Torka sig med snö efter vakdopp?

Hej!
Såg Bear Grylls (stavas det så?) på discovery channel häromdagen och ja, jag vet, det är gjort för att bli bra TV men ibland gör han kloka saker och ibland saker jag inte skulle göra i en överlevnadssituation.
I avsnittet jag såg kom han vilse i alperna och badade isvak. Efter badet vid brasan så tyckte han att man kunde torka sig med snö, eftesom den suger upp fukt från huden. Jag har inte hört detta tidigare men i mina öron så låter det som om att snö skulle kyla ner ytterligare och det vill man ju inte efter vakbad.

Detta vore ju ev i så fall något för plurrande skrinnare som glömt handduken...

Någon som har erfarenheter/synpunkter på om det är rätt eller fel?
Fysiologerna kanske?

/Patrik
 
Handduk

verkar vettigare. Själv har jag en mirakelduk från Classe i sjön i plurrpackningen.

Riktigt torr och fluffig pudersnö kanske man kan skrapa av sig vattendroppar med utan att alltför mycket snö stannar kvar och smälter och kyler ned huden ytterligare men jag tror att det är bättre att skrapa av fukten med händerna om man inte har något tygstycke att torka sig på.

Problemet med fukten är att den avdunstar och då kyler ned huden ytterligare.

Thure
 
Som thure skriver, mirakelduken är kanon.
Själv har jag sådana där torktrasor för husdjur, de suger upp som fanken,

Frotte suger så dåligt, särskilt när de är nya.

Och visst suger snön åt sig vatten, men jag skulle inte kyla ner mig mer, som man gör med den metoden.
 
En annan nackdel med snön är

att snökristallerna inte är snälla mot huden. Sammantaget är snö riktigt fel.... Weetex eller mirakelduk fungerar betydligt bättre i praktiken, bastutält är den optimala torkapparaten om kylbagen är rätt laddad....Så att den källarsvala ölen inte blir kallare.
//J
 
Och när det är snöfritt

Det var snöbrist som gjorde att jag började åka långfärdsskridskor. Och jag åker helst långfärdsskridskor när det inte finns någon snö alls.

Så mitt val är enkelt. Dammsugare :cool:, nä städtrasa modell större. Diskhandskar på händerna när man vrider ur vattnet ur kläderna. Blöta kläder är tungt.

Per
 
gramjägare och diskhandskar

Det var snöbrist som gjorde att jag började åka långfärdsskridskor. Och jag åker helst långfärdsskridskor när det inte finns någon snö alls.

Så mitt val är enkelt. Dammsugare :cool:, nä städtrasa modell större. Diskhandskar på händerna när man vrider ur vattnet ur kläderna. Blöta kläder är tungt.

Per

I min skridskorygga ligger inte diskhandskar för urvridning utan genomskinliga 5fingerss-målarhandskar som är tjocklek plastpåse och de håller om man inte vrider alltför våldsamt.

Men detta inlägget kanske mer hör hemma i lättpackarforumet... ;-)

/Patrik, som avser begå havsispremiär för säsongen i morgon

PS Är inte Utsidan fantastisk? 9 minuter efter ställd fråga har en av de förväntade svararna lämnat sina synpunkter. OCh de stämde bra med mina föraningar. Undrar däremot var mina mail om att det finns svar tagit vägen? DS
 
I min skridskorygga ligger inte diskhandskar för urvridning utan genomskinliga 5fingerss-målarhandskar som är tjocklek plastpåse och de håller om man inte vrider alltför våldsamt.

Eftersom jag inte packet upp (förutom dunjackan) sedan förra säsongen ligger allt kvar som det var då.
När jag höll på att måla i somras så köpte jag engångshandskar någonstans (Färghandeln?)

40560450.jpg


Kanske ska man prova ett par sådana istället för diskhandskarna? Spar nog några gram.

Per
 
torr efter vak bad

verkar vettigare. Själv har jag en mirakelduk från Classe i sjön i plurrpackningen.

Riktigt torr och fluffig pudersnö kanske man kan skrapa av sig vattendroppar med utan att alltför mycket snö stannar kvar och smälter och kyler ned huden ytterligare men jag tror att det är bättre att skrapa av fukten med händerna om man inte har något tygstycke att torka sig på.

Problemet med fukten är att den avdunstar och då kyler ned huden ytterligare.

Thure

Japp kan hålla med har en sea to summit som torkar kroppen,för övrigt så har jag vak badat hos jägarna uppe i norr med kläder men inte fan skulle ja vilja slita av mig paltorna sen torka med snö.Säkert har dom kollat att snön har positiv egenskap. Ha det torrt nu alla vinterbadare;0)
 
Klart att det fungerar

Rätt sorts snö kan binda rätt mycket vatten. Vattenupptagningsförmågan fungerar enligt ungefär samma principer som för en handduk (textilfibrer/snökristaller med mycket yta jämfört med volym, suger upp vatten mha. kapillärkrafter). Om man har torra kläder att byta till, men saknar handduk (märklig kombination?), tvivlar jag inte på att det blir varmare att torka sig med snö än att förbli fuktig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.