Projektarbete Överlevnadsvecka

Alla som har gjort något liknande eller som har erfarenheter av detta får gärna skriva vad som händer med ens kropp under en sån här vecka.

Det är lite som att bli full tycker jag det här med energibrist. Jag brukar personligen uppleva att det första som händer är att jag kraftigt nedprioriterar att saker och ting skall vara ordentligt gjorda utan bara det täcker det omedelbara behovet. Vindskydden blir inte så snygga, och inte så täta heller utan mest något att ha över huvudet. När det väl börjar regna brukar man inse att man behöver förstärka om det är i början av perioden, är man för trött så skiter man i det också.

Man blir vidare lite klumpig eftersom man inte riktigt orkar fullfölja alla steg och kraftansträngningar som man tänkt ut sekunden innan man gör dem. Jag ser här en risk för att skära sig med kniven eller förstöra handen på slanor eller liknande när man arbetar.

Nedprioriteringen blir också aktuell när det gäller den maten man hittar. Orka koka thé på grannskotten när man kan möla i sig dem direkt i munnen liksom. Olika personer prioriterar det här med eld och värme olika också har jag märkt. På en utbildningsvecka där vi hade lågt med resurser men fick mat då och då utplacerat utmed vägen så var det en grupp som (tredje eller fjärde natten, kommer inte ihåg exakt) skippade att bygga både vindskydd, skärmskydd och eld. Och på morgonen såg de rejält mycket risigare ut och klagade på sömnbrist än vad vi i vår grupp gjorde fast vi turats om som eldvakt/vedsamlare under natten.


Vidare tankar... det hade varit väldigt intressant tycker jag att försöka genomföra en större studie i effekterna av överlevnad under en vecka. Alltså att man enas om gemensamma riktlinjer om vad som får tas med, vad som skall protokollföras och vilka temperaturer/årstider som skall gälla. Då hade man kunnat sammanställa resultaten på ett helt annat sätt.
 
Alla som har gjort något liknande eller som har erfarenheter av detta får gärna skriva vad som händer med ens kropp under en sån här vecka.

Okej.

Det hände inte ett skit egentligen,men så fokuserade jag iofs på överlevnad snarare än att svälta ihjäl.

Fem dygn när jag var typ 18-19 bast,och det enda jag hade med var en kniv,tändare och en konservburk.


peter
 
Senast ändrad:
Jag tycker att alla såna där planerade projekt jag läst om här på forumet utgår från helt fel synvinkel.


I en nödsituation så är ett av de största problemen näringsbristen, framförallt det låga blodsockret. När blodsockret blir lågt fungerar inte hjärnan som den ska. Det blir då ett moment 22 att försöka göra någon som helst utvärding av hur man själv mår, eftersom man så att säga mår så dåligt att man inte själv kan bedöma det.


En betydligt bättre utgångspunkt är att ha med sig "riktig" mat, MEN att samtidigt jobba med att samla in mat som hade behövt i en nödsituation (men man äter inte den maten, i alla fall inte enbart, utan äter även medhavd mat).

Visst, man provar inte hur man själv fungerar vid svält, men det behöver man inte ut i skogen och göra, det går bra att göra hemma. Och då bör man ha en utomstående observatör som äter ordentlig mat och kan göra en korrekt bedömning av situationen.

En överlevnadsövning där det inte finns nån (handledare/övningsledare) som är "klar i skallen" är ingen överlevnadsövning utan nåt helt annat.
 
Jag tycker att alla såna där planerade projekt jag läst om här på forumet utgår från helt fel synvinkel.


I en nödsituation så är ett av de största problemen näringsbristen, framförallt det låga blodsockret. När blodsockret blir lågt fungerar inte hjärnan som den ska. Det blir då ett moment 22 att försöka göra någon som helst utvärding av hur man själv mår, eftersom man så att säga mår så dåligt att man inte själv kan bedöma det.


En betydligt bättre utgångspunkt är att ha med sig "riktig" mat, MEN att samtidigt jobba med att samla in mat som hade behövt i en nödsituation (men man äter inte den maten, i alla fall inte enbart, utan äter även medhavd mat).

Visst, man provar inte hur man själv fungerar vid svält, men det behöver man inte ut i skogen och göra, det går bra att göra hemma. Och då bör man ha en utomstående observatör som äter ordentlig mat och kan göra en korrekt bedömning av situationen.

En överlevnadsövning där det inte finns nån (handledare/övningsledare) som är "klar i skallen" är ingen överlevnadsövning utan nåt helt annat.

Har suttit o funderat på att skriva ett liknande inlägg, men slapp nu, tack nermander !
 
Lycka till!
En vecka borde vara den längsta tid man kan få vänta på räddning i Sverige om man lämnat in färdrapporter och hållit den kurs man angett (eller inärheten av den kursen). Våren är en inte så snäll årstid för att hitta mat ute men, du klarar dig ett par veckor utan mat bara du får dricka vatten.
Du kan hitta endel svamp, färska skott, vassrötter har inte samma näringsinnehåll som under hösten, men det är nog bästa källan för kolhyderarer. Och om du är på en ö så är ju fisket ett annat sätt att både fördriva tid och skaffa sig något att äta.
Hamnar man i en överlevnadssituation är det viktigt att inte tappa modet, vilket kan lättare ske om man bara sitter och väntar på räddning än om man gör något, tvinnar vidjor, letar ved, fiskar osv.

Edit: stavning, som vanligt...
 
