Visst har ni alla en sån här ???

En eldpåse såklart !

Med tanke på vintern som kommer så är det dumt att inte ha något liknande !

Innehållet bestämmer ni, det här är ett förslag på ritningen.

Jag kan tänka mig, de där tjocka tändtickorna som eldstartare, metatabletter,
en skvätt fotogen i en miniflaska, stormstickor,tomtebloss etc, bara det får fart på en eld, det kan ju vara en nödsituation, där din kompis gått ner sig under långfärdsskridskoåkning !!!

Sy gärna en tygpåse, där ni stoppar in innehållet förslutet i en plastpåse,
 

Bilagor

  • eldpåse.jpg
    eldpåse.jpg
    56.8 KB · Visningar: 3,464
Eftersom jag röker så har jag alltid med mig tändare. Och ja, en tändare fungerar efter att den blivit blöt bara man får bort fukten.
Men visst, en kul sak att fixa!
 
Eftersom jag röker så har jag alltid med mig tändare. Och ja, en tändare fungerar efter att den blivit blöt bara man får bort fukten.
Men visst, en kul sak att fixa!
Du Ulltand, eldpåsen avgör om du klarar att värma en svårt nedkyld, oftast är "hjälparen"
ochså drabbad av kylan, det är då eldpåsen kommer in, det är bråttom att f upp en eld !!!
Då duger det inte med en sunkig Bic tändare, fuktiga tändstickor.
Det är en väldigt viktig säkerhetsdetalj, ingen "kul" grej,
 
Jag har ingen eldpåse... Vill jag ha eld men har problem blir det att använda lite bensin :) Har med mig mitt bensinkök på turer och med det blir det inga problem. Gillar även att använda tändare mer än tändstickor för om den blir fuktig går det att använda den senare... Men vad händer när tändstickor blir blöta?

/Stellan
 
Jag har ingen eldpåse... Vill jag ha eld men har problem blir det att använda lite bensin :) Har med mig mitt bensinkök på turer och med det blir det inga problem. Gillar även att använda tändare mer än tändstickor för om den blir fuktig går det att använda den senare... Men vad händer när tändstickor blir blöta?

/Stellan
Tändstickor blir blöta ?, usch, säg inte så, tändstål funkar, men annars en tändare som e torr.
 
Du pratar med mig som om jag skule ha noll koll på en överlevnadssituation, vilket inte riktigt stämmer.

Ditt förslag på nödpåse är inte alls fel, men det är inget nytt för oss i öl-forumet. Alla som har minsta koll på överlevnad vet vad en sådan är osv. Själv har jag aldrig med en sådan, jag har andra saker om jag vill få eld när jag är ute, tex spriten till stormköket, min tändare, kläder mm. Dessutom har jag bra koll på vad som brinner i naturen, och hur jag hittar det.

Exemplet med en blöt kompis är bra, men viktigare än att få eld snabbt är att värma personen, få av blöta kläder mm. Faller en i är ofta en eller flera på land och dessa kan larma räddningstjänst. Troligen finns räddningspersonal på plats innan du fått eld, iaf innan du hittat något som kan brinna.

Tomtebloss var fiffigt! Det ska jag nog ha några i ryggan. Ngn med koll på hur de fungerar efter att ha blivit blöta?
 
Senast ändrad:
...tändstål funkar

Tändstål är iofs fiffigt, men inte alls så lätt att tända med som reklamen visar, och vad ska man tända på? Törestickor? Glöm det, inget du fixar i brådrasket - om ens alls, inte ens i strålande solsken! Förhoppningsvis har någon i sällskapet med sig tändare och ett stormkök med sprit i som man kan använda.
 
Tändstål är iofs fiffigt, men inte alls så lätt att tända med som reklamen visar, och vad ska man tända på? Törestickor? Glöm det, inget du fixar i brådrasket - om ens alls, inte ens i strålande solsken! Förhoppningsvis har någon i sällskapet med sig tändare och ett stormkök med sprit i som man kan använda.

