Ja du slo...förlåt Gabriel, nu har du tagit den här tråden till nya höjder...

Nu har du haft tid att träna vad är längsta tiden du har varit ute?

jag är bara ut och provar lite överlevnads tekniker då och då så det har inte blivigt ännu att överleva ute i skogen men har planerat att börja övernatta själv i skogen nu i sommar, har jobbat nu i 8 månader och inte haft så mycket pengar över till utrustningen, har först nu råd med min utrustning jag tänkt använda

längsta tiden jag varit ute 9 timmar
/G
 
Ett naturligt tvålsubstitut är hästkastanj. Exakt hur man tillverkar tvål från den nöte vet jag dock ej, får googla lite. Emelertid är det ett importaret trädslag som finns nära civilistionen så det är kanske inte aktuellt.
 
längsta tiden jag varit ute 9 timmar
/G

Tält Monodome 2 - 99 kronor Överskottsbolaget
Ryggsäck Hiker 50 - 128 kronor Överskottsbolaget
Liggunderlag 180x52 cm - 39 kronor Överskottsbolaget
Tarp 1.85 x 2.85 m - 35 kronor Biltema

Om du inte har en sovsäck sedan tidigare så finns de alltid någon modell för runt 200 spänn på random sportbutik. Köpte min nuvarande på Femmans Sport i Göteborg för 199 men även sett liknande på Coop, Stadium och Intersport.

Släng ner lite mat som inte kräver någon värmning (jordnötter alltid en klassiker, mixad havegryn med hela russin i funkar fint att dricka utspätt med vatten på morgonen, paket korv funkar fint kallt första dagen) och en varm tröja av valfri modell i ryggsäcken.

Med sådan utstyrsel har jag varit ute i 2-4 dagar mellan maj och oktober. Pengar är ingen ursäkt för att sitta hemma :)
 
Vet du vad Gabriel. Jag tycker du ska ta ner din mål lite. Med den erfarenheten du har kommer du inte klar dig länge i skogen utan nåt.
Hade jag varit du skulle jag försöka hitta ett torp utan el och rinnande vatten någonstans långtutiingenstans eller långtbortomstan. Och försöka klara dig så länge du orkar på det som naturen ger dig.
Så har du i varje fall ett skydd mot väder och vind. Jag har lite, bara lite svårt att ta dig på allvar.
Eller börja med helt vanlig camping med stormkök och medhavd mat samt tält. Tält och vandra någon vecka eller så.

Jag vandrade två veckor ensam en gång. Ruskigt skönt men rent socialt var det en katastrof...
det vart var tydligast när jag väl träffade människor igen, de var tvungna att slå mig för att få tyst på mig.
 
Tält Monodome 2 - 99 kronor Överskottsbolaget
Ryggsäck Hiker 50 - 128 kronor Överskottsbolaget
Liggunderlag 180x52 cm - 39 kronor Överskottsbolaget
Tarp 1.85 x 2.85 m - 35 kronor Biltema

Om du inte har en sovsäck sedan tidigare så finns de alltid någon modell för runt 200 spänn på random sportbutik. Köpte min nuvarande på Femmans Sport i Göteborg för 199 men även sett liknande på Coop, Stadium och Intersport.

Släng ner lite mat som inte kräver någon värmning (jordnötter alltid en klassiker, mixad havegryn med hela russin i funkar fint att dricka utspätt med vatten på morgonen, paket korv funkar fint kallt första dagen) och en varm tröja av valfri modell i ryggsäcken.

Med sådan utstyrsel har jag varit ute i 2-4 dagar mellan maj och oktober. Pengar är ingen ursäkt för att sitta hemma :)

tack för tipset men tänker hålla mig till de grejer jag tänkt köpa, tycker det är lite onödigt med vissa saker typ som tarp,liggunderlag,tält
 
Vet du vad Gabriel. Jag tycker du ska ta ner din mål lite. Med den erfarenheten du har kommer du inte klar dig länge i skogen utan nåt.
Hade jag varit du skulle jag försöka hitta ett torp utan el och rinnande vatten någonstans långtutiingenstans eller långtbortomstan. Och försöka klara dig så länge du orkar på det som naturen ger dig.
Så har du i varje fall ett skydd mot väder och vind. Jag har lite, bara lite svårt att ta dig på allvar.
Eller börja med helt vanlig camping med stormkök och medhavd mat samt tält. Tält och vandra någon vecka eller så.

Jag vandrade två veckor ensam en gång. Ruskigt skönt men rent socialt var det en katastrof...
det vart var tydligast när jag väl träffade människor igen, de var tvungna att slå mig för att få tyst på mig.

jag har rätt ok överlevnadskunskaper, du vet inte hur just jag är.
bor ute på landet så jag är ingen stadsmänniska precis men har ju el & vatten osv men jag vill inte bo i ett torp det förstör rätt mycket av känslan jag är ute effter.
att klara sig på det naturen ger mig... kan rigga up olika fällor men jag vet,är inte tillåtet...fiska, rena vatten ,göra up eld med bowdrill och laga till maten osv, bygga läger på olika sätt beroende på vad jag behöver just då, det är endel av vad jag vet hur man gör.

btw kom just på att jag faktiskt varit ute 1 vecka och sovit i tält ute i skogen fast dock var jag inte själv
 
de var tvungna att slå mig för att få tyst på mig.

Den tanken har fallit mig in oxå ;-)
.
.
Ta inte illa upp, men det var öppet mål.

Till Gabriel vill jag bara säga en sak, gå med i en friluftsorganisation av något slag och lär dig lite om normalt uteliv, det kommer man långt med, utan andra chips än Pringles.
 
Den tanken har fallit mig in oxå ;-)
.
.
Ta inte illa upp, men det var öppet mål.

