Vilken är din Morafavorit?

Flytande näverskaft?

Apropå omskaftning, nån som har koll på unjefär hur litet blad man skulle behöva för att få en kniv att flyta, kan man korta av en klassisk mora och ta ner den i höjd lite gran eller måste man ta sig hela vägen till snickarmoran för att få saken att flyta. Jag tänker mig att skaftet ska likna mora2000 i storlek.
Nån med koll?

Annars vore en flytande mora2000 inte långt från perfektion så länge priset är unjefär detsamma.
 
Synd bara att de vanliga Mora-bladen är så tråkiga;)
Näst översta kniven nedan är faktiskt med ett Mora Skinner-blad, den fick lillbrorsan (som jagar allt som rör sig) i julklapp. Skaftet är likt M2000-skaftet fast lite högre i profilen.
Bladet längst ned är mycket roligare än de vanliga Morabladen, har för mig att det är nått finskt blad?
Går att få upp en skrämmande egg på dem och så har de lite mer karaktär. Den kniven fick systersonen i julklapp.
2931726308_722899eacf.jpg

Jag har en en kniv med liknande blad fast kortare, de är klart snyggare men jag jag giller när toppen blir mer spetsig. Ser det som en fördel när mna täljer/slöjdar. Men helt klart trevliga knivar =)
 
Morakniv 711 / 746 ("kolstål" / rostfritt) tycker jag mycket om. Att kalla dem mina favoritmoraknivar är kanske att gå lite långt, men jag vill gärna nämna dem här. Dessa knivar ligger alldeles precis perfekt i min hand, det där gummiaktiga handtaget ger mig ett både komfortabelt och säkert grepp. Dessa knivar (speciellt 711, kolstål) tilltalar dessutom mitt öga på ett helt annat sätt än många andra moror.
 
Mora 711

Jag har mycket positiva erfarenheter av Mora 711.
Efter ett jämförande test förra sommaren, mot min förra favoritkniv -Fällknivens S1 i svart utförande. Där Moran vann i:
- Trädkapning med banka in kniven vinkelrät och bända metoden
- Trädkapning med hålla i skaftet och banka med vedklabbe på egg metoden
- Täljning
- Tända eld med flinta & fnöske metoden (kolstålet ger gnistor)
Den sista "grenen" var tända eld med jukkasticka och ryggen av eggen metoden som S1an med sin skarpa vinkelräta rygg vann.

Dock har jag under vintern fått rostproblem med 711an.
Därför undrar jag om någon vet om det rostfria stålet i 746an håller styrkemässigt och skärpemässigt lika bra som 711an??

Övriga erfarenheter av mora:
2000- om man skall "jobba" grovt med den i skogen har den tunna främre delen en tendens att vika sig.
Classic 612- har en tendens att gå av i bladet samt även tången.
 
Dock har jag under vintern fått rostproblem med 711an.
Därför undrar jag om någon vet om det rostfria stålet i 746an håller styrkemässigt och skärpemässigt lika bra som 711an??
Alltså 711 är tillverkad i kolstål (ekv. 1085) medan den rostfria varianten på de senaste modellerna är tillverkad i Sandvik 12C27. Innan sammanslagningen så var denna modell tillverkad i Sandvik 12C27M (modified).

Styrkemässigt håller Sandvik 12C27 inte lika bra som kolstålsvarianten. Det här stålet är alltså inte lika slagsegt som 1085. Däremot är 12C27 avsevärt nötningståligare och håller därför skärpa längre vid normal användning.

Skärpemässigt så har kolstålet en liten fördel. De flesta kolstålen går att få extremt vassa. Dock är 12C27 med sitt lilla och väldistribuerade korn bland de allra bästa på det här området.

Så avslutningsvis. Om du täljer mycket och använder kniven hårt så skulle jag rekommendera kolstål, om du däremot fiskar, jagar och lagar en del mat med din kniv så skulle jag välja den rostfria.

Du kan få bort ytrost på din kniv med Autosol kromglans som du kan inhandla i din närmaste bensinmack.

~Paul~
 
Ett litet tips för de som itne gillar moraknivarna plasthandtag. Knivarna har ofta en kort tånge och filar man till änden på tången så den blir lite vass så går det rätt lätt att helt enkelt slå på en bit trä (gärna färskt) och sedan tälja ut ett handtag. Jag har gjort 2 knivar på detta sätt nu (mina 2 första) och resultat har varit helt ok, dock håller inte handtagen för någon större kraft men för vanlig täljning funkar det bra. Är rätt skönt att ha ett handtag som sitter "rätt" i handen om man täljre mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Vilken kämpe ! Överlevnad 1
dave1 Ray Mears, vilken smörja Överlevnad 35
sajberjohan Vilken växt? Överlevnad 5
Lorre2 Vilken eld använder ni? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.