Tändstål är kul :) Kan vara roligt att testa även vid jobbiga tillfällen vid fuktigt väder. Det fungerar men är inte lätt. Om jag behöver en eld snabbt eller om jag är sliten kommer jag ändå i fortsättningen använde tändare och bränsle från mitt kök. Har oftast två eller tre tändare med mig i fall att en blir fuktig eller går sönder. Köpte 10 billiga tändare i Kina när jag skulle upp i Tibet men två veckor senare var det bara en som fungerade :)

/Stellan
 
Eldpåse är ett ganska säkert sätt att se till att man alltid kan få igång en eld, bara plastpåsen hålls intakt inne i tygpåsen. Själv har jag alltid mina tändstickor i en sådan där blå eller orange skruvburk som det ligger stormtändstickor i från början. Men stormtändstickorna har jag bytt ut mot vanliga tändstickor. Plånet byter jag ut då och då, bara att klippa en remsa plån fån en tändsticksask och limma på. Längre turer har jag ett förråd av tändstickor och lite plån i en något större burk med skruvlock. Plånet inrullat i en ziplockpåse åtskilda från tändstickorna.

En tändsticksburk i byxfickan, en i jackfickan, en i tröjan om den har fickor, en i ryggsäckslocket. Jag har alltid tillgång till torra tändstickor oavsett plagg jag har på mig. Tändstål är ofta med det också för att det är lite kul. Törestickor i fickan så fort jag stött på töre. De tänder även om de är blöta. Alltid näver i fickan. När jag avslutar en tur har jag näver och ofta törebitar i fickan som kommer med ut när jag sticker ut nästa gång, så har jag direkt det i fickan. Sedan grejas nytt efterhand. Litar mer på mina burkar än på en tändsticksak i en plastpåse. Zippotändare har jag också, minne från mitt regemente. Den funkar alltid.

Men bic-tändare tycker jag är opålitliga. Går sönder för lätt. gaständare som inte pallar vind speciellt bra heller, blir varma och består av smältbar plast. En del gillar dem, inte jag. Träffade en norrman på bussen på väg mot Fauske. Under rasten såg han zippotändaren och halade upp en bic, "mycket bättre, norsk zippo" säger han. Jag påpekade att visst, så länge han inte lämnat den på marken när han suttit ner och sedan trampade på den, eller om den lilla fjädern och hjulet inte sprätte loss och försvann. Då halade han upp bic efter bic, fickorna fulla med bictändare:)

Raskesven
 
En hel del tjurig blir jag på "peter1959" som föröker visa på vad säkerhet i naturen är. Knäppa loosers som tror de vet. Det bästa de kan göra är att logga ut eller försöka lära av oss andra på öl.
 
Att göra upp eld för att värma en person som gått genom isen fungerar inte. Är man våt har man frusit ihjäl flera gånger om förrän man blivit varm via någon eld. Har man inte tillgång till torra kläder är det bara att vandra....Har själv gått genom isen tre gånger och den längsta vandringen var på 18 km, hade inte ens en tanke på att stanna och göra upp någon eld. Huden i grenen lossnade och tånaglarna åkte annars fick jag inga men av den turen.
koivu
 
En hel del tjurig blir jag på "peter1959" som föröker visa på vad säkerhet i naturen är. Knäppa loosers som tror de vet. Det bästa de kan göra är att logga ut eller försöka lära av oss andra på öl.

Förlåt ulltand, det var nog inte dig jag försökte nå med den här informationen, då du vet allt om säkerhet i friluftslivets olika situationer.
De som kanske inte tänkt så mycket på sådant här, är ju dumt att upplysa....

Jag ska enligt dig sluta göra inlägg, kommentarer om saker som berör din nivå på kunskap.

Säkerhet i naturen, där finns inget o tillägga på utsidan, för att ulltand kan alla knep som behövs,
tydligen är jag enligt dig en knäpp looser, som inte fattar något, och borde logga ut.

Skål ulltand !, jag tar en pilsner för din skull, så jag kanske lär mig något nytt om friluftslivet !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.