Till Gabriel vill jag bara säga en sak, gå med i en friluftsorganisation av något slag och lär dig lite om normalt uteliv, det kommer man långt med, utan andra chips än Pringles.

ja lite sugen på att gå kurser det har jag varit men jag har lärt mig mycket på engen hand så det är typ inget nytt snart jag lär mig om jag skulle vilja hoppa på vissa kurser, tycker om att lär mig saker å ting på mitt vis, men om jag hittar nån kurs de lär ut nåt jag inte redan vet så kanske det blir att hoppa på just den kursen
 
Den tanken har fallit mig in oxå ;-)
.
.
Ta inte illa upp, men det var öppet mål.

Skjuter man inte när det är öppet mål är man dum. Spelar ingen roll om man älskar eller hatar den som lämnat målet.

Ok. Det är ju en viss skillnad med teori och praktik. Men ditt mål är ett är i naturen med ett rörligt läger. Och jag har uppfattat att du ska börja med att "öva" nu genom att bo ute vår sommar och höst. Rätt?

Du har läst och kollat tv, på bla Bear gryllis. Du har som längst övat överlevnad 9 timmar och btw tältat en vecka. För mig rimmar det illa. Det är bra att du samlar fakta om hur man skaffar mat, vatten m.m. jo och hur man torkar sig i röven...
Som min gamla morfar brukar säga det löser sig när det trycker på... nöden har ingen lag osv.

Hur som helst att vara där ute är inte så jävla lätt ock kul efter ett par veckar som du tycks tro.

Har du gjort lumpen?? Börja med att ta´t lungt, ut och njut sen kan du börja tugga taggtråd.

Sen när det gäller han gryllis han är säkert jätte duktig men det du ser på tv är bara på låtsat jag hoppas du förstår det. Annars kan du kolla på föjlande:

En vanlig dag

Fake

Fast lite humor har han
 
Skjuter man inte när det är öppet mål är man dum. Spelar ingen roll om man älskar eller hatar den som lämnat målet.

Ok. Det är ju en viss skillnad med teori och praktik. Men ditt mål är ett är i naturen med ett rörligt läger. Och jag har uppfattat att du ska börja med att "öva" nu genom att bo ute vår sommar och höst. Rätt?

Du har läst och kollat tv, på bla Bear gryllis. Du har som längst övat överlevnad 9 timmar och btw tältat en vecka. För mig rimmar det illa. Det är bra att du samlar fakta om hur man skaffar mat, vatten m.m. jo och hur man torkar sig i röven...
Som min gamla morfar brukar säga det löser sig när det trycker på... nöden har ingen lag osv.

Hur som helst att vara där ute är inte så jävla lätt ock kul efter ett par veckar som du tycks tro.

Har du gjort lumpen?? Börja med att ta´t lungt, ut och njut sen kan du börja tugga taggtråd.

Sen när det gäller han gryllis han är säkert jätte duktig men det du ser på tv är bara på låtsat jag hoppas du förstår det. Annars kan du kolla på föjlande:


En vanlig dag

Fake

Fast lite humor har han

att det är en viss skillnad med teori och praktik det vet jag därför jag gör bådeoch

Men ditt mål är ett är i naturen med ett rörligt läger: stämmer

börja med att "öva" nu genom att bo ute vår sommar och höst. Rätt? nästan, har redan övat några timmar då och då men det jag menade var att jag skall vara ute längre än några timmar, övernatta istället och öva nya tekniker samt de jag kan så att jag till nästa gång kan övernatta mer nätter

Du har som längst övat överlevnad 9 timmar : 9 timmar i strek just en speciell dag ja annars är det att jag är ut någon timme ibland och övar

Du har läst och kollat tv, på bla Bear gryllis: det stämmer och mycke mer serier har jag sett samt filmer

Har du gjort lumpen: nej det har jag inte gjort de lär ut mycke annat som jag inte har någon lust med att lära mig, bättre att gå en annan överlevnads kurs istället

hadde sen tidigare redan sett filmklippen du länkade till

/G
 
Lika bra

att lära sig leva i skogen så man klarar sig robotar tar över världen. Det har jag sett ska hända i filmer och serier. I en film så visar de hur man överlever om det kommer rovdjur till jorden. Arnold var det som spelade överlevare i den filmen.

Var kan man få tag på ett sånt där chip, jag skulle vilja ha högre lön!

Ursäkta, men jag har tråkigt (läser uppsats om event marketing)
// Mattias
 
börja med att "öva" nu genom att bo ute vår sommar och höst. Rätt? nästan, har redan övat några timmar då och då men det jag menade var att jag skall vara ute längre än några timmar, övernatta istället och öva nya tekniker samt de jag kan så att jag till nästa gång kan övernatta mer nätter

Det du missar är den psykiska aspekten av att veta att man "snart kommer vara hemma".

Jag ser det klart och tydligt på våra patrullscouter (12-14 år). Att vara ute en dag är inga som helst problem för dem, ett dygn funkar det också. När det börjar närma sig två dygn så börjar många längta hem, och en veckas läger är det många som känner att de inte klarar (och även de som tror att de klarar det brukar vara väldigt slitna).

Det finns helt enkelt en massa saker som man inte tänker på att man gör till vardags, som man väldigt snabbt (på en vecka) saknar om man befinner sig i vildmarken. Det du kan börja med är ju t.ex. att hela sluta använda tvål och shampoo hemma (för det kommer du inte använda i skogen), skriv upp en lista på "godkänd mat" och köp INGET ANNAT (alltså inget godis eller läsk för att du blir sugen, inga andra grönsaker för omväxling etc).

Enformigheten är en stor fiende.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.