Apokalyptiska förberedelser

Det är ganska kul att kolla runt på sidan dock :p

Den vanligaste inspirationskällan (och kunskapskällan) verkar vara olika hollywoodfilmer och Stephen King romaner.

Damm fine post Ghostface, I have to admit that when I first got into the whole preparing for the worst my initial thought was to head straight for the local supermarket and hole up there. Then after a week or two I realised that it was not only stupid and illegal but probably a death sentence as well. I blame a lot of it on "Dawn of The Dead", at least that’s where I got the idea from. I think that a lot of people watch the film and say to them selves "That’s what I'd do as well" little realising that most every one else will have the same plan.

Vad har du för vapen vid sängen? Några fina svar:

Well, I'm a kid so I don't have any guns next to my bed, but I do keep a battle axe in arms reach. My dad has a safe, but he keeps one pistol in his night stand

Depends on where I am. Father's house, a blackened machete, mother's, a one peice steel hatchet that doubles as a 3lb sledge (on the back of the axeblade). Downstairs two katanas sit by my front door.


every wall in my house including my halways and stairwells are lined with asorted weapons including but not limited to swords, knives , axes, clubs, spears, halberds, etc etc.
i also have an extensive colection of armor and shields both modern and old scatered throuout my house.
the icing on my cake is a fuly loaded mossberg 590 shotgun w/2 lights and an M9 bayonette, cocked, locked, and ready to rock hanging directly over both my and my wifes head and easily reachable from a prone position.

I told my son (20 months) which key was the one to the gun drawer. He immediately picked it out, stuck it in the lock, and opened the drawer. So the ammo is now going downstairs in a lockbox, the house gun is getting trigger and/or action locks, and being locked up in a safe. I guess it's back to the katana for home defense. :?
My dad did what I think is the better course of options. When i was little (2-8 yrs old) he let me see the guns when he was around, let me look, prod and what not. But he always underlined the rules of safety. This taught me to be respectful of firearms. Now that I'm older, he openly trusts me with a firearm,

Det fortsätter likadant i 14 sidor. Skrämmande läsning. Även om de ljuger allihopa så är inställningen obehaglig. (Och rätt så underhållande som socialporr)
 
Alla verkar vilja "kitta" på sig så mycket prylar som möjligt och sedan barrikadera sig hemma i skyddsrummet [/I]

Nja, det är skillnad på bug-in och bug-out. En icestorm som är ett vanligt hotscenario i Canada och norra USA är bug-in det rätta. Om det är en pandemi som är luftburen är bug-out och fly till icke smittade områden det rätta..... det är även en het diskussion om bug-in eller bug-out är det rätta när det gäller zombies :)
 
Ja tacka vet jag utsidan där det aldrig pratas om stora knivar, usch för knivtrådar på ett seriöst forum :cool:

Se även http://www.zombiehunters.org/charity.php

Jo det pratas om knivar här med, fast jag tror att de flesta håller funktion över look här. Att macheten har ett svärtat blad med teflon hullingar är inget som premieras.

Att skänka pengar till välgörenhet är säkert bra, men det förändrar inte det faktum att det finns betydligt bättre ställen att träna sig i urban överlevnad. Wallenberg skänker också pengar till välgörenhet, men han är inte heller en auktoritet i ämnet överlevnad efter global pandemi.
 
Jag kollade lite mer nu och det känns lite spännande och olagligt, som att läsa på Flashbacks forum ungefär. Lite för tokigt och amerikanskt go-nuts-buddy för mig.

Det är ganska kul att kolla runt på sidan dock :p
...

Det fortsätter likadant i 14 sidor. Skrämmande läsning. Även om de ljuger allihopa så är inställningen obehaglig. (Och rätt så underhållande som socialporr)
 
Nja, det är skillnad på bug-in och bug-out. En icestorm som är ett vanligt hotscenario i Canada och norra USA är bug-in det rätta. Om det är en pandemi som är luftburen är bug-out och fly till icke smittade områden det rätta..... det är även en het diskussion om bug-in eller bug-out är det rätta när det gäller zombies :)
Men om du är förberedd på "bug out" med minimal utrustning så kan du ju alltid "bug in" där du befinner dig eller ta dig till närmsta lämpliga plats. Du kan ju ha hur mycket utrustning som helst hemma men när isstormen slår till så är du på jobbet...
Min tes är att "Jörgen Fjäderlätt" är bättre förberedd för alla eventualiteter än "Bengt Bombshelter" och om han dessutom träffar McGyver så vinner de Zombiekriget med.
 
Men om du är förberedd på "bug out" med minimal utrustning så kan du ju alltid "bug in" där du befinner dig eller ta dig till närmsta lämpliga plats. Du kan ju ha hur mycket utrustning som helst hemma men när isstormen slår till så är du på jobbet.

Det är därför de riktigt hardcore har en BOB i bilen (eller liggandes på jobbet). Men även svenska myndigheter rekommenderar allmänheten att ha förråd för minst 72 timmar hemma och det är i princip ingen jag känner som bor i Göteborg som uppfyller de kriterierna. Därför anser jag det är intressant med en organisation som försöker sprida lite medvetenhet. Genom aktivitetet som “The ZS Volunteer Awards Program” kommer även medlemmarna ut och träffar andra människor på ett naturligt sätt och kan sprida denna kunskap.

Sedan att de är lite speciella i USA när det gäller vapen och konspirationsteorier det får man ta med en nypa salt.
 
Det är därför de riktigt hardcore har en BOB i bilen (eller liggandes på jobbet). Men även svenska myndigheter rekommenderar allmänheten att ha förråd för minst 72 timmar hemma och det är i princip ingen jag känner som bor i Göteborg som uppfyller de kriterierna. QUOTE]

Jag har vin så att jag klarar mig i 72 timmar men jag bor för all del inte i Göteborg... Den mat som är hemma borde räcka mer än tre dygn.

/Stellan
 
Jag tror att risken att zombies ska ta över världen är väldigt liten.... Men visst kan det finnas någon mening med att diskuterar sjukdomar och annat mer världsligt...

/Stellan

Den dag någon, rent kemiskt, förklarar för mig hur mänsklig muskelvävnad skall kunna ställa om till energiproduktion utan syreförbrukning och utan tillförsel av extern energi i någon form samt hur den processen skall kunna fortlöpa under 3-5 års mer eller mindre kontinuerlig fysisk rörelse - då skall jag börja tro på zombies.

Men jag håller med om att zombieforumen på nätet säkert också har funktionen av att sprida grundläggande överlevnadskunskaper applicerbara på mer troliga katastrofscenarion. Tyvärr verkar forumen till största del bestå av tveksamt stabila personer som mest vill ha en ursäkt för att skaffa sig ett automatvapen...
 
Bästa lösningen vid en global katastrof måste väl ändå vara att bli en zombie? Inget behov av sömn, mat, hus eller annat strunt för vanliga dödliga.
 
Bästa lösningen vid en global katastrof måste väl ändå vara att bli en zombie? Inget behov av sömn, mat, hus eller annat strunt för vanliga dödliga.

Men blir det en zombiekatastrof så är det ändå bäst att vara överlevare; man får springa runt med hagelbössa och röja hur mycet man vill. Verkar ascoolt helt enkelt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.