Ray Mears dieten

Ja, det är goa citat att hämta från den artikeln:

”...visat tittarna hur man gör för att överleva utan mat...”

”...och smyger omkring bland buskarna...”

Jag har aldrig sett mat smyga runt bland buskarna hemma hos mig i alla fall...
 
Ja, det är goa citat att hämta från den artikeln:

”...visat tittarna hur man gör för att överleva utan mat...”

”...och smyger omkring bland buskarna...”

Jag har aldrig sett mat smyga runt bland buskarna hemma hos mig i alla fall...

Du glömde rätt mycket text mellan dina citat, med den blir det inte fullt lika dumt.

...visat tittarna hur man gör för att överleva utan mat och tak över huvudet i extrema miljöer.
Nu ger han sig dessutom in på hälsoområdet.
Sedan många år tillbaka är han nämligen en ivrig förespråkare för den så kallade stenåldersdieten.
- Vi har fortfarande kroppar som stenåldersmänniskor. Vi tänker som moderna människor, men våra kroppar och hjärnor behöver fortfarande samma sorts mat, säger han till Times Online.
Gammal kunskap

Genom att äta precis som mäninskor gjorde när de levde som jägare och samlare, tror Ray Mears att man håller sig både frisk och slank. Det handlar helt enkelt om att leva som han själv har gjort under sina perioder i vildmarken: på fettsnålt viltkött, bär och växter. Han har testat det själv under långa perioder då han levt ute i vildmarken utan annan mat än den som växer på marken och smyger omkring bland buskarna.
 
Fettsnålt viltkött? Njaa, ser man på vad som hittas så brukar det ligga drivor av kluvna märgben vid boplatserna – och det är fett så det förslår…Men jag tror att principen med stenåldersmat fungerar mycket bra.

Jag äter kolhydratfri mat sedan några månade tillbaka. Alltså mest kött i olika former. Omelett och bacon till frukost. Mycket ägg, mycket kött eller köttfärs. Helmjölk, grädde, ost, osv.
Teorin bakom, mycket kort beskrivet, är att om man äter fett regelbundet så talar vi om för de gamla generna att nu är det goda tider, du behöver inte lagra fett längre – och då gör sig kroppen av med allt fett. Kroppen behöver inte heller producera en massa insulin för att bryta ned socker och kolhydrater.

Jag gick ned 8 kilo på två månader. Den artrit (ledbesvär) jag hade i min högra ankel försvann helt och jag har slutat äta tabletter för detta. En psoriasisliknande sjukdom på höger häl där endast det tredje och sista tunna hudlagret fanns kvar håller på att läka ut helt, alla lager hud är tillbaka. Jag sover mindre, är piggare, orkar mer och fungerar bättre. Suget efter sötsaker är borta. Jag är nästan aldrig hungrig.
Så det funkar i alla fall för mig. Ledbesvären var målet, viktminskningen var en bonus.

Försöket har permanentats – och jag rekommendera andra att testa detta.

Thomas
 
Teorin bakom, mycket kort beskrivet, är att om man äter fett regelbundet så talar vi om för de gamla generna att nu är det goda tider, du behöver inte lagra fett längre – och då gör sig kroppen av med allt fett.
Kroppen gör sig av med fett när den behöver energin som är lagrad i fettvävnaden, dvs när man ligger på energiunderskott. Om man äter mest av fett, kolhydrater eller protein spelar betydligt mindre roll ur fettförbränningssynpunkt än den totala energimängden man stoppar i sig.

Däremot så kan säkert matens näringssammansättning och insulinsvar påverka hungern, och därmed indirekt hur mycket fett man blir av med (om man inte själv har koll på exakt hur mycket energi det är i maten man äter).
 
Jag har själv mixtrat med diet hit och dit och ligger nu hyfsat stadigt på kring 80 kg till mina 178 cm. 2003 var jag uppe på imponerande 0,107 ton :) och gick ner i slutet av 2005. Den stora viknedgången skedde med kolhydratfattig kost och lätt styrketräning, sen la jag på löpning när jag blev lättare.

Jag är något skeptisk till att skippa kolhydrater helt ALLTID. Dels gillar jag mat och lessnar på bacon och ägg som låter som rena lyxen, på samma sätt som jag skulle lessna på bara wienerbröd och bullar i längden. Dels anser jag att hjärnan fungerar bättre med lite kolhydrater kontra inga kolhydrater alls. Jag har en bekant som också är frälst på no-carbs men inte riktigt klarar av att skippa en öl nån gång, fika, bröd, mjölk, choklad osv. Om man har stora problem med hälsan och upplever sån förbättring genom att försaka allt det kan jag förstå det. Gör man det endast för att "hålla vikten" så är jag mer tveksam.
 
