Kurser?

Har många gånger tänkt "En vacker dag ska jag lämna detta jäkla samhälle och flytta ut i skogen"! Nyligen hittade jag Dick Proennekes filmer ("Alone in the wilderness", "Alaska silence and solitude" och "The frozen north"). Håller just nu även på och läser "Vildmarken kallar " av Guy Grieve, och fick en riktig längtan att flytta ut i skogen (kanske inte i Alaska till en början!) och bygga en timmerstuga och försöka klara mig själv. Men till saken hör att jag aldrig ens fiskat! Så ett första stapplande steg vore ju att lära sig fiska, kanske även att jaga (iallafall att hantera gevär).. finns det några kurser man kan gå? Själva fiskandet är kanske inte det svåra, men hur man styckar/filear/tillreder fisken/viltet sen har jag ingen som helst aning om... Jag bor i Halmstad kanske ska nämnas.

Förresten, några fler som har liknande drömmar, eller är jag helt ensam om detta..?
 
Själva fiskandet är ju inte så svårt som du själv skriver även om det inte alltid är så lätt att få fisk. Skaffa fiskekort i någon sjö och köp dig ett kastspö och några drag och ge dig ut och öva. själva rensandet av fisken är inte så krånglig det handlar mest om att ta bort fjäll och sprätta upp magen så att man får ur inälvor utan att peta hål på inälvorna med kniven ( i synnerhet gallblåsan som är gulgrönfärgad och sitter vid levern). Det finns säkert någon instruktions film på Youtube.

Vapenhantering är inte helt omöjligt att lära sig. En bra start är nog att gå en jägarexamenskurs (som reda nämnts)på typ studiefrämjandet och sedan kan du skaffa jaktvapen (om du uppfyller alla vilkor, dvs avlaggd examen, ej finns med i brotsregister har godkännt vapenskåp etc). Då lär du dig som du skriver i alla fall hantera ett gevär. Bra vapenhantering och mängdträning kan du få om du köper dig ett luftgevär. Då slipper du allt med vapenskåp etc under förutsättning att du väljer ett licensfritt gevär dom flesta luftgevär som säljs till oinvigda är licensfria dessa hittar du på jula, hobbex, diverse sportaffärer och järnhandlare. Om du vill ha ett licensbelagt gevär så måste du leta hos vapenhandlare och du måste självklart söka licens innan du köper geväret och troligen kommer du inte att få någon licens (det är nämligen betydligt svårare att få licens för luftgevär än för en älgstudsare).

Det är idag förbjudet att jaga med lufgevär i Sverige med några få undantag (dessa är aldeles för krångligt att gå in på här). Så för jakt måste du ha ett krutvapen godkännt för den typ av villebråd du vill jaga.


Betydligt krångligare blit det förmodligen med själva jagandet eftersom det kräver jaktmark osv. Har du kontakter kanske du kan följa med någon ut och jaga. Är du kvinna eller ungdom så brukar det finnas oilka anordnade tillfällen för att du ska få en chans att följa med och provapå jakt. Är du där emot man och över 20 så får du nog förlita dig på dina egna kontakter då det gäller att komma igång med jagandet.

Kikar du på jägarförbundets hemsida så finns det säkert kurser i styckning och tillvaratagande av vilt. Men jakt kräver som sagt både mark och tillgång till eftersökshund osv så det blir kanske lite överkurs.

Men man behöver inte kunna jaga för att bo i en timmerstuga i skogen:)
 
En reflektion,
Nog är det lite konstigt, eller är det naturligt?: Ungarna åker och fiskar efter skolan. Tar kastspö, metspö, går bakom huset och gräver lite mask. det här har dom (Jag har två barn 10 och 12 år gamla) gjort i flera år. Pojken har flugfiskat i några år, binder sina egna flugor.
Gå en kurs för att lära sig fiska??
Flickan ligger själv i tält med någon kompis, kokar vatten till sin Drytechmat också i några år. Vi bor i ett litet samhälle.
Hockey, skidor på vintern - Fotboll på sommaren. Och så har vi skogen. Alldeles invid huset.
Pojken är med mig och jagar; fågel och älg. Han tycker det är en av årets höjdpunkter att stycka älgköttet och sedan äta färskt, nystekt älgkött. Flickan är också med och skär kött. Föresten det gör nästa alla ungar till oss vuxna som jagar under älgjaktspremiären.

"Här borde älgen komma" kan pojken säga när vi är ute i skogen med hunden.

Jodå dom sitter vid datorn, men bara ibland. Mest är dom ute och leker. Nu har det kommit några decimeter snö, så nu är det skidor som gäller.

Många helger under året åker vi till fäboden och bara tar det lugnt. Fiskar, jagar lite fågel och bara är. Gör upp eld och bara stirrar in i elden. Det är livskvalité; helt naturligt tycker jag....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Lite längre kurser i "överlevnad" Överlevnad 11
rapture Kurser Överlevnad 0
-Patric- kurser... Överlevnad 125
Tallrot Kurser Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.