Visst har ni alla en sån här ???

Att göra upp eld för att värma en person som gått genom isen fungerar inte. Är man våt har man frusit ihjäl flera gånger om förrän man blivit varm via någon eld. Har man inte tillgång till torra kläder är det bara att vandra....Har själv gått genom isen tre gånger och den längsta vandringen var på 18 km, hade inte ens en tanke på att stanna och göra upp någon eld. Huden i grenen lossnade och tånaglarna åkte annars fick jag inga men av den turen.
koivu

Joo, visst så kan man lösa det genom att bara vandra vidare, de gånger jag blivit tvungen att snabbt göra upp eld, har inte det alternativet funnits, då vi var alldeles för långt från hjälp.

Många får panik, klarar inte att stanna i skogen och lösa problemen på plats, det är inte så bra,
friluftslivet är ju inte så för alla att man kan "vandra" ifrån problemen som uppstår.

Du hade nog klarat dig bättre med en varm eld, än att vandra genomblöt 1,8 mil....
Tillgång till torra kläder trodde jag folk hade 1,8 mil hemifrån på isarna...

Mitt tips om eldpåse, tillhör kategorin "tråkiga" tips, typ "tänk efter före",
jag vet, men ändå behövs sådana tips ibland....
Kanske ett tips om extrakläder behövs???
 
Senast ändrad:
Du hade nog klarat dig bättre med en varm eld, än att vandra genomblöt 1,8 mil....Tillgång till torra kläder trodde jag folk hade 1,8 mil hemifrån på isarna...

Ni var 18km från räddning, ingen mobiltäckning, inga varma kläder?
Fantisera mera! Var stod bilarna ni kom till platsen med? Skulle ni åka skridskor närmare 4 mil? Lägg ner! Ingen här tror på dig, iaf inte jag. Vi på öl är inga amatörer, tror du det?
 
Ni var 18km från räddning, ingen mobiltäckning, inga varma kläder?
Fantisera mera! Var stod bilarna ni kom till platsen med? Skulle ni åka skridskor närmare 4 mil? Lägg ner! Ingen här tror på dig, iaf inte jag. Vi på öl är inga amatörer, tror du det?

Ja , jag tror ni är amatörer, då ni ger er ut och inte kan ordna upp en situation där en har gått genom isen, och behöver värme, stå o knappa på en mobil värmer inte den nedkylde, är du alltid i närheten av din bil när du är ute?, det är inte jag, du säger att ingen tror på mig här, de som läser det här fattar att du är ute o seglar, jag talar om att vad man ska göra när man inte kan
springa hem till "mamma", när det kniper, har du fattat?

Du chansar på att du kan nå en bil, ett hus, med värme, i alla lägen, då är du inte
på isar där jag o mina kompisar är.
Har du en damm på tomten som du skrinnar på ???

Håll dig inom gångavstånd till hjälp när du är ute, det är mitt förslag...
 
Nu lägger jag ner den här diskussionen med dig Peter, liksom övriga med dig på öl. Jag anser inte att du är seriös.
Andra som vill fundera på vad som hänt här tar jag gärna och pratar med.

Sedan när blev du talesman för "övriga" på utsidan ???

Seriös ?, jag kände att jag måste beskriva hur verkligheten ser ut, bortom hjälp, många lever i villfarelsen att så länge de har "kontakt med nätet", så löser sig allt, om det händer nåt.
Det kommer helikoptrar, polis, ambulans, som i TV, tro det om du vill, men bli inte besviken...
Hjälpen kommer, men långt senare än du förstår, du ska göra en insats innan dess, annars lär du inte få några "hjälterubriker"

Mitt tips till dig är: lämna mobilen hemma när du ska ut, inse att du måste klara av att hjälpa en kamrat själv, utan hjälp från andra!, klarar du det ???
 
Senast ändrad:
Jag håller på dig peter1959 både för att du har så snyggt namn och framförallt för att du gör så snygga teckningar:)

Skämt åsido så är det en stor fördel att ha en vattentät påse med någon typ av elddon och brännbara saker. Jag brukar bara ha tändstål och tamponger i en påse. Kanske jag ska lägga till lite stickor och näver så att jag inte behöver leta sånt i en nödsituation.

Var förvarar du påsen?

I lumpen fick man ju lära sig att ha första förband i höger benficka eftersom man sällan tappar byxorna, däremot kan ju packningen av någon anledning komma bort.

Vänster benficka?

Ha en bra dag alla på utsidan!
 
Men hallå, kamma er!

Jag förstår precis hur båda sidor känner. Man gör ett inlägg som man själv tycker är hyfsat vettigt, men så blir responsen inte sån som man tänkte sig, och då vill man försvara sig och plötsligt står man och fäktar vilt mot varandra.
Och allt man tänker/menar lyckas man kanske inte få till i inlägget, det finns bara i den egna skallen eller mellan raderna.
Diskussionsforum på nätet är ju nästan mer ett antal monologer med viss koppling, än "riktiga" diskussioner.

Gäller att sålla mellan det som är självklart för mig och det som kan vara ett förbättringstips för dig, eller tvärtom. Och komma ihåg att olika personer gillar olika lösningar. Och alla tycker vi ju på nåt sätt att vi har rätt, och vill dela med oss av vår fantastiska insikt, under jubel och applåder. Så blir det ju inte alltid -> besvikelse och att man känner sig angripen/missförstådd.

OK. Nästan Miss Universum-klass på såna här floskeluttalanden jag gör nu ("jag vill egentligen bara ha fred på jorden"), jag håller med, men ta det lite lugnt och var hyggliga med varandra.

Förvisso rätt underhållande att kika på såna här fighter från sidan, kan inte förnekas. :)
 
Öl

Ulltand...berätta för den oinvigde mer om vad öl eller öl-forumet är för nåt ?
Antar att det inte är det man inmundigar eller det som tyskarna häller o motorn !

Junioren
 
Har med visst nöje men än mera avsmak just läst igenom "debatten" i den här tråden.
Tråkigt att människor så snabbt degraderar sig själv så snart det uppstår en situation där man inte tänker riktigt likadant.
Kommer osökt att tänka på inlednings-scenen i "2001 - En rymdodyssé".......
Kan bara hålla med MonicaKa - Jag vill också ha fred på jorden!

Dessutom är jag jäkligt nyfiken på om det kommer en förklaring till uttrycket "Vi här på öl".
Det låter som om det skulle röra sig om en begränsad, definierad grupp människor och jag får inte ihop det med ett allmänt forum på nätet som i princip alla människor på hela jorden har tillgång till.
Kan t ex jag, som inte så ofta skriver i just detta forum utan mest läser, räknas till "Vi" eller ska jag omedelbart gå in och radera det här inlägget eftersom jag inte har här att göra???


Till alla civilicerade medmänniskor;

Gut Pfad!

Ola.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.