Värma mat i bilen

En annan lång tråd här på Utsidan handlar om bilöverlevnad. Istället för att addera ytterligare en frågeställning till den startar jag en ny tråd med en fråga som delvis berör den nämnda tråden:
Om man vill kunna värma vatten (till kaffe etc) om man blir insnöad på motorvägen eller så, hur gör man det på enklast sätt? Jag vill inte ha ett trangiakök liggande i bilen utan söker någon mindre pryl att använda. Gärna något billigt så att man kan ha den liggande bilen utan att sakna den. Finns det kanske någon smart militär pryl?

Mvh
Jesper
 
http://www.bodo.se/p400194_kaffebryggare_12_v.htm

Det finns husvagnsgrejor, båtgrejor som går på 12 v, men det krävs att du har ett skapligt batteri.
Att ha motorn igång när man står still kan vara farligt i längden, jag skulle inte sova med motorn igång.
Sedan måste du ha vatten i en dunk, kaffe etc, varför inte ett nödkit, kök, bränsle,konserver, pulverkaffe, kex, vatten, ficklampa, sovsäck och snöskyffel,i bilen ?
 
På sommaren brukar jag alltid har vatten i bilen, men på vintern går det inte, det fryser om man har bilen parkerad. Jag har aldrig fastnat så länge i kö att jag hållit på att svälta ihjäl, törstig brukar jag bli däremot.

Det går fint att värma en ärtsoppekorv på värmeblåset vid rutan. Inget survivaltrick direkt, eftersom ärtsoppan inte håller så länge, men helt OK vid ensamma långfärder.
 
Tidigare då jag bodde ute i obygden, ofta var i farten mitt i natten och mobiltelefoner inte var var mans egendom hade jag en gammal skoteroverall i bilen.
En yxa är bra att ha. Kan vara besvärligt att avliva en påkörd ren med domkraften, man kan även hugga slanor om man kör fast med bilen i lera.

Som sagt är vatten bra att ha. Tvätta händer, skölja ur lillans potta (som också finns i bilen), läkande kylare, törstig vovve eller i värsta fall törstiga människor.

Jag ränkar aldrig med att vara så långt borta att jag behöver ha reservproviant med mig.
Att värma ärtsoppa eller korvburk på motorn eller grenröret funkar.

Själv är jag så pass gammal att jag har varit med om att ha matvärmare under sätet i lastbilen. Alltid gott att äta från plåtlådan då man var hungrig och det var kallt ute.

/Ulf
 
Nackdelen med doppvärmaren är ju att man riskerar att dra ur batteriet så man inte kan starta sen.

Ett JetBoil är väl ett vettigare alternativ (om man ser till att öppna rutan lite när man kör det).


Men generellt så ska man väl inte sitta kvar i bilen om man blir insnöad, eftersom bilen är dåligt isolerad och dåligt ventilerad så blir luften i bilen kall och fuktig (om man inte kör motorn så man har värme och fläkt). Det lär vara bättre att ta sig ur bilen och gräva en bivack i snön.

Det fåtal gånger jag har sovit i bilen (i sovsäck) så har jag i alla fall frusit mer än när jag sover i vindskydd.
 
Jag hade en militär trangiavariant (nån ovan historia, inte cylindrisk som trangia) i bilen utifall att, kostade väl 49:- på överskottet i Sorsele... Vatten hade jag - även vintertid - i en mjuk PET-flaska (de där sladdriga som man bara får 2:- i pant för). Jag fyllde den ca 2/3 och tryckte sen ut luften innan jag skruvade på korken, på så vis har vattnet expanderingsutrymme när det fryser. Funkade bra.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.