det lugnt, filosofera, skriva, tälja, kanske går bottenmeta med bjälra om man är nära sjön. Funderade på fackla. Går det göra någon bra fackla som inte är alltför brandfarlig och som håller länge, så kanske man kan ta sig en promenad då och då om man tröttnar på att ligga?
 
Går det göra någon bra fackla som inte är alltför brandfarlig och som håller länge, så kanske man kan ta sig en promenad då och då om man tröttnar på att ligga?

Nu är det dags att rekomendera en bok: "Bushcraft" av Mors Koshanski. Fick den rekomenderad här på Utsidan, köpte på bokus.com om jag minns rätt. Blev inte besviken. Där kan du lära dig hur du gör en fackla av gran som brinner i en timme. (Används ej då det råder brandrisk, snö eller regnvått underlag ska det va). Där finns även en massa annat vildmarkspyssel. Göra rep, skor, klyva en trädstam och allt annat man kan tänka sig. Väl värd pengarna.
 
Jag brukar sätta mig och tälja nåt kul, en sked/gaffel eller kanske nån liten pryl till nyckelknippan. Sällan man får tid över att sätta sig bara, det skall byggas upp ett stabilt och bra vindskydd, samlas ved så man klarar natten osv. Bästa är ju om man har nåt slags sällskap med sig men det är sällan man får med sig nån polare eller flickvän. Dom ser inte tjusningen i att övernatta på enkla villkor i ett vinterlandskap.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Camping såhär års? Överlevnad 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.