Nu har Ray Mears varit med i Expressen men inte på Nöjes sidan utna på mat sidan. Stenåldersdieten ska visst vara det nya (eller gamla). Så alla överlevare som lever av vad som finns i skogen kan nu kalla sig för hälsofolk ;-)

http://www.alltommat.se/lev-som-en-grottmanniska-och-bli-frisk-1.12345

"Vildmarksexperten Ray Mears lever som en grottmänniska. Foto: Kanal 5" Bredvid en bild på Ray Mears i en segelbåt...

Det mest intressanta, och korrekta skulle jag tro, hittar man sist i faktarutan "faktarutan":

"Ät inte: Raffinerat socker, processade livsmedel, mjölkprodukter, spannmålsbaserade kolhydrater som müsli, bröd och pasta. Absolut inte kemiskt-tekniskt behandlade fetter och E-ämnen".

Om det är Ray Mears råd eller någon annans står dock inget om.
 
Senast ändrad:
Vadå ät inte Mjölkprodukter? Nu har jag gett upp nötkött för hälsan och miljöns skull, och nu kommer dem jävlarna och säger att jag inte ska få dricka min mjölk eller bre min macka med smör? Kör upp råden där solen inte skiner era skitstövlar. Faan.
 
Jag är numera 62. Jag har därmed hängt med ett tag faktiskt. Jag vet inte hur många varningsartiklar om mat jag läst under årens lopp – och som senare tagits tillbaka eller ändrats. De farliga matvarorna har varierat högts betänkligt.

Vad jag kan säga, vid mina år (faan vad gammalt det låter) är att jag haft en stor bekantskapskrets. Alla vegetarianer, alla hurtbullar, alla renlevnadsmän, alla som joggade varje dag och alla som alltid klagade på min lathet, min rökning, mitt alkoholintag och osunda leverne – dom är döda nu. Dom dog alltså unga. Jag lever. Jag sköter alltså inte min hälsa så illa trots allt. Det är i alla fall min uppfattning.

Jag vet inte om stenåldersmaten är perfekt. Men tänker jag tillbaka lite i tiden så har jag inte ätit så mycket kolhydrater faktiskt. Bröd har jag ätit, mest hembakat, kött, mjölkprodukter, ägg – och sammanfattar jag det hela efter stenåldersmenyn så har jag inte levt speciellt långt från den.

Nu äter jag inga som helst kolhydrater, jag undviker E- nummer av alla slag så långt det är möjligt. Jag har berättat ovan vad som inträffade. 9 kilos viktminskning numera.

Jag tror alltså på det här. Jag tror att vår berömda kostcirkel är fel – vi mår inte bra av den maten (främst kolhydraterna och alla E…). Det är alltså en modesak att se på maten på det sättet. Kanske kommer en del av våra sjukdomar just från det här? När vi nu äter efter kostcirkeln, varför finns så många diabetes 2 här? Astma? Reumatiska sjukdomar? Osv. Finns det ett samband? Jag börjar faktiskt tro detta.

Det är alltså inte enbart som så att man kan jogga bort fett. Det kan också vara så att om man äter fett säger våra gener att ”nu är det goda tider” - och gör sig självmant av med hopsamlat fett. Trots att vi inte rör på oss.
Hur skall jag annars kunna förklara att jag har ändrat mina matvanor till låg kolhydrat intag – men bibehållet allt annat – och gått ned nu 9 kilo på bara några få månader?

Så Korsgaard, bred mackorna med smör, ät bacon och fett kött, mycket ägg och undvik kolhydrater, ta dig en whisky då och då och rök en god cigarr när du känner för det och njut av livet- och må bra – medan du går ned i vikt.

”Rökning gör att dina lungor ruttnar bort” sa alltid en kompis välmenande!
Sällan! Sa jag, titta på en böckling, den ruttnar aldrig!

Thomas
 
”Rökning gör att dina lungor ruttnar bort” sa alltid en kompis välmenande!
Sällan! Sa jag, titta på en böckling, den ruttnar aldrig!

Thomas

Det där med att rökning skall vara så farligt är nog lite överdrivet ibland, särskilt då man ser den gamle mannen som fyller 90 nästa år och med en cigg i käften konstant och som suger i sig den på 2 bloss. Men pigg är fanskapet då han plockar bär och svamp rensar i landen och slöjdar hemma i köket. Undrar vad han äter...?
 
Hörrö, nu får du bestämma dig. "Mackorna" och "undvik kolhydrater" i samma mening :)

Så Korsgaard, bred mackorna med smör, ät bacon och fett kött, mycket ägg och undvik kolhydrater, ta dig en whisky då och då och rök en god cigarr när du känner för det och njut av livet- och må bra – medan du går ned i vikt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.