Senast ändrad:
Så fort man pratar m överlevnad så tänker folk på brist på mat och svält. Mat och näring spelar en mindre roll i den kortare överlevnaden vi pratar om. Att ha överlevnadsträning där man sitter under en gran i skogen och svälter och väntar ut tiden ger inte mycket och har inte mycket med överlevnad att göra. Det som de flesta upplever i en överlevnadssituation är stress och en oro av att inte komma hem och inte får träffa sina nära och kära igen. Detta är också en av överlevarens största drivkraft att få komma hem och se sina nära och kära igen.

Det man kan göra under en överlevnadsövning är att sätta press på överlevaren så att han få känna på en del av stressen och oron som man kan uppleva. Denna press kan simuleras fram på olika sätt med olika övningar, dessa brukar även öka personernas egna självförtrende då de får tänja på sina personliga gränser. Sen vill man bli funnen eller "gå ut" så fort som möjligt att inte kunna signalera efter hjälp kan vara avgörande samma sak om man inte kan navigera utan karta och kompass.

Men det är klart det finns inga regler för hur man vill träna på överlevnad, men att ha en övervakare är så gott som ett måste då olika peroner reagerar vädigt olika. Vet att en perons har fått för sig att gå tillbaka under överlevnadsträning men gått åt helt fel håll och efter ett eftersök fann man personen 2 mil bort. Vissa personer kan bli väldigt apatiska. Har man inte provat p ådet tidigare vet man inte hur man reagerar och kmmer inte veta vad som händer när sömn och näringsbrist slår in. Själv så drabbas jag av de klassiska symptomerna att bli trött slö och har ingen lust att göra nånting och även egoismen kommer fram. Men under de 24 första timmarna häner något jag slår mer eller mindre i botten och sen så kommer disciplinen och rutinen fram och initativen och humorn och efter det så brukar jag inte ha några problem efter det och känner mig hur stark som helst .
 
Men under de 24 första timmarna häner något jag slår mer eller mindre i botten och sen så kommer disciplinen och rutinen fram och initativen och humorn och efter det så brukar jag inte ha några problem efter det och känner mig hur stark som helst .

Med största sannolikhet är det din hjärna som börjar vänja sig vid att köra på keton istället för glukos. Jag vill minnas att det tar upp till ett par dygn.


Men som sagt var, det kan man alldeles utmärkt prova hemma. Då får man dessutom en mycket bättre bild av vad man klarar av, eftersom man kan jämföra med hur man klarar vardagen när man är "i full funktion".

Går man ut i skogen och svälter så kan det vara väldigt svårt att veta om det gick bättre eller sämre än vad det hade gjort om man hade haft mat med sig.


Bra övningar att göra hemma när man svälter är att lösa korsord, spela dataspel, pyssla eller snickra. Då provar man sin hjärnas funktion på ett bra sätt och får resultat man kan titta på efteråt (när man fungerar som man ska igen).
 
Nu i somras under en grundkurs överlevnad så gjorde vi några tester angående tankeverksamheten. under svält. Vi gjorde testet innan vi gick ut samt när deltagarna kom till baka efter 3 dygn. kontroll grupp fans.
samtliga deltagare förbättrade sina resultat när dom kom till baka efter 3 dygns svält. i ett av testen behövde man tänka lite mera, där hade kontroll gruppen förbättrat sig mera än deltagarna (övriga tester lika förbättring.)
den slutsats vi drog var att det enkla tankebaner fungerar bra men skall man tänka mera invecklat så blir det svårare med närings brist.
Jag tror att sömnen har mera betydelse än om man är hungrig vad det gäller tankeverksamhet.
prova att jobba vi datorn när du är trött respektive hungrig, vad är jobbigast?
jonas
 
Innan du ger dig på en hel vecka bör du skaffa dig lite erfarenheter, vilket flera rekommenderat. På en liten ö lär du inte hitta så värst med mat. Fundera lite över upplägget.

Gjorde själv lite övningar där jag steg upp, drack en halv liter vatten, packade en rygga med mat som kräver flera arbetsmoment (eld, skäras, tillagas). Drog ut och körde skogsskidor i lössnön hemmavid. Det räcker med ett par timmar innan blodsockret minskar och hjärnan känns såsig. Intressant att känna kroppens varningssignaler. Innan man kör något sådant bör man vara ganska friluftsvan. Säkerheten har flera tagit upp. Ha med någon! Ha med mat som du kan ta till om du vill avbryta försöket (druvsocker, russin, jägarsnus).

Eftersom jag är gymnasielärare i naturvetenskap kommer lite råd när det gäller projektarbetet. Visst kan du bara skriva ner en subjektiv bedömning av hur du kände dig, men en lite mer vetenskaplig inriktning hjälper till högre betyg. För det första syftet med försöket. Visa att det är ett allmängiltligt försök som andra kan ha nytta av och inte bara för dig själv. Se till att du har en genomtänkt metod. Motivera den! Mätbara resultat är bra. Gör några övningar före och vid flera tillfällen under försöket. Mät(med hjälp an en annan person) både praktiskt (tid att göra eld, sätta ihop ett stormkök etc), intellektuellt (kunskapsfrågor), problemlösning (t ex enkla mattetal på tid), motorik och mentalt (hur du mår på en skala 1-10, yrsel, huvudvärk, frossa etc). Nu har du ett resultat. Analysera ditt resultat, jämför ditt resultat med andras resultat, diskutera din metod och var kritiskt till ditt försök (vad kunde göras bättre, hur kan man gå vidare). Jobba flitigt med SERIÖSA källor (hänvisningar i texten och ordentlig källregister). Läs mål och betygskriterier noggrant. Finns på skolverkets hemsida. Eget initiativ, fantasi och motivation premieras.

Lycka till!
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bruczniack Hjälp med projektarbete Överlevnad 21
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...