Eldstål + lillblöt barrskog = eld?

Bra fråga om vilka björkar som har den där fina nävern, har väl aldrig tänkt på det - man är bara glad när man hittar den. Men är det inte de jämna fina vita björkarna, de med lite svart i sig, som har det mest?

Alla björkar har den, men ibland är björken så fin i ytan att man måste ta ett vasst föremål och "rugga" upp denna fina silkesnäver, vilken man sedan bara drar av. Eftersom jag alltid försöker ta hjälp av den lite grövre björknävret när jag gör upp eld, så får jag ju massa silkesnäver med på köpet.

Mvh /Joel
 
I riktigt sur granskog

Finns det torra tunna kvistar en bit upp på granarna, samla ihop och bryt ihop till en eldboll, med din näver i eldpåsen och ett par bitar töre som tände samlar du ovanpå rejäla grenar, för att få in luft, av tunnare kvistar bygger du en liten pyramideld, du samlar ihop två fång ved av nedfallna grenar innan du tänder och visst ryker det och knastrar med det brinner oxså!
En riktigt våt dag kan du förtorka ditt platstände innanför jackan.
//J
 
hur gör man?

hittade den här tråden och fick för mig att pröva. fram med eldstålet+fin näver frånbjörkveden i öppna spisen. drog snabbt, långsamt you name it, gnistor i massor, det lyste så nu ser jag svarta fläckar på skärmen, men ingen eld - och detta får ni o funka med halvfuktiga grejor ute i skogen. Jag är imponerad, men..... hur gör man?

Lars
 
hittade den här tråden och fick för mig att pröva. fram med eldstålet+fin näver frånbjörkveden i öppna spisen. drog snabbt, långsamt you name it, gnistor i massor, det lyste så nu ser jag svarta fläckar på skärmen, men ingen eld - och detta får ni o funka med halvfuktiga grejor ute i skogen. Jag är imponerad, men..... hur gör man?

Lars

Njaa, du ska strimla den supertunna ( tunn som det tunnaste bibelpapper), yttersta nävern så fint, du bara kan, sedan gör du ett litet fågelbo,
tunna nålsmala trådar, det måste va en skaplig hög, ungefär minst som en pingpong-boll,
gärna större, sedan ska du se till att gnistregnet slår ner som minimeteorer i "boet",
sedan SKA det ta sig !!!

Återkom om det inte funkar, för då bokar vi ett antal bussar och samlar alla utsidesmedlemmar,
och kommer hem till dig, och jagar ut anti-eldjävulen ut ur ditt hus....;)
 
hittade den här tråden och fick för mig att pröva. fram med eldstålet+fin näver frånbjörkveden i öppna spisen. drog snabbt, långsamt you name it, gnistor i massor, det lyste så nu ser jag svarta fläckar på skärmen, men ingen eld - och detta får ni o funka med halvfuktiga grejor ute i skogen. Jag är imponerad, men..... hur gör man?

Lars

Du kan även göra det enkelt för dig och ta bomull från tex en tampong som "gnistfångare". Lägg bomullen på en halvt hoprullad näverbit och slå gnistor ner i bomullen. Du kommer att bli överraskad över vad snabbt det tar sig.
 
Men då måste du ha öronskydd

Njaa, du ska strimla den supertunna ( tunn som det tunnaste bibelpapper), yttersta

klipp

slår ner som minimeteorer i "boet",
sedan SKA det ta sig !!!

Återkom om det inte funkar, för då bokar vi ett antal bussar och samlar alla utsidesmedlemmar,
och kommer hem till dig, och jagar ut anti-eldjävulen ut ur ditt hus....;)

För våra trummor och cymbler låter mycket och illa...
 
Tack, nu fick jag några fina tips såsom torr grenkärna, strumpludd, tjärrik stubbe och enbark. Precis vad jag letade efter!

Kvarnträsk>> Nej jag är en rookie i blöta skogar så jag gjorde mat nån timme senare med gasolköket istället, lol. Fegt jag vet men nu vet jag iaf hur jag ska göra nästa gång! Tack för tipsen.
Vill lägga till navelludd. Är man flera personer så kan det bli en liten "skvätt". Med övriga tips kan det vara den lilla starten som behövs.
 
Har du testat med eldstål i en tallskog där det regnat konstant i en vecka? Det var väl det som var frågan?

Inte riktigt så enkelt som kan tyckas i filmen, vilken dessutom gjordes i strålande solsken.

Nu har jag testat i den blötaste barrskog och det gick. Testade vid två olika tillfällen, och det funkade båda gångerna. Hittade tillräckligt torr gran, gjorde en späntsticka med väldigt tunna "blad" och efter några drag med eldstålet så fjuttade det.
Jag trodde Scoutledare kunde sånt här...
 
Du kan även göra det enkelt för dig och ta bomull från tex en tampong som "gnistfångare". Lägg bomullen på en halvt hoprullad näverbit och slå gnistor ner i bomullen. Du kommer att bli överraskad över vad snabbt det tar sig.
Många sätt finns det.

En variant som fungerar ypperligt är att skrapa med kniveggen mot näver tills det bildas en liten hög med "fjun" och dra gnistorna ned i högen. Oftast börjar nävern (den oskrapade) brinna och man kan fylla på med näverspån och mindre granrisbollar.
Jag har flera gånger gjort upp eld på fallen björk (torr såväl som blöt) genom att skrapa direkt på barken medan den är kvar på trädet.
 
Eldstålet!

Eldstålet använder jag bara i yttersta nödfall (har bara hänt 1 gång) funkade precis som det skall med fnöske eller vitaste björksilke lite töre. så vips har man en varm trygg eld.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Grundläggande för överlevnad Överlevnad 46
kontroll eldstål eller tändare?? no.2 Överlevnad 64
kontroll eldstål eller tändare?? Överlevnad 42
marja Eldstål Överlevnad 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.