Äta kol från brasa vid diare.

Kol har ju en viis fungerande effekt, därom finns det väl inget tvivel längre. Man skall väl dock inte käka grillkol eller ännu värre grillbriketter då dessa produkter har en tendens att innehålla virke från tex järnvägssyllar och annat lurt. Antar att bestämmleserna runt det hela skärpts med åren, men det känns som om det står kol på menyn så bör man käka det från egen brasa som brunnit med ved man har koll på. Men i en överlevnadssituation så är det väl mest troligt att det är så=självreglerande:)

Och vi som testat både camfylobakter salmonella och amöbor mm vet att det inte är helt fel med en pencillinkur och tradionell immodium/loperamid heller.....:)
 
Rejäl "magborstare"

När jag en gång jobbade i afrikanska staten Sudan, fick jag rådet av övervintrande gamla kolonialbritter att alltid börja dagen med en rejäl "magborstare" i form av starksprit plus en kraftig kryddblandning. Apotekets dåvarande "gallstenskryddor" + en rejäl hutt konjak ordinerades i samma anda av en svensk läkare som lämplig morgonkur.
Magsjuk blir man i Afrika och gallstenskryddekuren kom till användning. Möjligen har den viss förebyggande effekt, då de starka kryddorna stimulerar produktionen av magsaft, så att magen är kampberedd mot nyförvärvade basilusker . Mot redan utvecklad magsjuka föreföll mirakelkuren tämligen verkningslös (om än nog så trevlig).
Detta forums medicinska expertis har måhända ytterligare någon kommentar till dessa kolonialmedicinska hälsoråd?
 
Träkol

bör enligt de råd jag fått till livs malas och drickas ner, upprepade behandlingar. Har sett att det fungerat vid akut blyförgiftning, via bärkok, som resulterade i flera dygn med kraftig vätskeförlust.
Mot Motezumas hämnd verkar lite, men kokt mat och barnmat med extra bakterieflora till dämpar, kör man alla 4 månaderna utan sprit och stekmat kan man bli frisk igen.....
 
Om jag minns rätt så är det den delen av kolen som är så bränd att den är vitaktig som ska ätas vid diarré. Rätta mig om jag har fel.

Mvh /Joel
 
Hörru trooper, testa en hälften-hälften av fernet-branca och branca-menta, om möjligt något bättre. Speciellt gott till rökt ål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lapplisa Äta av naturens skafferi !!! Överlevnad 10
moore Äta fisk vid en nucleär förorening Överlevnad 0
MTB Äta lavar Överlevnad 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.