Vilken är din Morafavorit?

Som alla har märkt så snackas det en hel del om moraknivar här på forumet och alla har en åsikt om den och alla har en. Jag vet att många gillar den klassiska med 10 cm blad och rött trähandtag, men jag tycker handtaget är för lite för mina händer. Mora 2000 passar min hand men där gillar jag inte änden på bladet som jag tycker är för tunnt. Den gamla gröna Frosts har ett bra blad och bra grepp men känns lite plastig och slidan är ingen höjdare. Skulle inte vara fel med en lite lyxigare mora.

Men nu till frågan vilken är den ultimata moran och vilken är din favorit?

Några av min moras

mora.jpg
 
Mora2000 tycker jag är en bra allrounder, men det militaristiska stuket och det något stora bladet för fiske (om man inte fiskar gädda) gör att jag hellre väljer den fula men äckligt praktiska Mora Clipper:
http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=274&ssel=21

Den har ungefär det klassiska "morabladet", i kol- eller rostfritt, och ett närmast idiotsäkert gummigrepp som passar även mindre händer. Fingerskyddet ger ett litet extra halkskydd, men är aldrig ivägen vid finsnickeri (vilket ofta är ett problem annars).
 
Har väl aldrig riktigt gillat Moraknivarna, men den som jag använder till mer än våldabrytahacka - som mina moror mest används till;) - är denna, en Erik Frost 106 slöjdare som jag putsat/tunnat av och betsat skaftet på. Nu passar handtaget bättre för snideri imho.

2813851374_c4390cd873.jpg



ursprunget,
get.php



edit - fast nu har jag beställt ett M2k-blad, alla som gillar den kniven kan ju inte ha fel, men plastskaftet/slidan väljer jag bort på en gång.
 
Senast ändrad:
Chinerunner: Haha, precis den har farsan haft som allt-i-allokniv sen jag var liten. Han är inte stormförtjust, mycket pga att bladet är lite för brett (så rundningen blir för brant, vilket är bökigt vid fiskrensning) och att det är svårt att få någon bestående skärpa i eggen (ja ja, allt är väl relativt).

Kvarnträsk: Lustigt, jag har själv täljt ned skaftet på precis samma kniv, att ha som ett lätt och smidigt alternativ till Mora på turer när jag inte tänker slåss med björnar eller bryta sten. Den blev inte alls lika snygg som din, men den är ruskigt funkis.
 
Här är några av de Moror jag har. Det finns ett par till, de där av enklaste modell med blått plastskaft.

Favoriten blir Mora 2000.
Den går att tälja med, avliva gäddor med, filéa abborre med, rensa vass med, slåss med, skära bröd med osv. Den är inte den bästa kökskniven, filékniven eller täljkniven men den är bra nog för att fungera som en allround friluftskniv.
Jag har inga direkta invändningar mot kniven, slidan är ful men what to do, what to do...

Clipper.
Bra men tråkig kniv. Inte så bra för att skära bröd så den faller bort som favorit.

Klassikern.
Visst, täljer bra och så men handtaget har en dålig utformning för mig och eftersom jag ofta jobbar med pekfingret nästan i kontakt med bladet finns det skärrisk. Kom igen nu, jag bjuder på denna kommentar så ni kan anmärka att det bara finns tre personer i hela världen som har en korrekt knivteknik... ;)
Känns dessutom ohygienisk.

Späntkniven.
Tja, som allroundkniv är den ingen vinnare men jag använder den ofta när jag skall bearbeta träbitar som skall passa in i en list eller göra pilbågar åt döttrarna. Alldeles för sällan man ser en sådan hemma hos folk. I alla fall lika rakbladsvass som min...

Va, en hermelin smyger sig in.
Hultafors elektrikerkniv är ju ingen Mora men ligger lite åt samma tradition. Jag använder den ofta för diverse meckande hemma, inte minst för elarbeten...

Moror.jpg
 
Senast ändrad:
http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1086

Jag vill finna denna Mora®kniv Forest Exklusive Nr 311 någonstans.
Men ingen verkar sälja den. Tar gärna emot tips på en webshop som har denna.
Ser ut som en fin vardagskniv. (för oss som bor i ödebygd)

Åååhhh, vad jag saknar den! Hade en likadan och har letat som en tok efter min utan att lyckas. Ringde Mora för ett par år sedan och kollade om det skulle gå att köpa en direkt från dem. Inte helt omöjligt var svaret. Jag kom dock aldrig till skott och gjorde slag i saken.
 
Försvarets Morakniv

med halvt parerskydd liknande denna pilotmodell skall det vara tycker jag!

flyg_mora640w.jpg


Mer: http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/knivar/se_mil_knivar.htm

Eller är ni rädda för att visa att ni kan tappa greppet? Fast det händer kanske bara militärer... ;)

Slida i röd papp med hälla i läder känns genuin och originell medans dagens slida i plast bara är billig och långt från "original"!: http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=197&ssel=156
(Hmm, varför finns inte ordet "slida" samt dess böjningsformer slidan mfl. i Google Toolbars rättstavnings funktion?)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thegedd Vilken kämpe ! Överlevnad 1
dave1 Ray Mears, vilken smörja Överlevnad 35
sajberjohan Vilken växt? Överlevnad 5
Lorre2 Vilken eld använder ni? Överlevnad 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.