Visst har ni alla en sån här ???

Eldningskunskaperna är det klent beställt med alltför ofta

Eldpåse är första steget. Näver från fällda träd, stearinljus från stumparna hemma, töre och tjärved som man förberett tidigare och hunnit torka samt tänddon. I en vattentät plastpåse, i en vattentät plastpåse.
Elda bör man öva varje gång man är ute tills dess att det brinner bra efter 3 minuter, varje gång. De enda gångerna man skall undvika är när det är eldningsförbud och även då får man elda klokt i förberedda eldstäder.
Att säga att det går fortare att gå till civilisationen håller inte alltid. Alla kan inte gå alltid. Mer än en gång har mina vpl eldat för att värma sig och torka prylar när det var skitväder. Oftast gjorde de rätt. Egenvård heter det.
Att här på Överlevnadsforumet hacka ner på ett klokt och erfaret förslag visar mer om skribenten än han kanske önskar.
Och att fara ut mot goda råd med att jag tror dig inte är liksom spiken i kistan.
Av med mössa och räta ut krumbukterna eller allt förtroende har runnit ut i bäcken och är borta med den.
För att bli bättre på att elda måste man öva, inte sitta vid datorn och klaga på budbärarna!
Yngve Ruds bok är en fin inspirationskälla, men erfarenheter skaffar man sig terrängen, vare sig det gäller krogen eller skogen.
//J
 
Läge för admin att kolla IP-nummer?

Ulltand: du surfar in exempelvis på www.minip.se så kan du läsa din IP-adress där. Så kan du skicka det numret till admin tillsammans med en förklaring om att du skrev tre inlägg på raken där du försökte förnedra peter så mycket du kunde utan att vänta på respons på dina föregående inlägg.

Detta är inget elitistiskt forum för öl-experter ssom svänger sig med kontextuellt fikonspråk och har ett gäng överlevnadsutbildningar bakom sig. Många av sakerna som kommit fram som ljusstump är något jag också alltid har med mig i min packning, och om andra nybörjare som kommer till Utsidan och är intresserade av att lära sig mer har fåttt lite nya insikter så har peter lyckats med sitt inlägg.
 
Pusselbitar

Det är väl skillnad på vad olika personer tycker är "friluftsliv " också? Självklart att man har olika tankar om vad som behövs säkerhetsmässigt, karta, kompass, värmeplagg, energitillskott, etc. Avstånd till civilisation, kondition, vana, planerad tidsåtgång, ...

Huvudsaken är väl man är ute enligt sina egna förutsättningar, kan väl vara olika grader på tidslängd och hur avancerat man gör det, därav olika utrustnings-/kunskapsbehov:
- Vandra i en känd skog/längs en led i någon timme utan något med sig
- Vara ute en dag och kanske ha med sig ett kök
- Vara ute och göra upp en eld för värme och matlagning
- Övernattning ute
- Längre turer då man har med sig mat och läger
- Sportigare aktiviteter med högre puls, typ MTB
- ... fyll på med vad du vill ...
- Hur förberedd du vill vara på det oförutsägbara (hur mycket man nu kan/vill vara det)

Om jag tar en tur på långfärdsskridsko kanske jag väljer andra lösningar än att göra upp en eld för att värma mig vid ev plurrning.
Om jag ska vara ute en vecka på fjället måste jag vara säker på att kunna tända mitt kök.
Utifrån det väljer jag utrustning. Tacksamt med tips dock, och såklart är det kul med nya lösningar eller att fundera och förkasta förslag. Men man behöver ju inte jävvlas med varann.
Sen kan man väl ibland tycka att en del inlägg/tips är lite väl banala, men då är det väl för att det är något man själv redan vet. Vet man inte, är det kanske värdefullt.

Plocka de bitar som passar i ditt pussel, låt de bitar du redan har/inte behöver ligga kvar så kanske de behövs i någon annans pussel.
 
