eldstål eller tändare??

Eldstål!

Eldstål är så roligt att använda så därför är det mitt förstaval. Tändstickask får följa med som backup ( i plastpåse).

Som tände till eldstålet använder jag naturligtvis bomull från tamponger!
Tampongen ligger ju i ett vattenskyddat omslag och en tampong räcker till många eldar.
Jag tar ett par tussar bomull och lägger den på ett litet näverflak och vips så är brasan tänd.
Efter att plasten runt tampongen är borttagen behövs naturligtvis en plastpåse till det som är kvar.
 
jag undrar hur så många kan välja eld stål före tändstickor och tändare,,,

argumenten för ett eldstål är att det är vatten tålingt och att det ger gnistor på flera 1000 grader,,
men,,, hur är det med fnusket då,, är det vatten tåligt också?? alla vet att måste ha tort fnuske,,
när det har rängnat rejält i några dagar så finns det inte mycket tort i skogen,, även om man letat,,,

så klar finns det någon nu som säger ,, man får väll ta med sig tort fnuske hemifrån,, jag har alltid med mig,,,, bla bla bla,,,,

men om man nu måste ta med sig någort hemme från,, som man måste hållas tort,, skulle det inte vara bätre att ta tändstickor då,,, jag tror alla kan hålla med om att en öppen låga är bättre en gnistor om man ska göra upp en eld,,, eller???

livs längden på eldstålet brukar också vara ett argument,,
jag bodde i djungeln i filipinerna ett tag,, vi laga all mat/ kaffe på öppen eld och tände gas lycktor på kvällarna,, en tändare räkte i 3,5 månad ca och då användes den ca6-8 gånger / dag,, + lite cigaretter och så där,, och det var den billigaste tändare jag hitta där nere!!
Jag har inte lärt mig att använda mitt eldstål tillräckligt, och har bara fått eld med det två-tre gånger, men övning ger färdighet antar jag. Jag brukar ha med mig eldstål, tändare och tändstickor när jag beger mig utåt, eldstål främst som en kul grej jag testar först (om jag inte har bråttom), och sen använder jag tändstickor eller tändare när jag tröttnat. Eldstål är ju onekligen coolare. Och sen dessutom finns de uppenbara anledningarna: Det är vattentåligt, och livslängden slår långt över tändare. Visst, det man tänder på måste också vara torrt, men det kan man enkelt torka, exempel på detta har nämnts tidigare i tråden. Dessutom, en tändare som får vatten i sin gastank slutar fungera helt, med fnösken kan man bara vänta någon dag efter regnet och det fungerar igen. Och självklart är en öppen låga bättre än gnistor, men om du blir av med tändaren t ex genom vatten, då tycker nog även du att gnistor är bättre än ingen eld alls.
 
Testade precis nu, att lägga en elektronisk tändare i vatten tio minuter. Tog sedan upp den, skakade av den ordentligt, och tände :)

Har precis köpt in några tändstål till min scoutkår, och i programmet finns inbokat att mina scouter ska lära sig använda dessa, men mest som en kul grej.
Utan tvekan så känner man en viss tillfredsställelse när man lyckas tända en eld med tändstålet och knaster eller vad man nu hittar i naturen.
 

clindh

Forumvärd
(Jag har spärrat användaren som tokpostade YouTube-länkar idag. Han har en studsande epostadress registrerad så jag kan inte heller kontakta honom ang detta)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...