Stadsbo behöver hjälp!

Hej alla överlevare.

Jag är en stadsbo som aldrig varit ute i naturen nästan. Orientering i skolan för 10 år sedan är väl det som jag minns, och det var jag extremt dålig på.

Mitt mål är kunna överleva i naturen (skogen) på sommaren under en vecka.

Finns det någon grundläggande bok (enkel) som jag kan titta igenom?

Och sen har jag alltid undrat. Vad ska jag ha för kläder i skogen som överlevare? Måste jag köpa på mig dyr utrustning från affärer? Har nog bara finskor hemma, inga kängor. Samma sak gäller nog byxor.

Tack på förhand för svar.
 
Hej.
Vad är tanken, varför har du satt upp detta mål?

Räcker det inte med att "bara" göra en vandring med packning.
Ta med mat, tält och sovsäck och bara vara ute i naturen och njuta en vecka.

Men om du är ute efter att överleva då behöver du inte köpa något, gå ut i skogen låtsas att du är en stadsbo som gått vilse när du lämnade stadts hotellet, och överlev.

Men att bara titta i en bok och sen gå ut överleva låter ju inte så bra speciellt om du aldrig en campat.

Jag vill inte säga att det låter som om det är någon som gör sig lustig, men lite känns det så just nu.
 
Hej !
När det gäller litteratur kan jag rekommendera Försvarets Handbok i Överlevnad och/eller Uteliv med överlevnadsteknik av Lars Fält.

I övrigt så tycker jag att du bör börja med dagsturer eftersom du säger att du i princip aldrig vistats i skogen. Friska upp kunskaperna till att börja med . Karta och kompassträning rekommenderas plus att kunna göra upp eld. Finns många tips här på forumet att kolla . Att börja friluftslivet med en " överlevnadsvecka" är TUFFT !

Kläder - Oömma kläder , behövs inga dyra "specialgoresympatexstretchpants" ! Kläder som torkar ganska fort , värmer när/om de blir blöta ( svensk sommar=blött ) är att föredra enligt mitt tycke. Använder uteslutande försvarets gamla m59 byxa och m90 byxa och är helnöjd. De kan vara lite varma när det blir 30plus men då kavlar man upp dom till knäna och knäpper upp ett par knappar i gylfen så är det genast bättre. Ett par stabila kängor är nog att föredra men det går nästan lika bra med gympadojor som du kanske till och med har.
Tycker det blivit en hysteri kring friluftsprylar och dess priser. Det är därför jag kör med försvarets gamla grejer. Dög det åt våra svenska soldater så duger det till mig ! !
En bra kniv skadar inte . Billig kniv - Morakniven , efter det så finns det hur mycket som helst att välja mellan.
En liten gryta eller 2 är mycket trevligt att ha med sig om man får fisk. Ris kan man bära med sig ett kg.
Skaffa ett eldstål eller en jäkla bra tändare om du inte redan har det och träna , träna , träna på att göra upp eld i regn och blåst.

Några fler frågor ställer du här på " din sida" :)

Lycka till så länge och träna hårt.

// Mats
 
Var rädd att frågan skulle komma upp hur man klarar sig utan någon hjälp från civilisationen.
Du är nog en av de utförsäkrade, utkastade och sparkade
som inte kan " vänta o se ", som Kalle Anka partiet föreslår...

Följ råden i överlevnadsböckerna, och kommer det någon o blir arg på dig i skogen så får du väl
åberopa Force Majore, eller vad det heter, som försäkringsbolagena gör när deras försäkring inte gäller längre....;)
 
Det är inget problem att överleva en vecka i skogen, hemligheten är att ta med sig lite mat, extra kläder och en hyfsat tjock bok så man inte dör av tristess. Ät och drick med jämna mellanrum, ungefär som hemma så kommer du att komma ut ur skogen både harmonisk och utvilad efter en vecka.
Vill du däremot lära dig mer om överlevnad utan att köpa särskilda kläder och i övrigt förbereda dig för detta så har Svenska överlevnadssällskapet riktigt bra kurser i ämnet. Det har även Civilförsvarsförbundet.
www.overleva.se
www.civil.se
 
Amatörernas afton...

En vecka är ingen vecka, prova 7 år istället. Men inte direkt såklart, först 2 års kartläggning och sen 3 års tillpassning. Samla sedan ihop några tusen pers som inte har något annat för ögonen än att göra ditt liv till ett helvete. Allra helst mitt i livet...


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
thureb Hjälp respektive OK Överlevnad 4
kjpil Hjälp, tips för Sarek Överlevnad 87
henrik_85 Hjälp med bygge av skogskoja! Överlevnad 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.