Inte för att jag vet om någon är intresserad men den gången jag gick genom isen och fick en vandring på 18 km skedde i slutet på 60 talet och jag utgick från finska sidan av Kvarken på säljakt och hamnade över till svenska sidan och såg inte i solnedgången att jag hamnade på dygnsgammal is och gick igen med skidor. Skidorna blev kvar i vaken, en skidstav tog jag med för var rädd att gå igenom isen igen. Kikarsiktet på geväret blev förstörd.
koivu
 
Inte för att jag vet om någon är intresserad ...

Klart att vi blev nyfikna på din berättelse, särskilt som den plötsligt blev så ifrågasatt.
Som alltid, efteråt eller från sidan av en incident "vet" ju alla hur man skulle ha gjort, men det är alltid nyttigt att lyssna och lära av vad någon lärt sig från incidenten.
Skönt att det gick bra!
 
Jag förstår inte ens vad det är som skapar de upprörda känslorna.
Men det kanske bara är den klassiska rundgångsproblematiken som uppstår när man ställer två besserwissrar mot varandra. Vi besserwissrar vill ju helst inte att den vi föreläser för ska ska lida av samma sjukdom.

Förresten stavas det losers.
 
Inte för att jag vet om någon är intresserad men den gången jag gick genom isen och fick en vandring på 18 km skedde i slutet på 60 talet och jag utgick från finska sidan av Kvarken på säljakt och hamnade över till svenska sidan och såg inte i solnedgången att jag hamnade på dygnsgammal is och gick igen med skidor. Skidorna blev kvar i vaken, en skidstav tog jag med för var rädd att gå igenom isen igen. Kikarsiktet på geväret blev förstörd.
koivu

Jag tyckte också att den här historien var intressant, till skillnad från tråden i övrigt. Utan att ha varit med om något lika dramatiskt så känner jag ändå igen mig i att det finns situationer, speciellt på vintern, där man hellre tar en lång march än att stanna. Helst om man kan ladda med tex choklad.
 
Usch så det blev, upprörda besserwissar och mer därtill.

Inlägget om eldpåsen måste man ju förstå är riktat till dem som inte tänkt så mycket på
att det kan vara bra med en eld, som man snabbstartar med hjälp av eldpåsen.

De som redan har beredskap för ett sådant dilemma, behöver ju inte ta åt sig informationen.

Tråkigt att det tydligen finns överlevnadsexperter på forumet som inte gillar
inlägg för nybörjare.

Ödmjuk som jag är så tror jag ulltand har en dålig dag, han har nog mycket att lära oss övriga
om frilutslivets olika lösningar på uppkommna situationer.

Förlåt för mitt inlägg om eldpåsen, borde förstått att ÖL forumet redan har fullt av experter som undanber sig ett så banalt inlägg som jag gjorde.

Till peter1969: , i en påsydd ficka på brallorna för eldpåsen, som på senare tid är kompletterad med en skvätt fotogen i en miniflaska, allt för att det ska gå fort att få upp en eld.
 
Senast ändrad:
Självklart har jag en eldpåse. Den tillverkade jag som patrullscout för snart 30 år sen, sydd av vaxduk för att vara vattentålig.

Den fyllde jag med törestickor, fnöske, näver, ljusstump, stearinbomber (tidningspappersrullar doppade i stearin) och såklart de obligatoriska tändstickorna i filmburk.

Hade den alltid med mig på hajk, under 20 års tid. Det enda jag har behövt fylla på är tändstickor... Den har med andra ord inte använts särskilt flitigt, törestickorna har väl gått åt 2 stycken kanske.

De senaste 10 åren har den legat hemma på hyllan och inte varit särskilt saknad.
 
Jag har lite stuvbitar av vattentätt tyg så nu vet jag vad jag ska göra av dessa. Det blir en liten eldpåse som passar i vänster byxficka på mina Fjällbyxor från ITAB. Då har jag alltid mitt eldstål, tampong och stickor tillgängliga om jag snabbt måste göra upp eld.

Och nej, jag använder endast obegagnade tamponger.......
 
Yngve RYD heter han om allt ska vara rätt.

Och framförallt, hhhh:s anekdoter är nog kanske de mest intressanta på detta forumet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.