Camping såhär års?

Hej.
Är helt ny på forumet och själva uteliv/överlevnad grejen.
Var ute i skogen i Halland i helgen för att njuta och avsluta med övernattning och testa på utelivet. Men blev uttråkad och gick hem innan natten. (inte lärt mig hantera ensamheten eller lugnet?)

Jag stack ut kl 08.00 på morgonen. Det småregnade men jag ville ut. Fixade vindskydd med regnkappan för fanns inget granris och lyckades få upp en eld med grankvistaroch ett träd som stod mellan grannarna som var torrt som jag högg ner ( vet inte om man får det, men enda virke som var torrt efter att jag letat i 2 timmar). Det blev mörkt vid 16.00 och därefter visste jag inte vad jag skulle göra. Är van att lägga mig vid 23.00, så 7 timmar och bara ligga innan jag ens kunde börja fundera på att sova kändes alldeles för länge, och bestämde mig för att dra hem istället.

Min fråga är då, vad kan man göra såhär års när det blir mörkt så tidigt och ljust så sent, vad kan man sysselsätta sig med? Kunde inte fiska då sjön var frusen och jaga har jag inte lärt mig än.
 
Äta

läsa en bok. Lyssna på radio eller ugglor. Ta en promenad eller kanske ännu hellre en skridskotur. En kamrat att lösa världsproblemen med och uppleva det hela tillsammans är annars kanske det bästa.

Thure
 
Sen brukar det inte vara några problem att somna tidigt när det är mörkt och man är ute.
Att sova länge brukar också gå lätt.

/OJ
 
Skall det vara en ren övenlevnadsprövning så är det lite segare då man inte har så god tillgång på mat.

Men annars så är mitt tips att ta med lite gott kött och rikligt med kaffe.
Munspelet brukar även hänga med mig ut.
 
Att just få ge sig ut och kunna välja, att göra absolut ingenting om man vill, det är det som är hela grejen... Det är helt olikt den vanliga vardagen, som alltid bara är en massa måsten. Men visst kan det bli lite långtråkigt om man är helt ensam... Efter att ha varit ute en helg är det faktiskt riktigt skönt att få komma hem igen. Men det går inte många dagar innan man längtar ut i skogen igen och börjar planera för nästa tur...
Men för att få så lite "dödtid" som möjligt så brukar jag vandra tills det mörknar, sen skall det fixas läger och ved och man ska äta m.m. Då är det inte svårt att somna när man suttit vid elden en stund.
Så mitt tips är: Slappna av och njut av tystnaden och stillheten... När man har lärt sig det så blir man beroende av friluftsliv.
 
December/januari är rätt tråkiga månader att vara ute i skogen i men ack så sköna. Jag hade 4 nätter utomhus i december och sov inte mindre än 14 timmar någon av dem... och det var så jäkla gött.

Kanske beror på att jag ofta inte sover mer än 4 timmar per natt vanligtvis iofs ;)
 
Ta med vodka så blir det mycket roligare.




Hej.
Är helt ny på forumet och själva uteliv/överlevnad grejen.
Var ute i skogen i Halland i helgen för att njuta och avsluta med övernattning och testa på utelivet. Men blev uttråkad och gick hem innan natten. (inte lärt mig hantera ensamheten eller lugnet?)

Jag stack ut kl 08.00 på morgonen. Det småregnade men jag ville ut. Fixade vindskydd med regnkappan för fanns inget granris och lyckades få upp en eld med grankvistaroch ett träd som stod mellan grannarna som var torrt som jag högg ner ( vet inte om man får det, men enda virke som var torrt efter att jag letat i 2 timmar). Det blev mörkt vid 16.00 och därefter visste jag inte vad jag skulle göra. Är van att lägga mig vid 23.00, så 7 timmar och bara ligga innan jag ens kunde börja fundera på att sova kändes alldeles för länge, och bestämde mig för att dra hem istället.

Min fråga är då, vad kan man göra såhär års när det blir mörkt så tidigt och ljust så sent, vad kan man sysselsätta sig med? Kunde inte fiska då sjön var frusen och jaga har jag inte lärt mig än.
 
När jag sover ute under den mörka tiden brukar jag äta, äta lite mer och sedan sova. Tycker att det är en förnämlig lyx att med gott samvete sova i 12 timmar och vakna utvilad. Brukar inte ha några problem att somna in innan 21.00 men det hjälper förstås om man gått lite innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
froxan first time camping! Överlevnad 18
mrbambocha Aktivitet för bushliv såhär års? Överlevnad 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.