optimala överlevnadsverktyget

Att alltid behålla ett stoiskt lugn och avvakta kan vara direkt kontraproduktivt om du dummt nog blivit blöt i kyligt väder.... Så att ha kunskap och att använda den är nog viktigare trots allt....

Att i trafiken behålla lugnet kan betyda andras död o s v...

//J

Lugn behöver ju inte betyda avvaktande, tveksam och initiativlös snarare tvärt om. Att i trafiken bromsa eller göra en rask undanmanöver utan att hetsa upp sig eller fåpanik är inte direkt något negativt.
Att vara lugn och byta kläderna istället för att paniskt springa omkring och skrika borde också öka chanserna att övereva.
 
Av randiga själ och rutiga orsaker så kan jag säga att hur gemene man, reagerar vid stressade situationer är vääääldigt olika.
Såg en räddningsledare få nippran när hans fru skulle föda osv.
Även ett vice versa scenario med en person som jag, mfl ansåg vara tämligen nervös som blev som en filbunke när en person fick hjärtstopp.
:)

Det beror naturligtvis på situationen.

Personligen tycker jag nog om att tänka efter före, även om det tar en sekund längre.

I trafiken så är det väl mest inlärda reflexer som gäller antar jag...inlärda reflexer är inte så lätt att byta..även om det går.

Men nya reflexer kan ju alltid läras in.
:)

Såg att det stod något om laviner och att utrustningen och kamraternas huvud var viktigast om man hamnade i det läget...men faktum är att man kan hjälpa sig själv lite på traven genom att "simma" i lavinen...JAG HAR EJ PROVAT men om man har sinnesnärvaro nog att klara av det...allt beror naturligtvis på omständigheterna och man kanske inte klarar sig iaf..men jag skulle iaf simma utav glatta fan om jag hamna i den sitsen om det kunde rädda mitt liv, sen får det verka hur korkat som helst.
Det behöver ju faktiskt inte vara en själv som startat lavinen..så där är det ju svårt att säga att man inte använt huvet...men det är klart man kan ju låsa in sig i bunkern hemma och köpa maten via nätet och få den hemkörd....men det resonemanget tror jag ingen köper...man måste ju leva oxå!

Men sen finns det ju alltid saker som man inte klarar utan utrustning...man kan ju alltid försöka att ta sig över Atlanten utan ett fordon eller åka till månen utan raket!! :p

Det känns ju lättare att ha med sig en tändare om det händer något än att stå och gnida 2 pinnar mot varann i timmar bara för att man "var karl nog" att lämna tändaren hemma...frågan är vem som använde hjärnan då...killen med tändare eller den utan...som sagt...det behöver inte vara ens eget fel att man hamnat i en svår situation.

Eller den vars gps lägger av när han är ute i skogen och inte har med sig en kompass för att han klarar sig nog minsann, sen hittar han inte tillbaka utan måste få hjälp av räddningstjänst, polis, militär osv. för att komma tillrätta.

Använd huvudet för att använda rätt utrustning, tycker jag, sen kan det gå åt skogen iaf...men det är en annan femma.

Intressant ämne som tål att stötas och blötas! :)
 
Bästa verktyget

Det blir jämt mellan eldstål och kniv.
Men eldstålet är nog viktigast... Det blir genast kärvt om man ska överleva utan eld...
 
Bästa verktyget

Utan tvekan väljer jag eldstålet, och det anser alla utsidesmedlemmar är det rätta valet !



(nu blir det fart på forumet.....);)

Bifogar bild på min gamla kolarkoja, som vill gå o lägga sig, den är från 60-talet.
 

Bilagor

  • PICT0132.jpg
    PICT0132.jpg
    81.9 KB · Visningar: 178

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.